Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Internationaal Trainen met NATO Partners; Leeuwarden, 1 april 2019

Frisian Flag 2019, deel 2; Tekst en Afbeeldingen: Alex van Noye & Joris van Boven

Tijdens Frisian Flag doen er naast de Nederlandse deelnemers ook veel internationale deelnemers mee. Zo zijn de Fransen met hun Mirages de afgelopen jaren een bekend gezicht geworden op Leeuwarden. Ook de Amerikaanse Air National Guard is een terugkerende deelnemer die nu met F-16’s naar Leeuwarden kwam.

Een van de inmiddels bekende deelnemers tijdens Frisian Flag zijn de Fransen die met hun Dassault Mirage 2000D's van Nancy met vier vliegtuigen meedoen in de scenario’s. De leider van de Franse formatie tijdens Frisian Flag 2019 is Luitenant Kolonel Raphael “Dani”. Hij is de Detachementscommandant (Detco) van het Franse detachement tijdens de oefening. In totaal heeft Raphael meer dan 2400 vlieguren op zijn naam staan, waarvan hij er meer dan 1500 van heeft gemaakt op de Dassault Mirage 2000D. Het Franse detachement op vliegbasis Leeuwarden bestaat uit 84 personen. Dit zijn in totaal twaalf Mirage bemanningen, dus 24 vliegers en Weapons System Officers (WSO, of 'WIZZO). De rest van het personeel is ondersteunend personeel voor de Mirages, aldus Raphael. Tijdens de Frisian Flag vliegen de Mirages hun gebruikelijke Air-to-Ground (AG) rol tijdens de verschillende scenario’s die gevlogen worden. Alle Franse vliegers en WIZZO's moeten Combat Ready zijn om mee te mogen doen aan de Franse zijde. Voor deze editie van Frisian Flag waren geen speciale voorbereidingen of training nodig, omdat de Franse Mirage-squadrons altijd klaar zijn voor operationele inzet of internationale oefeningen, aldus de Luitenant Kolonel. Raphael geeft aan dat Frisian Flag een erg belangrijke oefening is voor de Fransen: "Frisian Flag is een enorme internationale en uitdagende integratieoefening voor ons".

De doelen van de Franse bijdrage zijn volgens Raphael heel divers. Men moet leren vliegen in een groot CAMAO scenario met ruim 40 tot 50 vliegtuigen in één luchtruim. Ook kwalificeert men een aantal Mission Commanders (MC) om grote CAMAO's te plannen, te leiden en te bevelen. Het leren samenwerken met andere vliegtuigtypen, met andere kenmerken, met verschillende tactieken, uit verschillende landen zijn belangrijk voor het vullen van hun opleidingssyllabus. Voor de Fransen is het ook een mogelijkheid voor het verbeteren van de Engelse taal tijdens gevechtsmissies.

De planning wordt altijd 24 uur vóór de eigenlijke missie opgenomen. De commandant van de missie beslist ook over het plannen van het bijtanken in de lucht bij de tanker. Ondanks dat het trainingsgebied van Frisian Flag bijna boven Leeuwarden ligt en het tanken niet nodig is, is het bijtanken in de lucht voor gevechtsvliegtuigen verplicht om een realistisch scenario te krijgen. Men moet hierbij rekening houden met de vertragingen tijdens deze acties, aldus Raphael. “Ik hou van de manier waarop we worden behandeld en verwelkomd. We hebben hier een geweldige tijd en alles werkt goed, we krijgen goede hulp en het is echt een vliegergerichte oefening. Lessen die zijn geleerd nemen we mee om de vaardigheden van onze vliegers, WIZZO's en commandanten van de missies te verbeteren.”

Naast de Franse deelname, was vooral de deelname van de Amerikaanse F-16’s een opvallende verschijning tijdens deze Frisian Flag. De F-16C’s zijn van het 179th Fighter Squadron (179 FS) dat deel uitmaakt van het 148th Fighter Wing (148 FW). Deze eenheid staat gebaseerd op het Amerikaanse Duluth Airport in Minnesota waar het deel uitmaakt van de Minnesota ANG. Namens de Amerikaanse Air National Guard (ANG) van de USAF, legt Eerste Luitenant Chaz Smidt de rol van de Amerikanen toe tijdens deze oefening. Smidt heft ondertussen ruim 300 vlieguren opgebouwd waarvan hij er nu ruim 100 heeft gemaakt op de F-16C Fighting Falcon. Tijdens zijn training vloog hij met de Northrop T-38 Talon en de Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon in Phoenix in Arizona. Na zijn training in Amerika, werd de Luitenant hij de Minnesota Air National Guard op Duluth ingedeeld in november 2018. De oefening Frisian Flag is zijn eerste oefening in het buitenland die hij doorloopt. “Nederland is fantastisch, ik heb zeer aardige en vriendelijke mensen in dit land ontmoet”. Het 179 FS is in totaal met maar liefst tien Block 50 F-16’s naar Leeuwarden gekomen voor de oefening. De eenheid blijft volgens Smidt maar twee weken in Europa en zal na Frisian Flag weer terug vliegen naar de Verenigde Staten. “Het is belangrijk voor ons om hier te zijn en onze toewijding aan de bescherming van onze bondgenoten te tonen en ik denk dat het een symbool is van geruststelling dat we klaar zullen zijn om afschrikking te bieden tegen mogelijke bedreigingen”.

Ondanks de veelzijdige rollen die deze F-16’s kunnen vervullen, zal het 179 FS alleen optreden in de luchtverdedigingsrol ligt de Luitenant toe. Normaliter kunnen de vliegtuigen worden ingezet in de Air-Air (AA) rol, de Air-Ground (AG) rol of Suppression of Enemy Air Defenses (SEAD) rol. De F-16C zijn gespoten in de opvallende donkergrijze radar absorberende ‘Have Glass' kleuren voor de SEAD rol. Luitenant Smidt bereikte slechts een maand geleden zijn ‘Mission Qualified’ status en was daarmee net op tijd om deel te nemen aan deze oefening. Hij mag tijdens Frisian Flag vliegen als een wingman. Het is de eerste kans die hij krijgt om te vliegen met en tegen niet-Amerikaanse gevechtsvliegtuigen. Ook is het voor Smidt de eerste kans om te vliegen in een grote Composite Air Operation (COMAO). “Het meest opwindende voor me is om meerdere landen tegelijk in de lucht te zien, om daar bij te zijn en samen te vliegen en te oefenen”. Als er ruim vijftig vliegtuigen tegelijkertijd vliegen is dat voor hem een nieuwe geweldige ervaring. Deze grote oefening brengt de Luitenant in zijn carrière van wingman naar two ship leader. Later hoopt hij door te groeien naar flight leader en vervolgens naar instructeur. Als instructeur wil hij jonge piloten leren om niet de vliegfouten te maken die hij maakte in zijn begindagen. Smidt is fulltime vlieger bij de Air National Guard. Ongeveer 40% van de vliegers bij de ANG zijn fulltime vliegers. De resterende 60% van de ANG zijn parttime vliegers. Dit betekent dat ze alleen vliegen bij de ANG tijdens het weekend of tijdens een aantal vooraf gedefinieerde weken.






Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2020 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden


Flag Counter