Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Zmiešané Letecké Krídlo; Malacky-Kuchyña, 9 en 10 juni 2010

Deel 3: De Slowaakse Fighter Wing; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Na een wat magere dag op Prešov, was ik op woensdag 9 juni 2010 te gast op Sliač. Op Sliač staat normaliter de Slowaakse Fighter Wing gebaseerd, maar door baanwerkzaamheden stond deze wing tijdelijk op Malacky-Kuchyña. Ik kon na overleg doorrijden naar deze locatie. De Fighter Wing vliegt met de Mig 29 Fulcrum en de L-39 Albatros.

Sliač is de thuisbasis van het Eerste Fighter Wing en draagt de erenaam van Otto Smik (Zmiešané Letecké Krídlo "Otta Smika"). Otto Smik is een belangrijke Slowaakse persoonlijkheid en een legende in de Britse luchtmacht. Tijdens zijn jeugd heeft hij moeten vluchten uit Slowakije voor het opkomende fascisme. Hij besloot dit te gaan bestrijden en sloot zich aan bij de RAF waar hij een ware ACE zou worden. Het 127e squadron van de Britse Royal Air Force kreeg een opdracht om een belangrijke Duitse aanvoerlijn bij Zwolle in Nederland te vernietigen. Het was novem- ber 1944 in de nadagen van de Tweede Wereldoorlog. Het squadron, onder leiding van de 22-jarige Slowaakse Otto Smik vloog recht in het Duits luchtafweergeschut. Oscar Smik werd neergehaald samen met zijn Belgische wingman Taymans. Smik en Taymans hadden hun paspoorten omgewisseld waardoor Smik in eerste instantie in België werd begraven. Toen de Nederlanders het mysterie van paspoorten hadden ontdekt na de oorlog, werd Smik uiteindelijk begraven onder zijn echte naam op een Canadese militaire begraafplaats in België. In 1994 vloog hij voor de laatste keer terug naar zijn vaderland. De naam van Otto Smik welke benoemd werd tot generaal-majoor in memoriam werd in 2002 gekoppeld aan de vliegbasis van Sliač.

Sliač ligt in het midden van het land nabij Banská Bystrica. De basis is opgericht door het voormalige Sovjet leger in 1968 en het werd gebruikt als uitwijkbasis voor helikopters en lichte transportvliegtuigen. In 1988 werd de basis terug gegeven aan het bestuur van de Tsjecho-Slowaakse republiek. Na de opsplitsing van Tsjecho-Slowakije in 1993 werd Sliač de belangrijkste operationele basis van Slowakije toen de MiG-21 en de MiG-29 hier werden gestationeerd. De MiG-21 is op dit moment al enkele jaren buiten dienst gesteld. Het Eerste Wing is opgedeeld in twee squadrons namelijk: het no 1 Stíhacia Letka (no 1 Fighter Squadron) welke opereert met de

MiG-29AS Fulcrum en de MiG-29UBS Fulcrum en het no 2 Stíhacia Letka (no 2 Training Squadron) welke is uitgerust met de L-39CM Albatros en de L-39ZAM Albatros. De belangrijkste taak van het no 1 Fighter Squadron is het verdedigen van het Slowaakse luchtruim tegen ongewenste indringers. Hiervoor staan er permanent twee toestellen op Quick Reaction Alert (QRA). Aanvankelijk beschikte de Slowaakse luchtmacht over negen MiG-29A’s en een MiG-29UB’s na de separatie in 1993. De Russen leverde twaalf MiG-29A’s en twee MiG-29UB’s aan Slowakije. Op dit moment heeft de Slowaakse luchtmacht nog tien MiG-29A’s en twee MiG-29UB’s in dienst. De overige toestellen staan in opslag op Sliač. De belangrijkste taak van het no 2 Training Squadron is het opleiden van vliegers. Naast deze taak voert de eenheid ook grondaanvallen uit met de L-39 Albatros als dat nodig is.

Ook op Malacky was het geweldig weer toen we daar voor ons eerste bezoek aankwamen. We arriveerden met groep halverwege de middag en onze begeleider stond al te wachten aan de poort. Het bleek dat onze begeleider zelf ook een luchtvaartfotograaf was en hij had dan ook zijn camera bij. Dit beloofde dus een geweldige middag te worden voor ons. Op dit moment staat de gehele Slowaakse Fighter Wing tijdelijk op Malacky, omdat de startbaan op Sliač wordt vernieuwd op dit moment. De komende twee dagen zouden we de gehele Slowaakse Fighter Wing van dichtbij in actie mogen fotograferen. Toen we eenmaal op het veld waren, liepen we meteen naar de flightline toe. Het was hier druk met vliegtuigen, er stonden maar liefst vijf L-39’s en twee MiG-29’s op het platform. Het eerste vliegtuig dat werd opgestart, was een groen gecamoufleerde L-39. Dit toestel stond op het punt om een test vlucht te maken. Het licht stond werkelijk perfect op dit toestel. De andere vier L-39 waren in de rood wit en blauwe kleuren gestoken van het voormalige display team Biele Albatross. Na het vertrek van dit ene toestel, zou er nog veel meer actie komen op het platform. Op een na zouden alle L-39 vertrekken voor een missie.

Nu de flightline helemaal leeg was, stelde onze begeleider voor om naar de overkant van de baan te gaan omdat daar het licht beter was. Onze begeleider was de perfecte persoon voor een bezoek als deze, want hij begreep exact hoe de fotografie werkt. De eerste L-39 hing in de landing toen we waren aangekomen aan de andere kant van de baan. We stonden precies op het punt langs de baan, waar de vliegtuigen hun touchdown maakten. Een perfect punt dus voor mooie actiefoto’s. Na een aantal L-39’s en een Let-410 keerde dan eindelijk de MiG-29 terug. Van een grote afstand kon ik het toestel al zien door de zwarte rookpluimen. Ik maakte een aantal geweldige actiefoto’s van de MiG-29 op het moment van zijn touchdown. Het bleek dat er goed gevlogen werd vandaag, want alle toestellen die terug waren gekomen van hun missie zouden binnen dertig minuten weer vertrekken. Dit gold dus ook voor de MiG-29. Dit toestel kwam voor zijn tweede missie aangetaxied over de rolbaan recht voor mij. Ik maakte daar een foto van de vooraanzicht van het toestel met een zwarte lucht van de motoren erachter. Na het vertrek van de MiG keerden we terug naar de flightline. De zon stond ondertussen al erg laag omdat het acht uur in de avond was. Dit leverde mij een aantal geweldige platformfoto’s op. Ondertussen gingen de QRA MiG’s eruit, hier zat er ook een bij met het nieuwe digitale camo van de Slowaken. Deze bewapende MiG’s kon ik ook uitgebreid op de foto zetten. Na het vertrek van deze miG’s zat mijn eerste dag op Malacky erop. De volgende dag zou net zo spectaculair zijn als de vorige. Vandaag vloog er een andere MiG als de drie hiervoor. In totaal wist ik tijdens deze twee dagen dus vier verschillende MiG’s vliegend op de foto te zetten. Het bezoek aan de Slowaakse Fighter Wing welke tijdelijk vanaf Malacky vliegt was dus een groot succes. Tijdens deze twee dagen zou ik ook de Slowaakse Transport Wing bezoeken welke gebaseerd is op Malacky-Kuchyña.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden