Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Helikopter Ops aan Boord; Charles de Gaulle, 25 & 26 maart 2019

Mission Clemenceau, deel 5; Tekst en Afbeeldingen: Alex van Noye & Joris van Boven

Naast de operaties met de Rafale aan boord van de Charles de Gaulle, staan er ook continue een aantal helikopters aan dek die stand-by staan om in te grijpen. Op het Franse vliegdekschip staan een aantal SA365 Dauphin helikopters voor SAR taken en een NH90 NFH Caiman voor PR taken en anti-onderzeeboot taken.

De rol van de SA365 Dauphin aan boord wordt toegelicht door Luitenant Jean Philippe. De luitenant is de detachement commandant van de Dauphins aan boord van de Charles de Gaulle (CdG). Tot nu toe heeft Philippe ruim 1950 vlieguren gemaakt in zijn carrière als vlieger. Van deze 1950 uren heeft hij er ruim 450 vlieguren gemaakt op de Dauphin en zal tijdens de Mission Clemenceau tot het einde aan boord blijven. De SA365 Dauphin is de primaire SAR helikopter aan boord van de CdG. De bemanning van de Dauphin bestaat uit vier bemanningsleden tijdens een typische SAR stand-by. Philippe geeft aan dat deze bestaat uit een commandant vlieger, een copiloot, een hoist operator en een reddingszwemmer. Tijdens Mission Clemenceau bestaat het detachement van het 35 Flottille aan boord van de CdG uit 38 manschappen aldus de luitenant. Het detachement bestaat uit zes vliegers, drie hoist operators, drie reddingszwemmers en 26 technici. Het detachement van het 35 Flottille beschikt aan boord over twee SA365 Dauphin helikopters. Op de vraag hoe men zich heeft voorbereid op de embark aan boord van de CdG, geeft Jean het antwoord dat de bemanningen van Dauphin al gekwalificeerd waren. “Het enige dat de aandacht vraagt in de voorbereiding op de cruise is dat wij genoeg vlieguren moeten maken in de voorbereidende vier maanden”. Daarnaast zegt Philippe dat de bemanning getraind en her-gekwalificeerd moet zijn tot de laatste status van dienst.

Tijdens het vliegen van de SAR stand-by bij vliegtuigoperaties, zijn er specifieke patronen die de helikopter vliegt aldus de luitenant. De vliegtuigen gebruiken een wat ruimer circuit om het schip heen, terwijl de helikopter dichter naast het schip hangt. Ook vliegt de Dauphin een stuk lager boven de zee dan de vliegtuigen om de vlieg veiligheidsmarges te behouden. De capaciteit van de Dauphin is volgens Philippe groot genoeg om ook de hele bemanning van vijf personen uit een Hawkeye te redden in het geval van een calamiteit. Normaliter blijft de Dauphin in beweging tijdens de

SAR stand-by, omdat bij een lage snelheid van 70 knopen de helikopters dan ruim 2,5 uur in de lucht kan blijven licht Philippe toe. Naast de Fransen zijn er ook andere nationaliteiten aanwezig in de Carrier Strike Group. Zo heeft onlangs de Deense Merlin van de Niel-Juel voor het eerst de SAR stand-by gevlogen. “Het is een grote kans voor ons om de interoperabiliteit te vergroten tussen landen zoals in dit geval Frankrijk en Denemarken”. Onder andere deze landen zijn lid van de HOSTAC groep (Helicopter On other Ship Than Aircraft Carrier) zegt Philippe. Helikopters van de verschillende landen in de Carrier Strike Group kunnen dan door dezelfde procedures prima op en rondom elkaars schepen opereren. De Denen zijn in hun eigen land ook een SAR squadron, dus ook hier zijn ze meer dan prima in staat om de Sar stand-by te vliegen. Luitenant Philippe eindigt met de woorden: “om te worden ingezet op het enige Franse vliegdekschip is geweldig, het maakt ons erg trots op wat we doen”.

Naast de Dauphin operaties, wordt ook de NH90 Caiman ingezet aan boord van de CdG. Luitenant ter Zee Benjamin is de leidende officier (OIC) van het detachement van het 31 Flottille aan boord van de CdG. Benjamin is ook de tactische coördinator (waarnemer) op de NH90 Caiman. Zijn rol bestaat voornamelijk uit het voorbereiden, leiden en uitvoeren van een missie in overeenstemming met de gestelde opdracht. Benjamin geeft aan dat hij ruim 800 vlieguren heeft op de Marine Caiman. Hij is toegewezen aan het 31 Flottille op de marine basis Hyères in het zuiden van Frankrijk. Tijdens Mission Clemenceau, is er slechts een NH90 bemanning aan boord van de CdG. Een team op de NH90 Caiman bestaat uit vier bemanningsleden en twaalf technici. Doorgaans bestaat de bemanning, uit: een piloot, een waarnemer, een sensoroperator en een reddingszwemmer. Benjamin licht specifiek toe dat er aan boord van de Caiman maar een piloot wordt ingezet. Het detachement bestaat ook uit slechts een helikopter op het Franse vliegdekschip aldus Benjamin. De crew van deze helikopter zal tijdens de hele cruise aan boord van de CdG blijven. Benjamin licht toe, “We moeten ons voornamelijk kwalificeren voor de Anti Surface Warfare missie, maar we kunnen ook worden belast met andere opdrachten”.

Ook wordt de helikopter ingezet om te zoeken naar onderzeeërs die diep onder water zitten verstopt, aldus Benjamin. Het opsporen van onderzeeërs is een lastige maar erg belangrijke taak voor de vloot verdediging. Voor de bestrijding van onderzeeërs, kan de NH90 worden uitgerust met twee MU90 torpedo’s. Het is niet zo dat de NH90 aan boord van de CdG de enige helikopter is in deze rol. De fregatten die meevaren in de groep, hebben vaak ook helikopters aan boord. Zo hebben de Britten volgens Benjamin een Wildcat bij en de Denen een Merlin. De duurzaamheid van anti-onderzeeboot missies wordt verzekerd door andere helikopters gestationeerd op de fregatten. Zo is er een tweede Caiman aanwezig aan boord van de Forbin tijden Mission Clemenceau. Benjamin zegt dat dit nou net een van de sterke punten van een CSG is. “Er is niet een helikopter gewijd aan alleen anti-onderzeeboot taken. Men heeft een breed scala aan vaardigheden in de hele Task Force en veel middelen kunnen bijdragen aan een gevarieerde missie of inzet.” Benjamin vertelt dat naast de inzet op zee, de NH90 Caiman ook kan worden ingezet voor Personnel Recovery (PR) missies. De Caiman kan alleen ingezet worden voor PR en niet voor CSAR taken licht Benjamin specifiek toe. PR missies worden vanaf zee op dezelfde manier gepland en met dezelfde mindset als PR missies op het vasteland. De Caiman is volgens Benjamin in staat om ruim veertien personen mee te nemen exclusief de bemanning. Als het op de verwachtingen van de cruise aankomt, antwoord de luitenant ter zee: “Deze inzet is een geweldige kans om onze kennis te verbeteren, om te werken in verschillende delen van de wereld en om onze methoden te delen met partners”.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2019 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden