|
|
|
|
100 yil Türk Hava Kuvvetleri, deel III; Izmir-Çiğli, 3 - 6 juni 2011
De Hedendaagse Turkse Luchtmacht; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Tegenwoordig is de Turkse Luchtmacht een moderne luchtmacht die werkt volgens de westerse modellen.
De Turkse Luchtmacht heeft een breed scala aan vliegtuigen die voor diverse taken inzetbaar zijn.
De hoofdtaak van de Turkse Luchtmacht is het beschermen van het Turkse luchtruim tegen ongewenste
indringers.
De Turkse luchtmacht is tegenwoordig een moderne luchtmacht die opereert volgens de westerse standaarden.
De Turkse luchtmacht heeft als belangrijkste taak het beschermen van Turkije tegen ongewenste indringers
en andere gevaren die het land bedreigen. Hoofdkwartier van de Turkse luchtmacht (TURAF) is gevestigd
in Ankara. De belangrijkste taak van het Air Force Command is om de vijand af te schrikken van zijn
agressieve bedoelingen. Snelheid is een sleutelwoord als het op verdedigen aankomt. De Turken beschikken
over de modernste vliegtuigen en de modernste communicatie apparatuur om snel en efficiënt elke vijand
van zich af te schudden. De Turkse luchtmacht is in staat om snel en accuraat op te treden tegen
vijandelijk gronddoelen wanneer dit nodig is. Hierbij is het de bedoeling om alleen de doelen uit te
schakelen waarbij burgerslachtoffers zoveel mogelijk worden voorkomen. De Turkse luchtmacht bereikt
zijn doelen deels door een goede communicatie met onderdelen in het binnen en het buitenland. Promotie
van de Turkse luchtmacht is hierbij een belangrijk aspect. Om deze reden werd dan ook op 11 september
1992 het demoteam Turkish Stars opgericht. De Turkish Stars zijn uitgerust met de oude Nederlandse
NF-5A/B Freedom Fighter. Zij vlogen hun eerste demo op 18 juni 1993.
Het Air Force Command personeel is samengesteld uit officieren, onderofficieren, militaire studenten,
ambtenaren en een achterban die in twee hoofdgroepen is in te delen, namelijk: het reguliere personeel
en het reserve personeel. Het personeel dat dienst doet voor het Commando Luchtstrijdkrachten is
onderverdeeld in diverse branches en hebben diverse specialiteiten binnen de twee belangrijkste
korpsen. De Officier rekruten van de Turkse luchtmacht worden opgeleid op de Air War Academy. De
studenten, die worden geaccepteerd als cadetten voor de Air War Academy starten deze opleiding na hun
civiele of militaire middelbare school opleiding, en worden onderworpen aan een 4-jarige opleiding
op Hbo-niveau in het Air War Academy. De
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cadetten die afstuderen krijgen de rang van luitenant en gaan verder als cadet vlieger. Ze worden
getrained op mentale en fysieke belasting en worden getrained in leiderschap. De cadet vliegers
worden vervolgens ingedeeld bij verschillende een- heden om zo hun training op specifieke vliegtuigtypen
te voltooien. Tot 1961 werden diverse adelaar symbolen gebruikt als symbool voor de Turkse luchtmacht.
Vanaf 1 juni 1961, wordt de "Seljuk Eagle" gebruikt als symbool voor de Turkse luchtmacht.
Het Air Force Command Headquarters is gestationeerd in Ankara en bestaat uit de Air Force Staff
Division en nog enkele kleine divisies en departementen. Het 11th Air Transportation Main Base
Command is gebaseerd op Etimesgut/Ankara en het 12th Air Transportation Main Base Command is gebaseerd
op Kayseri. Beide depar- tementen zijn direct verbonden met de Chief of Staff. De luchtmacht van Turkije
is verder opgebouwd uit 4 commando’s, namelijk: de 1st Air Force Command (1 Hava Kuvvet Komutanligi),
de 2nd Air Force Command (2 Hava Kuvvet Komutanligi), het Air Training Command (Hava Egitim Komutanligi)
en het Air Logistics Command (Hava Lojistik Komutanligi). Het hoofdkwartier van de 1st Air Force Command
is gebaseerd op Eskişehir. De belangrijkste eenheden die onder dit commando vallen zijn de 1st MJB (Main
Jet Base) op Eskishir, de 3rd MJB op Konya, de 4th MJB op Ankara/Akinci, de 6th MJB op Bandirma en het
9th MJB op Balikesir. Alle vliegtuigen van het 1st Air Force Command zijn te herkennen aan de zwart met
geel geblokte staartband. De belangrijkste vliegtuigen die hierbij gebruikt worden zijn de F-4 Phantom,
de F-16 Fighting Falcon en de F-5 Tiger. Het hoofdkwartier van het 2nd Air Force Command is gebaseerd
op Diyarbakır. De belangrijkste eenheden die bij het 2nd Air Force Command horen zijn: het 5th MJB
op Merzifon, het 7th op Ernac en het 8th MJB op Diyabakir. Verder horen ook het 10th Tanker Base Command
op Incirlik en de 2nd Air Control Group bij dit commando. Ook hier zijn de belangrijkste vliegtuigen
die ingezet worden de F-4 Phantom, de F-16 Fighting Falcon en de F-5 Tiger. Alle vliegtuigen van het
2nd Air Force Command zijn te herkennen aan de rood met wit geblokte staart- band. Tegenwoodig zijn
die staartbanden niet altijd meer afgebeeld op de toestellen.
Op 17 september 1954, werd het Air School Command op Izmir-Gaziemir opgericht. Naast deze school, werd
ook de Air Technical School opgericht voor de opleiding van technische mensen. Later werden deze scholen
bekend als de Air Force Academy op Izmir. Vanaf 30 augustus 1956 werden de Academy een onderdeel van het
Air Training Command. De Air Force Academy werd vanaf 20 juli 1967 gebaseerd op Yeşilköy en het Air
Training Command hoofdkwartier werd op 10 oktober 1968 gebaseerd op Güzelyalı. De naam van de Air
Technical School werd in 1999 omgedoopt tot Air Corps School Training Centre Command. Het hoofdkwartier
van het Air Training Command is gebaseerd op Izmir. De belangrijkste eenheden van het Air Training
Command zijn ingedeeld bij het 2nd MJB dat gebaseerd is op Izmir-Çigli en Izmir-Kakliç. De belangrijkste
vliegtuigtypes die hier gebruikt worden, zijn: de T-37 Tweety Bird, de T-38 Talon, de T-41 Mescalero en
de SF260 Marchetti. Het hoofdkwartier van het Air Logistics Command is gevestigd op Etimesgut/Ankara is.
Het commando werd op corpsniveau opgericht op 3 april 1989. Het commando bestaat uit een hoofdkwartier
en verschillende departementen en een bevoorradingcentrum en een onderhoud- scentrum. De eenheden die
bij het Air Logistics Command horen, zijn verant- woordelijk voor het logistieke diensten, bevoorrading
en infrastructuur. De belang- rijkste eenheden van het Air Logistics Command zijn: het 1st SMCC (Supply
and Maintenance Center) op Eskishir, het 2nd SMCC op Kayseri/Erkilet en het 3rd SMCC op Etimesgut. De
belangrijkste vliegtuigtypes die gebruikt worden bij dit commando zijn: de C-130 Hercules, de C-160
Transall en de CN235.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|