|
|
|
|
United Kingdom Tour 2009 Deel Een; RAF Cottesmore, 13 juli 2009
De Joint Harrier Force Eenheden; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
De reis door Engeland van dit jaar zou voor mij beginnen op RAF Cottesmore wat het thuisfront
is voor het gros van de Britse Harrier vloot. De Harriers die op deze basis staan maken deel
uit van de Joint Force Harrier eenheden (JFH) en worden gebruikt door zowel de RAF als de Royal
Navy.
RAF Cottesmore is samen met RAF Wittering het thuisfront van de Harrier vloot van Groot Britanie.
RAF Cottesmore ligt in het oosten van Engeland en ligt in de provincie Rutland. De Harrier is een
gevechtsvliegtuig met volledige Vertical Short Take Off and Landing eigenschappen (VSTOL). Dat
wil zeggen dat het zowel horizontaal als verticaal kan opstijgen en landen. Tegenover dit voordeel
staat het nadeel dat het vliegtuig een relatief lage topsnelheid heeft want het kan de
geluidsbarriere niet doorbreken. Het vliegtuig werd ontwikkeld door Hawker Siddeley in het
Verenigd Koninkrijk. De eerste prototypes werden aan het eind van de jaren vijftig van de 20e
eeuw beproefd en gedurende de tien volgende jaren verder ontwikkeld. Vanaf het begin van de
jaren zeventig werden de eerste exemplaren in gebruik genomen bij de RAF, dit waren Harriers van
het type als GR3.
Het Amerikaanse Korps Mariniers had belangstelling voor dit toestel vanwege de bijzondere
eigenschappen en liet het als AV-8A in licentie bouwen bij McDonnell Douglas. Dit type wijkt op
enkele punten waaronder de motor af van de originele Britse versie. Een verbeterde versie werd
door McDonnell Douglas samen met British Aerospace (BAe) ontwikkeld. Deze verbeterde Harrier
staat in Amerika bekend als AV-8B en in Groot Britanie als de Harrier GR7. Dit is een groter en
zwaarder type met beter bereik en grotere wapencapaciteit. De eerste vlucht met dit type werd
uitgevoerd in 1978. Tegelijkertijd eind jaren zeventig, ontwikkelde BAe voor de Royal Navy ook
de SeaHarrier FRS1 en later de FA2. Deze is gebaseerd op de Harrier GR3, maar heeft een sterkere
motor. Ook is hij uitgerust met een bolvormige cockpit (als bij de F16) voor beter zicht. De
SeaHarrier had een lucht-lucht-radar en was primair bedoeld voor luchtverdedigingstaken, terwijl
de AV-8, GR3 en GR7 bedoeld zijn voor het geven van close air support. Van de Sea Harrier zijn
geen nieuwe varianten ontwikkeld. Inmiddels zijn ze bij de Royal Navy al buiten dienst gesteld.
De vliegdekschepen zijn
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
nu uitgerust met de Harrier GR7 en GR9 van de RAF in afwachting van de
JSF.
In 1982 kreeg de SeaHarrier al zijn vuurdoop tijdens de Falklandoorlog. In de Falkland oorlog
hadden de Argentijnse luchtmacht en marine een numeriek voordeel van ongeveer zes tegen
een jachtvliegtuigen. Hoewel de oude McDonnell Douglas A-4 Skyhawks nauwelijks gewicht in de
schaal legden, waren de Dassault Mirage III en Dassault Super Etendard wel technisch goede
vliegtuigen en capabele tegen- standers voor de SeaHarrier. De Argentijnse piloten hadden echter
geen ervaring met Harriers die tijdens de luchtgevechten plotseling stil bleven hangen. Bij het
voorbijvliegen van de SeaHarriers werden ze echter neergeschoten. Op die manier verloren de
Argentijnen veel toestellen. Ondanks dit verloor de Royal Navy toch enkele schepen aan de Exocet
raketten die werden afgevuurd door Super Etendards.
Na een rit die de gehele nacht heeft geduurd arriveerde ik rechtstreeks vanuit Nederland rond
half 11 op RAF Cottesmore. In eerste instantie nam ik daar plaats naast de crash gate van het
veld om daar de opstijgende en voorbij rollende Harriers te fotograferen. Na een tijdje gingen er
twee Harriers uit welke eerst dus voor mijn neus voorbij kwamen rollen en daarna iets verder weg
opstegen. Al snel had ik door dat dit niet de spot zou zijn waar ik heel de dag ging staan. Na
een tijdje besloot ik om naar de landing te lopen wat ongeveer anderhalve km verderop lag. Een
heel verstandige keuze, want hier stond je nog dichter op de rolbaan en kon je met gemak de
laagvliegende Harriers in de landing fotograferen.
Na een half uur wachten kwamen de Harriers die weg waren weer terug, het waren drie toestellen
die tot nu toe op deze dag hadden gevlogen. Het is heel gebruikelijk op Cottesmore dat de
Harriers die binnen komen heel laag binnenkomen en met een zeer lage snelheid wat nog net geen
hover is te noemen. De kisten gaan allemaal in een hover boven de Treshold van de startbaan,
hierdoor zijn ze erg goed te fotograferen uit alle hoeken. De plaats in de landing waar je kunt
staan is echt het mooiste plekje van Cottesmore doordat je zo dicht bij de Harriers kunt komen
daar. Ook op de rolbaan maak je mooie foto's omdat je de Harriers daar van de zijkant kunt
fotograferen, maar ook van de voorkant omdat er een bocht in de rolbaan zit daar.
Eerst leek het erop dat het een slappe dag zou worden vandaag, maar daar kwam al snel verandering
in toen er maar liefst vier Jump Jets terug kwamen van Yeovilton. Ze maakte alle vier een aantal
touch and go's en kwamen nagenoeg stil hangend binnen, dit leverde erg mooie plaatjes op van de
Harrier. Na deze landingen werd het even stil voor een periode van twee uur. Na het lange wachten
starten er dan eindelijk weer een boel Harriers op voor de middag sortie. Er gingen er maar
liefst vier uit welke allemaal achter elkaar aanreden over de rolbaan, een erg mooi aanzicht
als je dit recht van de voorkant van de Harrier bekijkt. Ook deze vlucht met Harriers kwam weer
na een tijdje weer zeer laag en langzaam binnen. Ondertussen kwam er ook nog een Apache van
Wattisham langs om een tankstop te maken, dit was natuurlijk een erg leuke bezoeker. De Britten
hadden er zin in vandaag, want er gingen naderhand nog eens 5 Harriers de lucht in. Deze dag
werd uiteindelijk dus leuker en leuker.
Na een relatief korte dag vond ik het rond vijf uur weer genoeg geweest en besloot ik verder te
gaan, ik had immers ook een nacht niet geslapen. Deze reis door Engeland had een waardige start
gemaakt met een leuk bezoek aan het grootste Harrier veld van Groot Britanie. Als dit de trend
van de trip zou worden, dan zou ik nog heel veel gaan zien. Vol goede moet kon ik dus op pad
gaan naar het volgende veld wat morgen RAF Coningsby de thuishaven van de Britse Typhoon zou
zijn. Moe van de lange reis maar voldaan door de Harriers op Cottesmore stapte ik in de auto
om verder te gaan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|