|
|
|
|
Luchtmacht Open Dagen 2005, deel 3; Gilze-Rijen, 15-20 juni 2005
Het no 300 Squadron; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Het tweede squadron van de THG-KLu is het no 300 Squadron. Het no 300 Squadron is gestationeerd op vliegbasis
Soesterberg. Vanaf 1996 heeft de luchtmacht 17 Cougar helikopters ontvangen die allemaal zijn ingedeeld bij
het no 300 Squadron. Naast de Cougar vliegt de eenheid ook met 4 Allouette III helikopters.
Het no 300 Squadron is tijdens de tweede wereldoorlog opgericht door Poolse vliegers. De eenheid werd als
onderdeel van de Koninklijke Luchtmacht officieel opgericht in oktober 1962. Het no 300 Squadron werd
opgericht op vliegbasis Ypenburg. De eenheid vloog met de Piper Super Cub en de Hiller H23B Raven. Vanaf
1965 begon de eenheid de Allouette III te gebruiken. Het squadron beschikte in totaal over 18 Allouette III
helikopters. Na een periode van 6 jaar verhuisde het no 300 Squadron van vliegbasis Ypenburg naar vliegbasis
Deelen in 1968. De eenheid bleef op Deelen gestationeerd tot 1996. De belangrijkste taken van het no 300
Squadron waren transportopdrachten, het vervoer van gewonden en de opleiding van helikop- tervliegers.
Het beroemde demonstratieteam The Grashoppers heeft jarenlang deel uitgemaakt van het no 300 Squadron.
Het team werd in 1973 opgericht op vliegbasis Deelen als onderdeel van het no 299 Squadron. The Grashoppers
vlogen met 4 Allouette III helikopters tijdens de demo’s. De helikopters waren volledig in het rood wit blauw
gespoten. Op 8 augustus 1995 is dit team door bezuinigingen opgeheven. De eenheid startte de verhuis van
Deelen naar Soesterberg in de zomer van 1995. De verouderde Allouette III werd toen vervangen door de AS-532
Cougar. In het oude embleem van het no 300 Squadron staat een vlieg afgebeeld in een blauwe cirkel. Alle
eenheden van de GPLV hadden een insect in het embleem staan. Sinds de eenheid met de Cougar vliegt, staat
er een goudkleurige poema afgebeeld in de blauwe cirkel. De spreuk van het no 300 squadron luidt heel
toepasselijk ”In mobilitate vis nostra”. Dit betekent: “In beweeglijkheid ligt onze kracht”.
Op 29 oktober 1993 is met Eurocopter het contract getekend voor de aanschaf van zeventien AS-532U2 Cougars.
Volgens de planning zijn in 1996 10 Cougars aan de KLu afgeleverd, de laatste 7 helikopters zijn in 1997
geleverd. De geschiedenis van de Cougar begint bij de Frans-Britse SA-330 Puma. Deze middelzware tactische
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ondersteuningshelikopter was vooral bedoeld voor het vervoer van manschappen en materieel en was ontworpen
in 1965. Later werd de Puma door de Franse tak van Eurocopter verlengd en verzwaard. Het resultaat van deze
update was de AS-332 Super Puma. De militaire versie van de Super Puma, werd uiteindelijk de AS-532 Cougar.
Ten opzichte van de Puma is de Cougar meer dan 2 meter langer en kan hij tweemaal zoveel brandstof meevoeren.
Verder neemt de Cougar 50 procent meer lading mee over een grotere afstand en is hij ook nog eens sneller. In
de loop der jaren is de Cougar meerdere keren tijdens missies ingezet. In 2001 en 2002 vervulde een Cougar
helikopterdetachement met 5 toestellen een belangrijke rol in Bosnië in het kader van de Stabilisation Force
(SFOR). De luchtmachthelikopters werden ingezet voor diverse transporttaken. Een van de belangrijkste taken
was de inzet voor medische evacuatie door het IRT, het Incident Response Team. Voor dit doel stond 24 uur per
dag een helikopter gereed. Deze helikopter had voor deze taak medische apparatuur aan boord en was speciaal
uitgerust met een lier. Aan de bemanning was een medisch specialist toegevoegd. In 2004 heeft het no 300
Squadron in Irak de taken van het Chinook helikopterdetachement overgenomen. Op dit moment worden de Cougars
ingezet in Afghanistan ter ondersteuning van de Task Force Uruzgan.
Het weer op de eerste airshow dag was niet geweldig. Het hele veld was donkergrijs door de dikke bewolking.
Er zou helaas geen verandering komen in het huidige weerbeeld vandaag. Ik heb op deze dag dan ook niet zoveel
foto’s gemaakt als op de overige dagen. Aan het begin van de dag kwam er een Britse Hercules binnen als support
voor de Red Arrows. Een tweede Britse Hercules was al binnen. Deze Hercules zou een spectaculaire demo vliegen.
Ook de Airpower Demo leverde een aantal hele goede foto’s op. Ik stond halverwege de startbaan waar de helikopters
voor mij het gras zouden landen. Na de Airpower Demo, besloot ik om over de static show te lopen. Ik was op zoek
naar de Egyptische Gomhouria. Normaal gesproken ben ik geen static fotograaf, maar dit toestel is zo bijzonder
dat ik er een foto van moest hebben. Na het maken van deze foto vond ik het genoeg voor vandaag. Het weer
wilde absoluut niet meewerken, dus ik besloot om naar huis te gaan.
Toen ik tijdens de tweede airshow dag aankwam op Gilze-Rijen, was het weer velen malen beter. De temperatuur
zou vandaag ver boven de 30 graden uitkomen. Het weer was dus totaal omgeslagen in positieve zin. De eerste
demo die zou aanschouwen, was de demo van de Belgische Sea-King. Niet veel later vloog ook de Zwitserse Cougar
een erg spectaculaire demo. De temperatuur was ondertussen al erg aan het oplopen. Na de demo van de Cougar,
was het de beurt aan de Red Arrows. Ook de Belgische demo F-16 vloog aan het einde van de ochtend. Niet lang
na de demo vertrokken beide F-16’s alweer terug naar België. Rond het middaguur startte de Airpower Demo.
Tijdens de middagpauze na de Airpower Demo, vloog er een Allouette III van vliegbasis Soesterberg erg leuk
voor het publiek langs. Aan het begin van de middag startte het Engelse blok. Er werden demo’s gevlogen door
de Tornado F3, de Harriër, de Hercules en de Lynx. Ondertussen hadden de Red Arrows zich klaargemaakt voor
hun vertrek. Hun support was een erg verrassend toestel. Als support voor de Red Arrows vloog er zomaar een
Nieuw Zeelandse Hercules mee. Na deze vertrekwave stond de Oostenrijkse Saab Draken aan de kop van de baan
voor een bulderende demo. De spectaculaire demo duurde in totaal niet meer dan 10 minuten. De knalgele PC-7
van Woensdrecht stond ook klaar aan de kop van de baan. Dit toestel werd snel gevolgd door de Demo F-16. De
afsluiter van de show, was de Zwitserse F-18 Hornett. Na de landing van de Hornett, zaten de Open Dagen er
weer op. In tegenstelling tot gisteren, was het weer fantastisch op de tweede dag.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|