|
|
|
|
Elementaire Militaire Vliegeropleiding; Woensdrecht, 11 maart 2010
De PC-7's van het 131 EMVO Squadron; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Op donderdag 11 maart, was ik te gast op vliegbasis Woensdrecht. Deze basis is naast het thuishonk van de PC-7 vloot ook de thuisbasis
van het departement opleidingen van de Koninklijke Luchtmacht. Verder is ook het onderhoudscentrum van Fokker Servies te vinden op deze
basis.
De Koninklijke Militaire School Luchtmacht (KMSL) is de opleiding voor de toekomstige soldaten, korporaals en onderofficieren van de
Koninklijke Luchtmacht. De school is gevestigd op het terrein van vliegbasis Woensdrecht in Hoogerheide. De KMSL is in jaren '80 ontstaan
uit een fusie van een aantal andere defensie opleidingen. Door de bezuinigingen die ontstonden bij de opheffing van de dienst- plicht moest
een kleinere en meer flexibele krijgsmacht ontstaan. Het gevolg was dat diverse opleidingen totaal vervielen of werden geintegreerd tot
een nieuwe. De KMSL is ontstaan uit een fusie van drie voormalige luchtmacht opleidingen. Als eerste de Luchtmacht Instructie en Militaire
Opleidingen School (LIMOS) uit Nijmegen. Hier werden vroeger de opleidingen voor de dienstplichtige soldaten en korporaals voor de
luchtmacht gedaan. Ten tweede was er de Koninklijke Kaderschool Luchtmacht (KKSL) te Schaarsbergen; waar vroeger alle toekomstige
onderofficieren van de luchtmacht werden opgeleid. Ten slotte was er de Luchtmacht Elektronische & Technische School (LETS) te
Schaarsbergen; waar vroeger alle initiële theoretische en een aantal voortgezette praktijkopleidingen voor de luchtmacht plaatsvonden.
Tegenwoordig bestaat het departement Opleidingen van de Koninklijke Luchtmacht uit vier squadrons die de opleidingen verzorgen, dit zijn
namelijk het 130, 131, 132 en 133 squadron. Het 130 Militaire Opleidingen Squadron verzorgt naast de Initi�le Militaire Opleidingen voor
onderofficieren, korporaals en soldaten ook de functie- gerichte opleidingen in de vakgebieden vredesbeveiliging, object en grondverdediging
en hondenbewaking. Tegelijkertijd verzorgd het 130 Squadron de Force Protection gebonden vaktechnische opleidingen. Het 131 Squadron verzorgt
de Elementaire Militaire Vlieger Opleiding met behulp van de Pilatus PC-7. De vervolgopleiding van de aspirant vliegers vindt echter
grotendeels plaats in de
|
|
|
|
|
|
|
Verenigde Staten. Het 132 Squadron verzorgt organisatorische en didactische opleidingen voor instructeurs en geeft
leiderschapstraining. Deze eenheid is verantwoordelijk voor de training van onderofficieren. Tot slot verzorgt het 133 Squadron alle
vaktechnische elektronische en technische opleidingen op het gebied van F-16's, helikopters, mechanische grondsystemen, communicatiesystemen
en brandweer.
De Nederlandse luchtmacht maakt sinds 1989 voor de opleiding van haar piloten gebruik van de PC-7. In totaal zijn er destijds
vliegtuigen van type aangeschaft en deze zijn allemaal gestationeerd op Vliegbasis Woensdrecht. Deze toestellen waren oorspronkelijk in een
geel wit en rood kleurenschema gespoten, maar na onderzoek door TNO is gebleken dat deze vliegtuigen in het Nederlandse luchtruim beter
gezien worden met een zwart kleurenschema. Later is dus vanuit een vliegveiligheids- oogpunt gekozen voor dit donkere kleurenschema. De
aspirant vliegers leren met dit toestel alle basis elementen van het vliegen zoals: opstijgen en landen, basis manoeuvres, omgaan met de
luchtverkeersleiding en het vliegen op instrumenten. Vooral het landen wordt door de studenten gezien als een van de moeilijkste handelingen
met een vliegtuig. Om dit te trainen maken de leerlingen dan ook veel doorstarts met de PC-7 op vliegvelden als Gilze-Rijen, Eindhoven en
Volkel.
Ons bezoek aan Woensdrecht begon met een welkom in het basisinformatiecentrum. Van hieruit werden we met een bus het veld op gereden. Als
eerste zouden we het 131 EMVO squadron gaan bezoeken. Deze eenheid zit aan de noordkant van de basis waar ze twee hangaars en een platform
hebben. Toen we daar aankwamen stonden er maar liefst zes PC-7's buiten en er stonden een hoop vliegers bij. Helaas vertelde zij dat de
ochtend missie was afgelast in verband met de laag hangende bewolking. Door dit weer was het gevaar van ijsafzetting op de vleugels te groot
en uit veiligheid ging de vlucht dus niet door. Binnen stonden ook nog eens drie PC-7's welke we alledrie uitvoerig op de foto mochten
zetten. Ook waren er een aantal vliegers met ons meegelopen die onderweg als onze vragen over de PC-7 zouden beantwoorden. Eenmaal
buitengekomen, mochten we ook de zes PC-7's op het platform fotograferen. Helaas stonden deze allemaal gesloten en ingepakt op het platform
door de afgelaste vlucht. Het was immers de bedoeling geweest dat we bij de start-up en het uittaxien van deze vliegtuigen mochten
fotograferen. Dit was erg jammer maar ik probeerde er het beste van te maken, het was niet anders helaas. In de tweede hangaar stond ook
nog een drietal PC-7, maar daar mochten we helaas niet in kijken.
Na dit korte bezoekje zouden we nog even langs het complex van Fokker services rijden.
Voor de rest viel er niet veel te zien daar en al snel zouden we naar de baan worden gebracht omdat de nieuwste Hercules van de luchtmacht
hier een aantal doorstarts zou maken. Bovendien zouden ook de PC-7 nu gaan vliegen en die mochten we dan ook fotograferen tijdens het
opstijgen. Helaas kregen we te horen dat ook de tweede vlucht van de PC-7 was afgelast om dezelfde redenen. Het weer was nog steeds niet
verbeterd en de kleine zwarte vliegtuigen bleven dan ook aan de grond. Wel meldde de nieuwe Hercules zich aan bij de toren en we zouden dus
toch nog een beetje actie krijgen op deze dag die tot nu werd gedomineerd door pech. Na een klein kwartier verscheen de Hercules dan
eindelijk aan de horizon en konden we allemaal een aantal hele spectaculaire landingsfoto's maken van dit toestel. Na dit gebeuren zat
ons bezoek aan Woensdrecht erop en werden
naar de uitgang van de basis gebracht. Helaas hadden we veel pech vandaag maar daar kon helemaal niemand iets aan doen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|