|
|
|
|
De Elementaire Vliegeropleiding; Beauvechain, 30 april 2010
Force Arien de Belgique Deel 1; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Op 30 april stond er een bezoek aan het Belgische Beauvechain op het programma. Bij eerdere bezoeken
aan dit veld was bijna alles mogelijk met betrekking tot het fotograferen van de gebaseerde
vliegtuigen. Beauvechain is de thuisbasis van de Belgische elementaire vliegeropleidingen.
De eerste Wing welke op Beauvechain is gebaseerd telt momenteel 950 personen die in drie groepen
zijn ingedeeld namelijk: de Vlieg, Maintenance, Verdediging & Steun groepen en een medische groep.
De vliegende smaldelen zijn het 5de en het 9de smaldeel; beiden zijn uitgerust met de SF260 Marchetti.
Deze eenheden beschikken over ruim veertig Marchetti's voor het opleiden van nieuwe vliegers. De
Marchetti kwam in dienst in 1969 bij de Belgische luchtmacht en doet dus al meer dan veertig jaar
dienst. Naast de Marchetti wordt op Beauvechain de Alpha-Jet onderhouden. Deze vliegtuigen staan
gebaseerd op Cazeaux in Frankrijk, maar worden onderhouden op Beauvechain. De Belgische luchtmacht
heeft nog bijna dertig Alpha-Jets in dienst voor de gevorderde vliegeropleiding. De Alpha-Jet is bij
de Belgische luchtmacht in dienst sinds 1973 en werd toen naast de Fouga Magister in dienst gesteld
voor de gevorderde jachtvliegeropleiding. In het kader van het strategieplan ter modernisering van de
strijdkrachten is de eerste Wing in het verleden de elementaire vliegschool van de Belgische defensie
geworden. De Basis van Bevekom heeft naast deze eenheden ook een Meteo Wing, een Muziekkapel van de
Belgische Luchtmacht en een Field Accomodation Unit (FAU).
Het embleem van de eerste Wing bevat een grijze wolvenkop. De keuze van dit embleem gaat terug naar
de historie van de Belgische luchtvaart in de jaren 50. De wolvenkop is niet alleen het officiele
embleem van de jachtwings van de Belgische Luchtmacht in de jaren 50. Het is ook het embleem van de
training wings op Beauvechain en Brustem. Dit embleem symboliseert de bescherming van jongeren door
ouderen en het overbrengen van kennis aan deze groep alvorens zij op eigen voeten kunnen staan en op
jacht gaan. Deze kwaliteiten zijn volledig in overeenstemming met de opdracht van de 1ste Wing die
zorgt voor de opleiding van jonge en goed getrainde piloten. Beauvechain is hiermee de trainingsbasis
van de
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Belgische luchtmacht voor al het vliegende personeel. De leerling vliegers leren op deze basis
alle basisvaardigheden die zij nodig hebben om jachtvlieger te worden bij de Belgische luchtmacht.
Onder basisvaardigheden verstaan we handeling zoals opstijgen en landen, het vliegen op instrumenten,
navigeren en het omgaan met de Europese verkeersleiding. Vooral het landen met een vliegtuig wordt
door de jonge vliegers ervaren als een moeilijke klus. Om dit te oefenen worden er daarom extra veel
landingen gemaakt op verschillende militaire vliegvelden door heel Belgie.
Rond half negen in de ochtend arriveerde ik op Beauvechain. Naast mij hadden ondertussen nog ruim
twintig mensen zich verzameld voor de basistour die we zouden doen. Nadat onze begeleider een
inleidend praatje had gehouden, werden we met de bus de basis opgereden. De eerste plaats waar we
zouden stoppen was meteen de plaats waar het mij om te doen was. We stopten bij het platform waar
alle Marchetti's stonden opgesteld. Er stonden ongeveer twintig exemplaren van dit kleine gele
vliegtuig buiten. Vandaag had ik het geluk dat de twee speciaal gekleurde Marchetti's beide op het
platform stonden. De witte en de grijze Marchetti stonden daar mooi naast elkaar geparkeerd. Ze
stonden alle twee naast elkaar op de laatste rij waardoor ze beide heel goed te fotograferen waren.
We mochten van onze begeleider ook naar de andere kant lopen zodat we de witte Marchetti goed konden
fotograferen. Na tien minuten kwam er een tweetal vliegers naar buiten gelopen uit de grote hangaar;
het was duidelijk dat zij gingen vliegen. Een van hen trok de canopy van de grijze Marchetti open en
wij hadden dus het geluk dat net dit vliegtuig eruit ging. Na een tijdje startte de vlieger de motor
van dit kleine vliegtuigje. Dit waren de actiefoto's waarvoor ik naar Beauvechain was gekomen.
Nadat de Marchetti was vertrokken gingen wij weer door naar onze volgende halte. We stopten tegenover
de brandweerkazerne en mochten daar in een hangaar kijken. Tot mijn grote verbazing trof ik daar een
Zweedse Saab Draken aan in die hangaar. De reden waarom dat toestel daar stond wist ik niet, maar ik
vermoedde dat dit toestel naar het nabijgelegen museum gaat. Het was erg donker in de hangaar, maar
door gebruik van mijn statief wist ik er nog een paar fraaie foto's uit te halen. Eenmaal op de foto
konden we verder gaan naar de volgende hangaar. Hier stonden twee Alpha-Jets in waarvan er eentje niet
compleet was. Beide vliegtuigen stonden er wel heel goed bij en het licht binnen was ook goed. Toen
we eenmaal deze twee Alpha-Jets op de foto hadden, mochten we de tweede hangaar betreden. De hangaar
die we nu bezochten was de grote onderhoudshal van de Belgische Alpha-Jet. Er waren hier ook veel
technici aan het werk en er stonden zes Alpha-Jets binnen. Wel viel het op dat
een van de Belgische Alpha-Jets een Franse vleugel had.
Het was een interessant bezoek aan de onderhoudshangaars van de Alpha-Jet. Onze laatste hangaar die we
zouden bezoeken was het onderhoud van de Marchetti. Hier stonden niet bijzonder veel vliegtuigen
binnen. Enkele toestellen waren echter wel heel goed te fotograferen. Een aantal Marchetti's lag in deze hangaar helemaal in onderdelen en
een aantal technici was aan het werk aan deze kleine vliegtuigen. Tot slot eindigde ons bezoek aan
Beauvechain met een bezoekje aan het museum naast het veld. Hier staan een aantal vliegtuigen opgesteld
die onder andere bij de Belgische luchtmacht hebben gediend. Op het binnenplein van het museum stonden
een zilverkleurige Starfighter, een F-16 en een Marchetti. Verder stonden op verschillende velden onder
andere een RF-84G Thunderflash, een Mig21, Fouga Magister en een Mirage V. Wederom was het bezoek aan
Beauvechain de moeite waard. Na dit leuke bezoek aan Beauvechain reed ik weg in de richting van Liege-Bierset. Hier zou
ik in de middag ook een bezoek hebben.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|