Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Het Trainen van de Task Forces; Gilze-Rijen, 31 mei 2018

De APROC Cursus 2018, deel 4; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Sinds het EPRC met de Personnel Recovery trainingen begon in 2007, is er veel veranderd. De organisatie is door de jaren heen uitgegroeid tot een volwassen organisatie. De Europese landen die deelnemen aan de APROC zijn niet meer afhankelijk van derde partijen zoals de Verenigde Staten voor dit soort PR missies.

Nadat de samenstelling van een TF is omschreven door Holewijn, introduceert hij de deelnemers van de APROC 2018. Bart geeft aan dat het overgrote merendeel van de deelnemers bestaat uit de zogenaamde Recovery Vehicles (RV) in de vorm van transporthelikopters. De Nederlandse Luchtmacht levert een RV in de vorm van een Chinook helikopter van het 298 Squadron. Ook Spanje levert een helikopter, want Ala 48 uit Cuatro-Vientos bij Madrid is met een AS332 Super Puma als RV betrokken bij de APROC. Ook de Franse Marine levert een RV tijdens de cursus. De Fransen doen mee met een NH90NFH Caiman van het 33 Flottille uit Lanvéoc/Poulmic. De Italiaanse Luchtmacht levert een HH101 Caesar helikopter die te herkennen is aan zijn zwarte kleurenschema. Deze karakteristieke helikopter is van het 15° Stormo uit Gioia del Colle. Ook de Italiaanse Marine levert een UH101 Merlin als RV tijdens de APROC. Deze helikopters is van het 1° Grupelicot uit Sarzana. De Britse Marine vliegt mee met een tweetal EH101 Merlins van het 845 NAS uit Yeovilton. Tot slot bestaat de Zweedse RV deelname uit een UH-60 Blackhawk uit Linköping/Malmen. Naast deze RV deelnemers zijn er ook Rotary Wing RESCORTS (RW) betrokken bij de APROC. De Nederlandse RW’s bestaan uit een tweetal Apache helikopters van het 301 Squadron. De Polen leveren voor de RW rol een tweetal Mi-24 “Hind” helikopters uit Inowrocław mee. Tot slot zijn er uit Frankrijk ook nog twee AS555AN Fennic helikopters aanwezig in de RW rol uit Orange. De Fighter RESCORT (FW) zal bestaan uit een drietal EF2000 Eurofighters van het 4° Stormo uit Grosseto. Ook vliegen er twee F-16’s mee uit Nederland vanaf vliegbasis Volkel. De missie wordt gecoördineerd door E-3 Sentry van de NATO en een E-550 CAEW uit Italië.

Bart Holewijn geeft aan dat er naast al deze vliegende deelnemers ook een vijftal Extraction Forces deelnemen aan de oefening. De militairen die de actie op de grond voor hun rekening zullen nemen zijn afkomstig uit Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië,

Spanje en Zweden. In totaal doen er aan deze editie van de APROC 547 deelnemers mee, waarvan er 186 tot het doelpubliek van de oefening behoord. De opbouw van de training loopt uiteen van simpele PR missies tot aan complexe scenario’s waarbij echt oorlog wordt gevoerd volgens Holewijn. Aan het begin van de APROC zal de tegenstand minimaal zijn. Er zullen hooguit wat boze burgers zijn die de EF zullen uitjoelen bij hun extractie. Naarmate de cursus vordert, gaan deze mensen met zand gooien en nog later zullen gewapende burgers in het terrein rondlopen. Weer een fase later zullen er gewapende militairen rondlopen en uiteindelijk moet er een klein vijandelijk leger worden uitgeschakeld om de geïsoleerde personen te redden. Volgens Bart Holewijn, zijn er bij al deze scenario’s andere rules of engagement van toepassing die moeten worden ingeschat door de missie commandanten. Er gelden internationaal gezien andere regels voor het omgaan met burgers of militairen. Het ter plaatse inschatten van de situatie is een belangrijk aspect van de APROC cursus.

Dagelijks gaan er drie Task Forces op missie vanaf Gilze-Rijen. Er zijn in het gebied rondom Gilze-Rijen drie richtingen waarin gevlogen wordt. Deze gebieden bestaan uit een noordoostelijke zone, een zuidoostelijke zone en een zuidwestelijke zone die zich in België bevind. De noordoostelijke zone bestaat uit drie landingsgebieden in Gelderland, namelijk de Leusderheide, het Stroezand en de Ederheide. In dit gebied is de FARP geplaats op vliegbasis Deelen waar de helikopters als onderdeel van de oefening dagelijks een tussenstop zullen maken. De zuidoostelijke zone ligt in de provincie Limburg. De TF’s zullen daar landen in de gebieden de Crayelheide, de Weerterheide en de Kruispeel. De FARP in de zuidoostelijke zone bevind zich op vliegbasis Volkel. Tot slot bestaat de zuidwestelijke zone in België uit de landingsgebieden in Ursel, Zoersel en Leopoldsburg. De FARP in dit gebied ligt op vliegbasis Woensdrecht. Tijdens de vlucht vliegen de helikopters een route waarbij ze ongeveer 200km zullen vliegen voordat ze aankomen in hun target area volgens Holewijn. Alle missies zouden worden gevlogen in de middag uren tussen 1400 uur en 1700 uur. De drie Task Forces zouden dagelijks vertrekken vanaf Gilze-Rijen met een interval van 20 minuten. Tijdens de APROC is het de bedoeling dat de Task Force geheel willekeurig wordt samengesteld. De deelnemers vliegen in willekeurige formaties met verschillende typen helikopters.

Tijdens de laatste extractie training nam Luitenant-Kolonel Bart Holewijn zelf ook deel aan de missie op de Ederheide. Samen met plaatsvervangend Commandant der Strijdkrachten Luitenant-generaal Martin Wijnen speelde hij de rol van de persoon die geïsoleerd was. Tijdens het uitvoeren van de missie werden ze uiteindelijk gered door Italiaanse Extraction Forces die na een hevige weerstand de situatie onder controle kregen. Bart Holewijn gaf aan dat er aan het einde van de cursus een zogenaamde “Hot Wash” wordt gehouden waarbij de gehele cursus kort wordt geëvalueerd en aangepast waar nodig. Voor deze eindevaluatie worden alle missie commandanten bij elkaar gezet en worden alle aspecten die goed en verkeerd gingen naast elkaar gelegd. Ruim na de cursus op het hoofdkwartier in Italië, zal de APROC nog eens uitgebreid geëvolueerd worden. Na ruim twee weken intensief trainen, kwam op 6 juni de APROC ten einde. De deelnemers zijn met deze intensieve cursus klaargestoomd voor het echte werk waar men mensen die geïsoleerd zijn geraakt achter de linies komt recoveren. De Slogan van het EPRC is dus met recht “That Others May Live”, want al deze bemanningen zetten zich in voor de veiligheid van alle militairen en burgers uit de Europese Unie en zijn partners. Volgend jaar zal de APROC plaatsvinden in Spanje op Zaragoza en zal er weer een nieuwe lichting militairen worden getraind in het ambacht dat met Personnel Recovery noemt.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden