Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Kenniscentrum voor de Dassault Rafale; Mont de Marsan, 17 mei 2019

De NATO Tiger Meet 2019, deel 3; Tekst en Afbeeldingen: Alex van Noye

Mont de Marsan is tegenwoordig het belangrijkste kenniscentrum voor de Rafale inzet in Frankrijk. Op de vliegbasis worden dagelijks operationele experimenten gedaan met dit type en de Mirage 2000D. Ook staan er enkele operationele eenheden op Mont de Marsan die allemaal deel uitmaken van Escadron de Chasse 30.

De luchtmachtbasis BA118 “Kolonel Rozanoff” Mont de Marsan is niet alleen een geschikte vliegbasis om een grootschalige oefening zoals de NATO Tiger Meet te hosten. Mont de Marsan wordt tegenwoordig gezien als een van de belangrijkste operationele vliegvelden van de Franse luchtstrijdkrachten. De vliegbasis huisvest ruim 66 operationele eenheden en biedt onderdak aan ruim vijftig jachtvliegtuigen van het type Dassault Rafale, Dassault Mirage 2000 en Dassault Alpha-Jet. Ook staan er een aantal Socata TBM700 vliegtuigen gebaseerd op deze vliegbasis voor verbindings- en ondersteuningstaken. De vliegtuigen van Mont de Marsan hebben door de jaren heen vaak deelgenomen aan internationale uitzendingen en hebben daarin veel betekend voor de internationale coalities. De huidige commandant van BA118 Mont de Marsan is op dit moment Kolonel Cédric Gaudilliere. Hij begon zijn carriere bij de Franse Luchtmacht als Weapon Systems Officer (WSO) bij Escadron de Chasse 3/4 “Limousin”. Als WSO was hij de back-seater in de Mirage 2000N waar hij verantwoordelijk was voor de wapens van het toestel.Het komt niet heel vaak voor dat een commandant geen vlieger is in Frankrijk. Gaudilliere is in het verleden ook commandant geweest van EC01.091 op Saint-Dizier. Hij heeft onder andere missies gevlogen in Afghanistan en heeft verschillende onderscheidingen ontvangen.

Een zeer belangrijk orgaan binnen de Franse Luchtmacht is het Centre d'Expertise Aérienne Militaire (CEAM). De beslissing voor het oprichten van het CEAM werd door de Franse minister van luchtvaart Pierre Cot gemaakt door het decreet van 1 april 1933. Het CEAM werd vanaf dat moment gevestigd op de Franse vliegbasis Reims-Champagne. In Reims begon met het experimenten op vliegtuigen en middelen voor radiotelegrafie en navigatie. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was het CEAM actief in noord Afrika waarna het zich in 1945 vestigde op Mont de Marsan. Historisch gezien ondersteunt het CEAM de Generale staf van de luchtmacht in elke fase van het proces

van het aanschaffen van nieuwe apparatuur. Het CEAM staat vaak in contact met de fabrikanten van bewapening en vliegtuigbouwers. Het kenniscentrum zorgt voor de ontwikkeling van nieuwe apparatuur die gebaseerd is op de operationele expertise binnen de luchtmacht. Het delen van de technische, tactische en operationele expertise is gericht op het breed uitdragen van deze kennis onder de verschillende vliegers op verschillende typen. De belangrijkste missies van het huidige CEAM, zijn: de ontwikkeling van doctrines en feedback, deelname aan de definitie van nieuw uitrusting, praktijkexperimenten en zekerheid van trainingen, ondersteuning van de luchtmacht tijdens operaties via zijn expertisecentra, ondersteuning van de paraatheid van de eenheden, leidende verkennende studies over de toekomstige capaciteiten, de drijvende kracht achter het Luchtmacht operationele innovatie netwerk en tot slot adviseren van de militaire commandanten in de bedrijfsvoering.

BA118 Mont de Marsan is een belangrijke vliegbasis voor de Franse Luchtmacht als het aankomt op innovatie en het streven naar de technologische vooruitgang van de Franse Jachtvliegers. De vliegbasis is op dit moment een bijeenkomst van futuristische systeem expertise en voor een belangrijk deel de showcase van het Rafale expertise programma. Naast de innovatieve taken van de vliegbasis, is Mont de Marsan ook een van de belangrijkste vliegvelden in zuiden van het land las het aankomt op de verdediging van Frankrijk. Kolonel Cédric Gaudilliere is niet alleen de commandant van de luchtmachtbasis, maar ook commandant verdedigings- en ondersteuningsbasis die bestaat uit verschillende gezamenlijke en gespecialiseerde ondersteuning eenheden. Sinds de uitfasering van de Dassault Mirage F1 in 2013, heeft de vliegbasis een drastische reorganisatie ondergaan. De reorganisatie heeft ervoor gezorgd dat er steeds meer activiteiten op Mont de Marsan zouden gaan plaatsvinden. De meeste activiteiten vinden plaats rondom de inzet en verbetering van de Rafale. Mont de Marsan heeft een lange startbaan van ruim 3.600 meter en de vliegbasis beschikt in de buurt van Captieux over de grootste schietrange in Frankrijk met een oppervlakte van ruim 10.000 hectare. Sinds enkele jaren heeft Frankrijk de Rafale ook verkocht aan landen zoals Egypte, India en Qatar.

Sinds 2015 is op BA118 Mont de Marsan Escadron de Chasse 30 (EC 30) gebaseerd. Deze eenheid was in het verleden gebaseerd op Colmar-Meyenheim in het noordoosten van Frankrijk. Na de sluiting van deze vliegbasis, werd de eenheid met zijn Dassault Mirage F-1’s verhuisd naar Mont de Marsan. Na het uit faseren van de Mirage F1 in Frankrijk, is EC 30 volledig operationeel geworden op de Dassault Rafale. EC 30 is opgebouwd uit een drietal operationele eenheden met de Rafale en een onderhoudseenheid. De eerste eenheid die deel uitmaakt van EC 30 is het Escadron de Chasse et d'Expérimentation 1/30 “Côte d'Argent”. Deze eenheid is in het verlengde onderdeel van het CEAM een experimentele eenheid en vliegt daarom met meerdere types zoals de Rafale B, de Mirage 2000D en de Alpha-Jet E. De vliegtuigen van deze eenheid worden dagelijks ingezet om de experimenten die door het CEAM zijn opgesteld in een operationele omgeving te testen. De tweede eenheid die deel uitmaakt van EC 30 is Escadron de Chasse 2/30 “Normandie-Niemen”. Deze eenheid is afkomstig van de gesloten vliegbasis Colmar. Deze eenheid vliegt met single-seat Rafales en wordt ingezet in de multi-role voor zowel luchtverdedigingstaken als offensieve taken. De derde eenheid van EC 30 is tevens ok de host van de huidige Tiger Meet op Mont de Marsan. Deze eenheid is Escadron de Chasse 3/30 “Lorraine” en vliegt pas sinds 2016 met de Rafale. Lorraine is net als Normandie-Niemen uitgerust met de single-seat Rafale voor de multi-role inzet. Tot slot bevat EC 30 ook een onderhoud squadron Escadron de Soutien Technique Aéronautique 15/30 “Chalosse” voor het onderhoud van de Rafale.






Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2020 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden


Flag Counter