Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Luchtmacht Open Dagen 2005, deel 3; Gilze-Rijen, 15-20 juni 2005

Het no 300 Squadron; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Het tweede squadron van de THG-KLu is het no 300 Squadron. Het no 300 Squadron is gestationeerd op vliegbasis Soesterberg. Vanaf 1996 heeft de luchtmacht 17 Cougar helikopters ontvangen die allemaal zijn ingedeeld bij het no 300 Squadron. Naast de Cougar vliegt de eenheid ook met 4 Allouette III helikopters.

Het no 300 Squadron is tijdens de tweede wereldoorlog opgericht door Poolse vliegers. De eenheid werd als onderdeel van de Koninklijke Luchtmacht officieel opgericht in oktober 1962. Het no 300 Squadron werd opgericht op vliegbasis Ypenburg. De eenheid vloog met de Piper Super Cub en de Hiller H23B Raven. Vanaf 1965 begon de eenheid de Allouette III te gebruiken. Het squadron beschikte in totaal over 18 Allouette III helikopters. Na een periode van 6 jaar verhuisde het no 300 Squadron van vliegbasis Ypenburg naar vliegbasis Deelen in 1968. De eenheid bleef op Deelen gestationeerd tot 1996. De belangrijkste taken van het no 300 Squadron waren transportopdrachten, het vervoer van gewonden en de opleiding van helikop- tervliegers. Het beroemde demonstratieteam The Grashoppers heeft jarenlang deel uitgemaakt van het no 300 Squadron. Het team werd in 1973 opgericht op vliegbasis Deelen als onderdeel van het no 299 Squadron. The Grashoppers vlogen met 4 Allouette III helikopters tijdens de demo’s. De helikopters waren volledig in het rood wit blauw gespoten. Op 8 augustus 1995 is dit team door bezuinigingen opgeheven. De eenheid startte de verhuis van Deelen naar Soesterberg in de zomer van 1995. De verouderde Allouette III werd toen vervangen door de AS-532 Cougar. In het oude embleem van het no 300 Squadron staat een vlieg afgebeeld in een blauwe cirkel. Alle eenheden van de GPLV hadden een insect in het embleem staan. Sinds de eenheid met de Cougar vliegt, staat er een goudkleurige poema afgebeeld in de blauwe cirkel. De spreuk van het no 300 squadron luidt heel toepasselijk ”In mobilitate vis nostra”. Dit betekent: “In beweeglijkheid ligt onze kracht”.

Op 29 oktober 1993 is met Eurocopter het contract getekend voor de aanschaf van zeventien AS-532U2 Cougars. Volgens de planning zijn in 1996 10 Cougars aan de KLu afgeleverd, de laatste 7 helikopters zijn in 1997 geleverd. De geschiedenis van de Cougar begint bij de Frans-Britse SA-330 Puma. Deze middelzware tactische

ondersteuningshelikopter was vooral bedoeld voor het vervoer van manschappen en materieel en was ontworpen in 1965. Later werd de Puma door de Franse tak van Eurocopter verlengd en verzwaard. Het resultaat van deze update was de AS-332 Super Puma. De militaire versie van de Super Puma, werd uiteindelijk de AS-532 Cougar. Ten opzichte van de Puma is de Cougar meer dan 2 meter langer en kan hij tweemaal zoveel brandstof meevoeren. Verder neemt de Cougar 50 procent meer lading mee over een grotere afstand en is hij ook nog eens sneller. In de loop der jaren is de Cougar meerdere keren tijdens missies ingezet. In 2001 en 2002 vervulde een Cougar helikopterdetachement met 5 toestellen een belangrijke rol in Bosnië in het kader van de Stabilisation Force (SFOR). De luchtmachthelikopters werden ingezet voor diverse transporttaken. Een van de belangrijkste taken was de inzet voor medische evacuatie door het IRT, het Incident Response Team. Voor dit doel stond 24 uur per dag een helikopter gereed. Deze helikopter had voor deze taak medische apparatuur aan boord en was speciaal uitgerust met een lier. Aan de bemanning was een medisch specialist toegevoegd. In 2004 heeft het no 300 Squadron in Irak de taken van het Chinook helikopterdetachement overgenomen. Op dit moment worden de Cougars ingezet in Afghanistan ter ondersteuning van de Task Force Uruzgan.

Het weer op de eerste airshow dag was niet geweldig. Het hele veld was donkergrijs door de dikke bewolking. Er zou helaas geen verandering komen in het huidige weerbeeld vandaag. Ik heb op deze dag dan ook niet zoveel foto’s gemaakt als op de overige dagen. Aan het begin van de dag kwam er een Britse Hercules binnen als support voor de Red Arrows. Een tweede Britse Hercules was al binnen. Deze Hercules zou een spectaculaire demo vliegen. Ook de Airpower Demo leverde een aantal hele goede foto’s op. Ik stond halverwege de startbaan waar de helikopters voor mij het gras zouden landen. Na de Airpower Demo, besloot ik om over de static show te lopen. Ik was op zoek naar de Egyptische Gomhouria. Normaal gesproken ben ik geen static fotograaf, maar dit toestel is zo bijzonder dat ik er een foto van moest hebben. Na het maken van deze foto vond ik het genoeg voor vandaag. Het weer wilde absoluut niet meewerken, dus ik besloot om naar huis te gaan.

Toen ik tijdens de tweede airshow dag aankwam op Gilze-Rijen, was het weer velen malen beter. De temperatuur zou vandaag ver boven de 30 graden uitkomen. Het weer was dus totaal omgeslagen in positieve zin. De eerste demo die zou aanschouwen, was de demo van de Belgische Sea-King. Niet veel later vloog ook de Zwitserse Cougar een erg spectaculaire demo. De temperatuur was ondertussen al erg aan het oplopen. Na de demo van de Cougar, was het de beurt aan de Red Arrows. Ook de Belgische demo F-16 vloog aan het einde van de ochtend. Niet lang na de demo vertrokken beide F-16’s alweer terug naar België. Rond het middaguur startte de Airpower Demo. Tijdens de middagpauze na de Airpower Demo, vloog er een Allouette III van vliegbasis Soesterberg erg leuk voor het publiek langs. Aan het begin van de middag startte het Engelse blok. Er werden demo’s gevlogen door de Tornado F3, de Harriër, de Hercules en de Lynx. Ondertussen hadden de Red Arrows zich klaargemaakt voor hun vertrek. Hun support was een erg verrassend toestel. Als support voor de Red Arrows vloog er zomaar een Nieuw Zeelandse Hercules mee. Na deze vertrekwave stond de Oostenrijkse Saab Draken aan de kop van de baan voor een bulderende demo. De spectaculaire demo duurde in totaal niet meer dan 10 minuten. De knalgele PC-7 van Woensdrecht stond ook klaar aan de kop van de baan. Dit toestel werd snel gevolgd door de Demo F-16. De afsluiter van de show, was de Zwitserse F-18 Hornett. Na de landing van de Hornett, zaten de Open Dagen er weer op. In tegenstelling tot gisteren, was het weer fantastisch op de tweede dag.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden