Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Jagdbombergeschwader 32; Lechfeld, 29 juni 2011

De Panavia Tornado uit Beieren; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Op woensdag 29 juni 2011, had ik een bezoek op de Duitse Tornado basis Lechfeld. Op dit veld staan de Tornado ECR’s van het Jagdbombergeschwader 32. Net als het Eurofighter Typhoon project, was het Panavia Tornado project een onderdeel van een samenwerking van bedrijven die later EADS zouden vormen.

De Panavia Tornado is een twee motorig vliegtuig met vleugels die werken volgens het swing-wing principe. De Tornado is gezamenlijk ontworpen door Groot-Brittannië, Duitsland en Italië. Er zijn drie primaire versies van de Tornado ontwikkeld. De eerste variant is de Tornado IDS (InDicator/Strike) jachtbommenwerper. De tweede versie is de Tornado ECR (Electronic Countermeasures/Reconnaissance) voor het het elektronisch verstoren van vijandelijke installaties. Tot slot is de derde versie de Tornado ADV (Air Dominancy Version) welke geschikt is voor luchtverdediging en interceptie. De Tornado is ontwikkeld en gebouwd door Panavia Aircraft GmbH. Dit is een internationaal consortium bestaande uit British Aerospace uit Groot-Brittannië, MBB uit West-Duitsland, en Aeritalia uit Italië. De Tornado vloog voor het eerst op 14 augustus 1974. Het toestel werd ingezet tijdens de golfoorlog door de Royal Air Force (RAF), de Italiaanse luchtmacht en de Royal Saoedi Air Force. Toen de Tornado in dienst kwam, werd er ook een samenwerking opgezet voor het trainen van de vliegers. Dit werd gedaan op RAF Cottesmore in Groot-Brittannië. De eenheid waar alle Tornado landen in waren vertegenwoordigd was de Transition Tri-national Tornado Training Establishment (TTTE). In totaal werden er door 4 landen 992 Tornado’s gebouwd. Van dit enorme aantal is op dit moment nog een aanzienlijk deel in dienst bij alle vier de gebruikers.

Het prototype van de Luftwaffe Tornado ASSTA 1De maakte zijn eerste vlucht op 14 augustus 1974 van vliegbasis Manching in het toenmalige West-Duitsland. De Eerste Tornado IDS werd geleverd op 27 juli 1979. In totaal bestond die levering uit 247 vliegtuigen waarvan er 35 waren uitgerust met dubbele besturing voor trainings- doeleinden. De Tornado IDS zou in dienst komen bij 5 Jagdbombergeschwaders om daar de Lockheed F-104G Starfighter te vervangen. De eerste eenheid die de Tornado ontving was Jagdbombergeschwader 31 "Boeckle" op Nörvenich. Deze eenheid

begon vanaf 2009 meet de overstap naar de Eurofighter. De tweede eenheid die met de Tornado IDS zou gaan vliegen was het Jagdbombergeschwader 33 op Büchel. Deze eenheid is nu nog actief met 36 vliegtuigen en zal de overgang naar Eurofighter maken in 2013 of 2014. De derde eenheid die de Tornado IDS ontving was het Jagdbombergeschwader 34 'Allgäu' op Memmingen, deze eenheid is ontbonden in 2003. De vierde eenheid die de Tornado IDS ontving was het Jagdbomber- geschwader 38 "Friesland" op Jever en is ontbonden in 2005. En tot slot is de vijfde eenheid die de Tornado IDS ontving het Aufklärungsgeschwader 51 "Immelmann" op Schleswig-Jagel. Deze eenheid heeft 46 vliegtuigen in dienst en deze zullen de ASSTA 2 Upgrade ontvangen. Aan het begin van de jaren 90, trad de Tornado ECR in dienst bij de Luftwaffe. Deze vliegtuigen werden allemaal ingedeeld bij het Jagdbom- bergeschwader 32 op Lechfeld. Deze eenheid heeft 34 vliegtuigen in dienst welke allemaal de ASSTA 2 Upgrade krijgen. Naast de Luftwaffe, heeft ook de Marine met 2 Tornado eenheden gevlogen. De eerste van de ze twee eenheden was het Marinefliegergeschwader 1 op Jagel welke ontbonden werd in 1993. De tweede marine eenheid was het Marinefliegergeschwader 2 op Eggebek. Deze eenheid werd ontbonden in 2005.

Na een magere dag op Manching, arriveerde ik woensdag vroeg in de ochtend op Lechfeld. Het weer werkte goed mee, want de lucht was strakblauw. Na een korte introductie met onze begeleider, werden we het veld opgereden met een bus. Het was de bedoeling dat we de Tornado’s zouden fotograferen tijdens het vertrek. We werden halverwege de baan neergezet. Uit ervaring op dit veld, weet ik dat het een ideale plek is om de Tornado’s te fotograferen vanaf deze spot. Voor ons lag een rolbaan waar alleen de Tornado’s over kwamen die in het shelterkamp achter ons stonden. Het duurde niet lang voordat de eerste motoren in dit shelterkamp werden gestart. Amper 10 minuten later verscheen de eerste Tornado op de rolbaan. In een korte tijd verschenen er nog 3 Torndo’s uit heet shelterkamp. Ook het shelterkamp aan de overkant van de baan was actief. Nadat de Tornado’s waren afgecheckt, lijnde de eerste zich op op de startbaan. De ene na de andere Tornado kwam met volle snelheid voorbij gedenderd. Bijna alle vliegtuigen hingen hellemaal vol met brand- stoftanks, oefenbommen, oefenraketten, fuel pods en elektronische stoorapparatuur. Dit leverde een gevarieerde mix aan Tornado’s op die voorbij kwamen. Na een klein half uur waren alle Tornado’s vertrokken en verplaatsten wij ons naar de landing.

Eenmaal in de landing aangekomen, was het een kwestie van wachten voordat de eerste Tornado zich meldde voor de landing. Dit gebeurden binnen een uur na de laatste start. De eerste Tornado die terugkeerde op Lechfeld, was de Tornado met de fuel pod. De tweede Tornado die binnenkwam hadden we niet zien opstijgen. Deze Tornado IDS kwam van een andere bestemming af, want het toestel hing vol met maar liefst 4 fuel tanks. Een aantal vliegtuigen had nog wat brandstof over en besloten om een aantal circuitjes te vliegen. Ik was ondertussen op een kleine heuvel gaan staan aan de kop van de baan. Een Tornado denderde laag over de baan heen met zijn landingsgestel ingetrokken. Ook was het mogelijk om een aantal vliegtuigen te fotograferen tijdens het moment van touchdown. Na de landing van de laatste Tornado, werden we nog even naar het shelterkamp gebracht. Het grondpersoneel had speciaal voor ons de Tiger Tornado voor de shelter geparkeerd. De laatste locatie waar we heen gingen tijdens ons bezoek aan Lechfeld, was het kleine museum aan de andere kant van de basis. Er stonden daar een aantal oude Starfighters opgesteld. Na een kort bezoek aan dit museum, zat ons uitstekende bezoek aan Lechfeld erop. We werden weer naar de uitgang gebracht en reden daarna door naar Kaufbeuren.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden