|
|
|
|
Jagdbombergeschwader 32; Lechfeld, 29 juni 2011
De Panavia Tornado uit Beieren; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Op woensdag 29 juni 2011, had ik een bezoek op de Duitse Tornado basis Lechfeld. Op dit veld staan
de Tornado ECR’s van het Jagdbombergeschwader 32. Net als het Eurofighter Typhoon project, was het
Panavia Tornado project een onderdeel van een samenwerking van bedrijven die later EADS zouden vormen.
De Panavia Tornado is een twee motorig vliegtuig met vleugels die werken volgens het swing-wing
principe. De Tornado is gezamenlijk ontworpen door Groot-Brittannië, Duitsland en Italië. Er zijn
drie primaire versies van de Tornado ontwikkeld. De eerste variant is de Tornado IDS (InDicator/Strike)
jachtbommenwerper. De tweede versie is de Tornado ECR (Electronic Countermeasures/Reconnaissance) voor
het het elektronisch verstoren van vijandelijke installaties. Tot slot is de derde versie de Tornado
ADV (Air Dominancy Version) welke geschikt is voor luchtverdediging en interceptie. De Tornado is
ontwikkeld en gebouwd door Panavia Aircraft GmbH. Dit is een internationaal consortium bestaande
uit British Aerospace uit Groot-Brittannië, MBB uit West-Duitsland, en Aeritalia uit Italië. De
Tornado vloog voor het eerst op 14 augustus 1974. Het toestel werd ingezet tijdens de golfoorlog
door de Royal Air Force (RAF), de Italiaanse luchtmacht en de Royal Saoedi Air Force. Toen de Tornado
in dienst kwam, werd er ook een samenwerking opgezet voor het trainen van de vliegers. Dit werd
gedaan op RAF Cottesmore in Groot-Brittannië. De eenheid waar alle Tornado landen in waren
vertegenwoordigd was de Transition Tri-national Tornado Training Establishment (TTTE). In totaal
werden er door 4 landen 992 Tornado’s gebouwd. Van dit enorme aantal is op dit moment nog een
aanzienlijk deel in dienst bij alle vier de gebruikers.
Het prototype van de Luftwaffe Tornado ASSTA 1De maakte zijn eerste vlucht op 14 augustus 1974 van
vliegbasis Manching in het toenmalige West-Duitsland. De Eerste Tornado IDS werd geleverd op 27 juli
1979. In totaal bestond die levering uit 247 vliegtuigen waarvan er 35 waren uitgerust met dubbele
besturing voor trainings- doeleinden. De Tornado IDS zou in dienst komen bij 5 Jagdbombergeschwaders
om daar de Lockheed F-104G Starfighter te vervangen. De eerste eenheid die de Tornado ontving was
Jagdbombergeschwader 31 "Boeckle" op Nörvenich. Deze eenheid
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
begon vanaf 2009 meet de overstap naar de Eurofighter. De tweede eenheid die met de Tornado IDS zou
gaan vliegen was het Jagdbombergeschwader 33 op Büchel. Deze eenheid is nu nog actief met 36 vliegtuigen
en zal de overgang naar Eurofighter maken in 2013 of 2014. De derde eenheid die de Tornado IDS ontving
was het Jagdbombergeschwader 34 'Allgäu' op Memmingen, deze eenheid is ontbonden in 2003. De vierde
eenheid die de Tornado IDS ontving was het Jagdbomber- geschwader 38 "Friesland" op Jever en is
ontbonden in 2005. En tot slot is de vijfde eenheid die de Tornado IDS ontving het Aufklärungsgeschwader
51 "Immelmann" op Schleswig-Jagel. Deze eenheid heeft 46 vliegtuigen in dienst en deze zullen de
ASSTA 2 Upgrade ontvangen. Aan het begin van de jaren 90, trad de Tornado ECR in dienst bij de Luftwaffe.
Deze vliegtuigen werden allemaal ingedeeld bij het Jagdbom- bergeschwader 32 op Lechfeld. Deze eenheid
heeft 34 vliegtuigen in dienst welke allemaal de ASSTA 2 Upgrade krijgen. Naast de Luftwaffe, heeft
ook de Marine met 2 Tornado eenheden gevlogen. De eerste van de ze twee eenheden was het Marinefliegergeschwader
1 op Jagel welke ontbonden werd in 1993. De tweede marine eenheid was het Marinefliegergeschwader 2 op
Eggebek. Deze eenheid werd ontbonden in 2005.
Na een magere dag op Manching, arriveerde ik woensdag vroeg in de ochtend op Lechfeld. Het weer werkte
goed mee, want de lucht was strakblauw. Na een korte introductie met onze begeleider, werden we het veld
opgereden met een bus. Het was de bedoeling dat we de Tornado’s zouden fotograferen tijdens het vertrek.
We werden halverwege de baan neergezet. Uit ervaring op dit veld, weet ik dat het een ideale plek is om
de Tornado’s te fotograferen vanaf deze spot. Voor ons lag een rolbaan waar alleen de Tornado’s over kwamen
die in het shelterkamp achter ons stonden. Het duurde niet lang voordat de eerste motoren in dit shelterkamp
werden gestart. Amper 10 minuten later verscheen de eerste Tornado op de rolbaan. In een korte tijd
verschenen er nog 3 Torndo’s uit heet shelterkamp. Ook het shelterkamp aan de overkant van de baan was
actief. Nadat de Tornado’s waren afgecheckt, lijnde de eerste zich op op de startbaan. De ene na de andere
Tornado kwam met volle snelheid voorbij gedenderd. Bijna alle vliegtuigen hingen hellemaal vol met brand-
stoftanks, oefenbommen, oefenraketten, fuel pods en elektronische stoorapparatuur. Dit leverde een
gevarieerde mix aan Tornado’s op die voorbij kwamen. Na een klein half uur waren alle Tornado’s vertrokken
en verplaatsten wij ons naar de landing.
Eenmaal in de landing aangekomen, was het een kwestie van wachten voordat de eerste Tornado zich meldde
voor de landing. Dit gebeurden binnen een uur na de laatste start. De eerste Tornado die terugkeerde op
Lechfeld, was de Tornado met de fuel pod. De tweede Tornado die binnenkwam hadden we niet zien opstijgen.
Deze Tornado IDS kwam van een andere bestemming af, want het toestel hing vol met maar liefst 4 fuel tanks.
Een aantal vliegtuigen had nog wat brandstof over en besloten om een aantal circuitjes te vliegen. Ik was
ondertussen op een kleine heuvel gaan staan aan de kop van de baan. Een Tornado denderde laag over de
baan heen met zijn landingsgestel ingetrokken. Ook was het mogelijk om een aantal vliegtuigen te
fotograferen tijdens het moment van touchdown. Na de landing van de laatste Tornado, werden we nog even
naar het shelterkamp gebracht. Het grondpersoneel had speciaal voor ons de Tiger Tornado voor de shelter
geparkeerd. De laatste locatie waar we heen gingen tijdens ons bezoek aan Lechfeld, was het kleine museum
aan de andere kant van de basis. Er stonden daar een aantal oude Starfighters opgesteld. Na een kort bezoek
aan dit museum, zat ons uitstekende bezoek aan Lechfeld erop. We werden weer naar de uitgang gebracht en
reden daarna door naar Kaufbeuren.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|