Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Doelstellingen Tijdens de Tiger Meet; Mont de Marsan, 17 mei 2019

De NATO Tiger Meet 2019, deel 2; Tekst en Afbeeldingen: Alex van Noye

Tijdens de NATO Tiger Meet gaat het niet alleen om de team geest en de tradities die worden uitgedragen. Naast deze sociale activiteiten gaat het ook om het trainen van de keiharde realiteit. Er worden dagelijks verschillende scenario’s geoefend waarbij er twee waves per dag worden gelanceerd vanaf Mont de Marsan.

Een van de belangrijkste doelstellingen van de NATO Tiger Meet is de uitwisseling of overdracht van kennis tussen de verschillende deelnemende landen. Met dit concept wordt de interoperabiliteit versterkt. Dit is vaak de centrale doelstelling van het gros van de deelnemers aan de meeting. Er worden verschillende scenario verzonnen tijdens de voorbereiding die geschikt zijn voor zowel de jongere vliegers als de zeer ervaren vliegers. Afhankelijk van het scenario zullen deelnemers om beurten zowel deel uitmaken van de Allied Air Force (Blue Air) als de Agressor (Red Air). Tijdens de missies worden de gevechtsvliegtuigen uitgerust met chaff and flare pods en stoorapparatuur om luchtoperaties zo echt mogelijk te simuleren. De scenario’s komen op deze manier bijzonder dicht bij een werkelijke operaties in een crisis gebied. De intensiteit van luchtmissies vereist een hoog niveau van deskundigheid en hooggekwalificeerde bemanningen. De NTM vind dit jaar grotendeels plaats binnen een zeer groot oefenterrein in Frankrijk. Deze meeting laat alle betrokken partijen trainen in internationale inzet. Door de tactieken van elk land te gebruiken in een ambitieuze omgeving wordt de oefening naar een hoger niveau getild.

Elk jaar doen er veel deelnemers mee aan de NATO Tiger Meet. Wat wel opvallend is aan deze editie is dat vooral veel landen uit het zuidwesten van Europa deelnemen aan deze Tiger Meet op Mont de Marsan. De Tiger Meet is opgebouwd uit ruim 60 deelnemende gevechtsvliegtuigen. De Tiger deelnemers die meevliegen met gevechtsvliegtuigen, zijn: de Franse squadrons ECE 1/30 met de Rafale en Mirage 2000 en EC 3/30 met de Rafale, het Belgische 31 Smaldeel met de F-16 Fighting Falcon, Het Italiaanse 12° Gruppo met de EF2000 Eurofighter, het Spaanse Ala 15 met de EF-18 Hornet, Het Duitse TaktLwG 51 met de Tornado IDS & ECR, Het Oostenrijkse 1 JTS met de Saab 105 en tot slot het Esquadron 301 uit Portugal met de F-16 Fighting Falcon. Aanvullend werden er ook een aantal Alpha-Jets van EE 3/8

ingezet in de agressorrol. Voor elektronische verstoring, werd er een Learjet ingezet van het Duitse GFD. De gehele oefening werd dagelijks vanuit de lucht begeleid door twee E-3 “AWACS” radarvliegtuigen van de NATO en de Franse Luchtmacht. Naast de oefening met gevechtsvliegtuigen, zijn er ook eenheden met helikopters actief tijdens de NATO Tiger Meet. De deelnemende helikopter eenheden dit jaar, waren: het Italiaanse 21° Gruppo met de HH212, het Britse 230 Squadron met een tweetal Puma’s, Het Franse EHRA 3 met de Gazelle, het Britse 814 NAS met de Merlin en tot slot het 5 RHC met de EC665 Tigre HAP.

Een typische vliegdag tijdens de NATO Tiger Meet is opgebouwd uit twee grote vluchten. In de ochtend staat er vaak een grote gecombineerde vlucht gepland. Deze vlucht is de zogenaamde COMAO wave (COMposite Air Operations). Tijdens deze vlucht zullen meerdere sub missies worden gevlogen tijdens het scenario. Elke deelnemer heeft zijn eigen missie en eigen rol binnen het geheel. Dit jaar lag het thema van de COMAO scenario’s nadrukkelijk op het plannen van een grootschalige internationale Entry Force van ruim dertig tot veertig gevechtsvliegtuigen. Een Entry Force is een vloot aan vliegtuigen en helikopters die bij het binnenvallen van een land of gebied als eerste het vijandelijke terrein in gaat aan het begin van een campagne. Bekende voorbeelden uit het verleden van dit soort missies zijn Operation Dessert Storm in Irak in 1991 en Operation Allied Force in Kosovo in 1999. Tijdens de NTM 2019 zal er getraind worden op het plannen van dit soort missies en ook vooral het leiden van deze missies. Na de missies worden er uitgebreide analyses losgelaten op de resultaten van die dag. Men zal gezamenlijk leren van wat er zich heeft afgespeeld tijdens de verschillende sub missies. De tweede vlucht van de dag bestaat uit de elementaire en geavanceerde vluchten. Tijdens deze shadow wave zullen de deelnemers van de Tiger Meet scenario’s vliegen die passen bij hun eigen niveau of het niveau van hun eigen team. Het hoofddoel is om missies te vliegen met of tegen vliegtuigen van andere types.

Om de missies van de Tiger Meet goed te kunnen volgen en analyseren, beschikt de Franse Luchtmacht over het Distributed Mission Operation Center (DMOC). Tijdens deze NATO Tiger Meet, worden de gevlogen missies direct geanimeerd en geanalyseerd binnen dit speciale centrum. In het DMOC centrum, beschikt men over een realtime weergave van de situatie in het actieve oefengebied. Deze visualisatie wordt mogelijk gemaakt door de JEANETTE software. Dit systeem is in staat om een verbinding te maken tussen het DMOC centrum en de vliegtuigen in het trainingsgebied doormiddel van het Link 16 systeem. In het DMOC centrum zit een ervaren vlieger die experimentele aspecten kan toevoegen aan de missies die worden gevlogen. Deze ervaren vlieger wordt in vaktermen aangeduid als de “Airboss” tijdens de oefening. De Airboss leidt de missies en past wijzigingen toe aan de missies om te voldoen aan de trainingsdoelstellingen van de deelnemers aan de Tiger Meet. De Airboss wordt in het DMOC bijgestaan door twee andere ervaren vliegers die worden aangeduid als de Range Training Officer’s (RTO). Deze twee RTO’s maken van de beschikbare data een realtime overzicht van de geleden schade in de verschillende actieve teams in de lucht. De RTO’s beoordelen de behaalde resultaten van de gesimuleerde afgeschoten lucht-lucht raketten en verwijderd het toestel dat geraakt is uit de simulatie. Op een later tijdstip zal in het DMOC een implementatie van het Live Virtual Constructive 16 (LVC16) systeem een mogelijke mix aan vliegtuigen, simulaties en gesimuleerde track binnen dezelfde missies gemaakt worden. Dit geavanceerde systeem brengt de mogelijkheden voor het analyseren en implementeren van nieuwe scenario’s naar een next level voor de Franse Luchtmacht en zijn partners.






Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2020 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden


Flag Counter