Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Instrumentenflugstaffel 14; Payerne, 19 maart 2013

De Zwitserse Luchtmacht, deel 5; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Op de Zwitserse vliegbasis Emmen staat het Instrumentenflugstaffel 14 gestatio- neerd. De eenheid is met de Pilatus NCPC-7 uitgerust. Instrumentenflugstaffel 14 is een deel van de gevorderde vliegeropleiding van de Zwitserse luchtmacht. De eenheid had een klein detachement op de vliegbasis Payerne staan in week 12.

De geschiedenis van de trainingsvliegtuigen van Pilatus startte in 1945 toen op Stans net na de tweede Wereldoorlog op eigen initiatief het Pilatus P-2 lesvliegtuig werd ontwikkeld. Dit nieuwe toestel kwam toen vanaf 1947 in dienst van de Zwitserse luchtmacht. Het toestel werd gebruikt voor de opleiding van vliegers. De Pilatus P-2 bleef in operationele dienst van de luchtmacht tot 1981. Vanaf 1956 kwam ook de Pilatus P-3 in dienst van de Zwitserse luchtmacht. Er werden twee varianten van dit toestel ontwikkeld, namelijk: de P-3-03 en de P-3-05, welke bij de Fliegertruppen werden ingedeeld. Dit type is uiteindelijk tot en met 1995 in operationele dienst gebleven. Om een grote speler op de markt van moderne trainingsvliegtuigen te worden, heeft Pilatus een nieuw project gestart. Dit project had als doel een vliegtuig te ontwikkelen dat geschikt was om vliegers elementair te trainen met een lichtgewicht vliegtuig met veel vermogen. Het toestel moest een robuust onderstel hebben om harde landingen van de beginnende vliegers te doorstaan. Ook kreeg het toestel een tandemcockpit en zou het toestel veel zuiniger vliegen. Naast deze eigenschappen moest het nieuwe toestel ook erg gemakkelijk te besturen zijn. Een eigenschap die ervoor zorgde dat het toestel aantrekkelijk zou worden op de markt, waren de exploitatiekosten van het nieuwe toestel. Het nieuwe toestel van Pilatus kreeg al snel de aanduiding PC-7 Turbo Trainer.

Het eerste prototype van de PC-7 werd aangeduid als de P-3/06 (P-3B). Het toestel maakte zijn eerste vlucht op 7april 1966 op vliegbasis Buochs. De Lycoming GO-435-C2 boxermotor die in de Pilatus P-3 werd bij de PC-7 vervangen door een Pratt & Whitney PT6A-20 turboprop motor. Het definitieve model van de PC-7 was vanaf mei 1975 geschikt voor productie. Vanaf het voorjaar van 1977 werd de serieproductie van de PC-7 gestart. In 1981 plaatste de Zwitserse luchtmacht een order voor de levering van 40 vliegtuigen. De toestellen zouden de verouderde Pilatus P-2 gaan vervangen.

De PC-7 werd meteen ingezet als trainingsvliegtuig voor de elementaire vliegerop- leiding en de instrumentvlucht training. De 40 geleverde toestellen werden allemaal afgeleverd in een fel oranje kleur waardoor de toestellen goed zichtbaar waren in de lucht. In oktober 2006, werden de eerste twee PC-7’s omgebouwd tot NCPC-7. De toevoeging NC in de naar NCPC-7 staat voor New Cockpit. De vliegtuigen kregen een glazen cockpit met GPS en een 3-axes automatische piloot. De vliegtuigen werden elektronisch gezien helemaal gelijkgesteld aan de PC-9M en de PC-21. Vanaf 29 februari 2008, werd de eerste serie van 18 vliegtuigen geüpdatet tot deze standaard. In totaal zouden er 28 vliegtuigen worden geüpdatet, de overige 12 vliegtuigen werden uitgefaseerd. Het gehele modernisering programma was aan het einde van 2009 voltooid. De nieuwe PC-7’s waren allemaal rood gespoten in plaats van de oranje kleur die de toestellen eerder hadden. De NCPC-7’s staan op Emmen gestationeerd bij Instrumentenstaffel 14.

Wanneer een rekruut van de Zwitserse luchtmacht wordt aangenomen als vlieger bij de Zwitserse luchtmacht, dan zal het eerste toestel waarmee hij of zij te maken krijgt de Pilatus PC-7 Turbo Trainer zijn. Nadat de rekruten hun militaire opleiding hebben gehad op vliegbasis Dübendorf, komen ze naar vliegbasis Emmen om daar aan de elementaire vliegeropleiding te beginnen. De elementaire vliegeropleiding is een onderdeel van het Kommando Pilotenschule dat op Emmen gestationeerd is. De elementaire vliegeropleiding is ondergebracht bij Instrumentenflugstaffel 14 dat op Emmen gestationeerd staat. Instrumentenstaffel 14 is tegenwoordig uitgerust met de Pilatus NCPC-7 Turbo Trainer. Het opleiden van militaire vliegers voor de Zwitserse luchtmacht duurt 5 jaar en 4 maanden. De eerste 3 jaar en vier maanden worden besteed aan de elementaire vliegopleiding waarbij de militaire vliegers dezelfde opleiding krijgen als piloten in de burgerluchtvaart. De militaire vliegeropleiding zelf duurt 2 jaar. Deze training bestaat uit 30 weken vliegen met de NCPC-7 en 45 weken met de PC-21. Tijdens de 30 weekse training op de PC-7 leren de rekruten voor het eerst vliegen. Ze leren diverse basisaspecten van het vliegen zoals opstijgen, landen en basismanoeuvres. Aan het einde van de 30 weekse training, leren de vliegers ook op instrumenten vliegen volgens de militaire procedures en richtlijnen.

Naast de operationele taken van instrumentenstaffel 14 met de NCPC-7, vliegt ook het Zwitserse PC-7 demo team met dit type. Het PC-7 demo team laat tijdens diverse demonstraties en airshows zien wat de rekruten allemaal leren tijdens de elementaire vliegeropleiding. Het PC-7 team heeft geen officiële thuisbasis. Een groot deel van het jaar traint het team op vliegbasis Locarno in het zuiden van Zwitserland. In de loop der jaren heeft is vliegbasis Dübendorf ook een belangrijkere rol gaan spelen voor het PC-7 team. Dübendorf ligt topografisch gezien wat gunstiger dan Locarno omdat het land hier veel vlakker is omdat het gebied buiten de Alpen ligt. Het team laat aerobatics zien op het hoogste niveau. De leden van het display team bestaat uitsluitend uit instructeurs en zeer ervaren beroepsvliegers die op Payerne en Meiringen met de F/A-18 Hornet vliegen. De vliegers beheersen alle aspecten van het formatievliegen en zijn goed getraind. Het team bestaan uit 9 vliegtuigen die in een zeer strakke formatie voorvliegt. Formatievliegen met een grote groep vliegtuigen vergt een enorme discipline van de vliegers. Het PC-7 team uit Zwitserland is een bekende verschijning op diverse vliegshows in Europa. Meestal treed het team samen met de F/A-18 solo display op tijdens een vliegshow. De 28 NCPC-7’s van Instrumentenstaf- fel 14 en het PC-7 team spelen een belangrijke rol binnen de Zwitserse luchtmacht. De gemoderniseerde toestellen zullen in de toekomst nog jaren doorvliegen als het trainingsvliegtuig van de Zwitserse luchtmacht.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden