Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Le Tour de Belgique Deel 2; Melsbroek-Brussel, 30 april 2009

De Belgische Transportvloot; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Nadat we in de ochtend op Beauvechain een bezoek hadden gehad, hadden we in de middag een bezoek op Melsbroek. Op deze basis is de Belgische transportvloot van het 15e Wing gelegerd en tevens is hier ook de helikoptervloot van de Belgische federale politie te vinden.

Op de Belgische Basis Melsbroek wat een deel is van de luchthaven Zaventem bij Brussel is het 15e Wing van de Belgische luchtmacht gestationeerd. Deze Wing is verantwoordelijk voor de luchtmobiliteit binnen het Belgische luchtcomponent. Mobiliteit en flexibiliteit zijn de twee basisvereisten in de gebieden waar de Belgen actief zijn, hierbij neemt het tactisch luchttransport een sleutelpositie in. De opdracht van de 15 Wing kan als volgt worden samengevat als het continu paraat staan om waar dan ook ter wereld vracht of passagiers af te leveren. De 15 Wing vervoert inderdaad alle soorten vracht en passagiers naar de meest onmogelijke plaatsen ter wereld, op elk ogenblik. Het is samen met het 40 Smaldeel op Koksijde de enige Luchtcomponent die niet alleen permanent paraat is, maar ook te allen tijde haar taken werkelijk uitvoert in vredestijd. De toestellen van de 15e Wing worden vooral ingezet voor het vervoer van grote vrachten voor alle defensietakken, gewonde en gesneuvelde militairen, VIP vervoer zoals Koninklijke leden en diplomaten en strategisch transport naar crisisgebieden.

Voor het uitvoeren van haar taken beschikt de 15e Luchttransport Wing over elf Lockheed C-130 Hercules toestellen. De C-130 Hercules beschikt over een zeer ruime actieradius en een nuttige laadcapaciteit van ruim twintig ton. Bovendien maken uitstekende STOL (Short Take-off & Landing) eigenschappen het toestel uitermate geschikt voor de meest gevarieerde tactische luchtopdrachten. Sinds 29 september 1997 is de Luchtcomponent in het bezit van 2 Airbussen van het type A310-200. De twee toestellen verhogen de operationele capaciteit van de 15 Wing aanzienlijk. De Dassault Falcon 20-5 is een vliegtuig bestemd voor het vervoer van VIP personen op korte tot middellange afstand in uitzonderlijk comfortabele omstandigheden. De Dassault Falcon 900 is een vliegtuig bestemd voor het vervoer van Vips op zeer lange afstanden en ook dit gebeurd onder uitzonderlijk comfortabele omstandigheden. Tot

slot beschikt het 15e Wing over een aantal toestellen van het type Embrear 135 en 145. Deze toestellen zijn door het Braziliaanse Embraer aan de Belgische Luchtcomponent geleverd en worden vooral gebruikt voor het transport van passagiers. Deze toestellen kunnen uitgerust worden met een "corporate kit" voor een verhoogd comfort en met een "medical kit" voor het uitvoeren van medische vluchten in optimale omstandigheden.

Naast de toestellen van het 15e Wing bevindt zich op Melsbroek ook de Dienst Luchtsteun van de federale politie. De Dienst luchtsteun van de federale politie biedt de federale en lokale politiediensten gespecialiseerde steun aan zodat de politiezorg beter en efficienter kan verlopen. De Dienst luchtsteun wordt ingezet in tien verschillende domeinen waaronder het Beheersen van onoverzichtelijke situaties zoals verkeershinder, kettingbotsingen, vliegtuigcrashes, massabijeenkomsten en grote sportwedstrijden. Verder ondersteunen zij de politie bij het zoeken naar verdwenen personen of voorwerpen en het achtervolgen en onderscheppen van verdachten. Bescherming van personen en goederen hoort ook bij het takenpakket van deze eenheid, hieronder vallen bescherming van geldtransporten, bescherming van Vips en postbodes. De Dienst Luchtsteun van de federale politie beschikt over twee Cessna 182 lichte observatievliegtuigen, twee Hughes MD520N observatie helikopters en drie Hughes MD900 patrouille helikopters.

In het begin van de middag waren wij welkom op deze basis die tegen de luchthaven van Zaventem aan zit. We werden eerst ontvangen in het squadron gebouw waar we een korte rondleiding kregen. De eerste hangaar waar we zouden gaan kijken was meteen een leuke. Hier werd namelijk net een Franse Hercules naar binnen gereden, een leuk extraatje dus meteen aan het begin van deze tour. Nadat we deze Hercules hadden gefotografeerd liepen we naar de hangaar ernaast. Hier stond een Hercules van de Belgen binnen. Het leverde ongeveer dezelfde soort foto's op als van de Fransman eerder. Deze Hercules stond alleen in onderhoud, en er stonden dan ook steigers omheen zodat de technici bij de motoren konden voor hun werkzaamheden. De volgende hangaar waar we zouden kijken was de motorshop. Hier wordt onderhoudt gepleegd aan de motoren van onder andere de Hercules. Een van de technici gaf ons een rondleiding en vertelde wat over de motoren van dit zware transportvliegtuig.

De laatste hangaar waar we een kijkje mochten nemen tijdens deze trip was die van de federale politie. Dit zou voor mij het hoogtepunt van de trip worden aangezien je die helikopters niet vaak ziet. Binnen in deze hangaar stonden twee MD520N helikopters, een Cessna 182R en een MD900 helikopter. Na een korte intro door een van de vliegers mochten we deze toestellen allemaal op de foto zetten. Ondanks dat het binnen was, was het licht heel goed op de helikopters. Dit kwam doordat de helikopters allemaal wit zijn en doordat de grote deur van de hangaar voor het grootste deel van glas was. Hierdoor hadden we meer dan genoeg licht op de helikopters, de foto's waren dan ook geweldig. Zeker met de foto's van de Cessna 182 was ik blij, want dat ding zie je eigenlijk nooit. Na een bezoek van ongeveer drie was het dan weer voorbij. De hangaar van de politie was de laatste die we bezochten en we zouden langs heel het platform teruglopen naar de hoofdingang. Op de terugweg zagen we dat er nog een Hercules zonder motoren was buitengezet. Ook deze kist mochten we nog even meepikken. Aan de overkant van Melsbroek zit nog een kleine kazerne waar nog een aantal oude toestellen stonden opgesteld. Ook die zouden we nog even meepikken alvorens het echt voorbij was.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden