Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

De Elementaire Vliegeropleiding; Beauvechain, 30 april 2010

Force Arien de Belgique Deel 1; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Op 30 april stond er een bezoek aan het Belgische Beauvechain op het programma. Bij eerdere bezoeken aan dit veld was bijna alles mogelijk met betrekking tot het fotograferen van de gebaseerde vliegtuigen. Beauvechain is de thuisbasis van de Belgische elementaire vliegeropleidingen.

De eerste Wing welke op Beauvechain is gebaseerd telt momenteel 950 personen die in drie groepen zijn ingedeeld namelijk: de Vlieg, Maintenance, Verdediging & Steun groepen en een medische groep. De vliegende smaldelen zijn het 5de en het 9de smaldeel; beiden zijn uitgerust met de SF260 Marchetti. Deze eenheden beschikken over ruim veertig Marchetti's voor het opleiden van nieuwe vliegers. De Marchetti kwam in dienst in 1969 bij de Belgische luchtmacht en doet dus al meer dan veertig jaar dienst. Naast de Marchetti wordt op Beauvechain de Alpha-Jet onderhouden. Deze vliegtuigen staan gebaseerd op Cazeaux in Frankrijk, maar worden onderhouden op Beauvechain. De Belgische luchtmacht heeft nog bijna dertig Alpha-Jets in dienst voor de gevorderde vliegeropleiding. De Alpha-Jet is bij de Belgische luchtmacht in dienst sinds 1973 en werd toen naast de Fouga Magister in dienst gesteld voor de gevorderde jachtvliegeropleiding. In het kader van het strategieplan ter modernisering van de strijdkrachten is de eerste Wing in het verleden de elementaire vliegschool van de Belgische defensie geworden. De Basis van Bevekom heeft naast deze eenheden ook een Meteo Wing, een Muziekkapel van de Belgische Luchtmacht en een Field Accomodation Unit (FAU).

Het embleem van de eerste Wing bevat een grijze wolvenkop. De keuze van dit embleem gaat terug naar de historie van de Belgische luchtvaart in de jaren 50. De wolvenkop is niet alleen het officiele embleem van de jachtwings van de Belgische Luchtmacht in de jaren 50. Het is ook het embleem van de training wings op Beauvechain en Brustem. Dit embleem symboliseert de bescherming van jongeren door ouderen en het overbrengen van kennis aan deze groep alvorens zij op eigen voeten kunnen staan en op jacht gaan. Deze kwaliteiten zijn volledig in overeenstemming met de opdracht van de 1ste Wing die zorgt voor de opleiding van jonge en goed getrainde piloten. Beauvechain is hiermee de trainingsbasis van de

Belgische luchtmacht voor al het vliegende personeel. De leerling vliegers leren op deze basis alle basisvaardigheden die zij nodig hebben om jachtvlieger te worden bij de Belgische luchtmacht. Onder basisvaardigheden verstaan we handeling zoals opstijgen en landen, het vliegen op instrumenten, navigeren en het omgaan met de Europese verkeersleiding. Vooral het landen met een vliegtuig wordt door de jonge vliegers ervaren als een moeilijke klus. Om dit te oefenen worden er daarom extra veel landingen gemaakt op verschillende militaire vliegvelden door heel Belgie.

Rond half negen in de ochtend arriveerde ik op Beauvechain. Naast mij hadden ondertussen nog ruim twintig mensen zich verzameld voor de basistour die we zouden doen. Nadat onze begeleider een inleidend praatje had gehouden, werden we met de bus de basis opgereden. De eerste plaats waar we zouden stoppen was meteen de plaats waar het mij om te doen was. We stopten bij het platform waar alle Marchetti's stonden opgesteld. Er stonden ongeveer twintig exemplaren van dit kleine gele vliegtuig buiten. Vandaag had ik het geluk dat de twee speciaal gekleurde Marchetti's beide op het platform stonden. De witte en de grijze Marchetti stonden daar mooi naast elkaar geparkeerd. Ze stonden alle twee naast elkaar op de laatste rij waardoor ze beide heel goed te fotograferen waren. We mochten van onze begeleider ook naar de andere kant lopen zodat we de witte Marchetti goed konden fotograferen. Na tien minuten kwam er een tweetal vliegers naar buiten gelopen uit de grote hangaar; het was duidelijk dat zij gingen vliegen. Een van hen trok de canopy van de grijze Marchetti open en wij hadden dus het geluk dat net dit vliegtuig eruit ging. Na een tijdje startte de vlieger de motor van dit kleine vliegtuigje. Dit waren de actiefoto's waarvoor ik naar Beauvechain was gekomen.

Nadat de Marchetti was vertrokken gingen wij weer door naar onze volgende halte. We stopten tegenover de brandweerkazerne en mochten daar in een hangaar kijken. Tot mijn grote verbazing trof ik daar een Zweedse Saab Draken aan in die hangaar. De reden waarom dat toestel daar stond wist ik niet, maar ik vermoedde dat dit toestel naar het nabijgelegen museum gaat. Het was erg donker in de hangaar, maar door gebruik van mijn statief wist ik er nog een paar fraaie foto's uit te halen. Eenmaal op de foto konden we verder gaan naar de volgende hangaar. Hier stonden twee Alpha-Jets in waarvan er eentje niet compleet was. Beide vliegtuigen stonden er wel heel goed bij en het licht binnen was ook goed. Toen we eenmaal deze twee Alpha-Jets op de foto hadden, mochten we de tweede hangaar betreden. De hangaar die we nu bezochten was de grote onderhoudshal van de Belgische Alpha-Jet. Er waren hier ook veel technici aan het werk en er stonden zes Alpha-Jets binnen. Wel viel het op dat een van de Belgische Alpha-Jets een Franse vleugel had.

Het was een interessant bezoek aan de onderhoudshangaars van de Alpha-Jet. Onze laatste hangaar die we zouden bezoeken was het onderhoud van de Marchetti. Hier stonden niet bijzonder veel vliegtuigen binnen. Enkele toestellen waren echter wel heel goed te fotograferen. Een aantal Marchetti's lag in deze hangaar helemaal in onderdelen en een aantal technici was aan het werk aan deze kleine vliegtuigen. Tot slot eindigde ons bezoek aan Beauvechain met een bezoekje aan het museum naast het veld. Hier staan een aantal vliegtuigen opgesteld die onder andere bij de Belgische luchtmacht hebben gediend. Op het binnenplein van het museum stonden een zilverkleurige Starfighter, een F-16 en een Marchetti. Verder stonden op verschillende velden onder andere een RF-84G Thunderflash, een Mig21, Fouga Magister en een Mirage V. Wederom was het bezoek aan Beauvechain de moeite waard. Na dit leuke bezoek aan Beauvechain reed ik weg in de richting van Liege-Bierset. Hier zou ik in de middag ook een bezoek hebben.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden