Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Tactical Leadership Program 2003/3; Florennes, 24 juni 2003

Een Internationale Samenwerking; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

In de derde en vierde week van de TLP arriveren traditioneel de extra assets die deelnemen aan de oefening. Deze extra deelnemers vormen de tegenstanders van de TLP deelnemers tijdens een moderne en realistische oorlogsomgeving. De deel- nemers van de TLP moeten intensief samenwerken om de missie te laten slagen.

Op dinsdag 24 juni 2004 was ik wederom aanwezig bij een van de TLP missies. Deze missie wal alweer de derde TLP van het jaar 2003. Tijdens mijn bezoek, zat de TLP in de derde week van de cursus. De keuze om op dit tijdstip te gaan was bewust, want vanaf de derde doen er vaak extra vliegtuigen mee aan de oefening. De oefening zit tijdens de derde en vierde week is de realistische fase. Dat houdt in dat er verschillende oorlogsscenario’s worden geoefend waarbij er ook tegenstanders zijn die de doelen verdedigen. De extra toestellen die meevliegen tijdens de TLP zijn de tegenstanders voor dit scenario. Zonder samenwerking is het onmogelijk om de oefening tot een succes te maken. De deelnemers zijn afkomstig uit bijna alle landen van Europa en worden tijdens deze oefening getraind om in een internationaal samenwerkingsverband te opereren. De uitvoering van de oefening wordt gecoördi- neerd door een AWACS die vanaf Geilenkirchen in Duitsland deelneemt aan de oefening. Vanuit dit vliegende commando centrum worden de grondaanvalsjagers naar de doelen geloodst. De bemanning in de AWACS zorgt ervoor dat de luchtverdedig- ingsjagers die de grondaanvalsjagers beschermen naar de vijandelijke vliegtuigen worden gestuurd. Alleen door een nauwe samenwerking van deze verschillende disciplines, kan de oefening een succes worden. De luchtverdedigingsjagers scha- kelen de vijanden uit zodat de grondaanvalsjagers vrij spel hebben bij het aanvallen van de diverse gronddoelen.

In totaal zouden er 9 landen deelnamen aan deze editie van de TLP. Het eerst land dat deel nam was België met 3 F-16AM Fighting Falcons van de vliegbasis Florennes. De F-16’s van de Belgische luchtmacht staan onder andere op deze basis gestationeerd. Het tweede land dat meedoet met de TLP is Denemarken met 3 F-16AM Fighting Falcons. Deze vliegtuigen zijn van het 726 Eskadrille van de Deense basis Aalborg. De Fransen waren tijdens de oefening vertegenwoordigd met 2 Mirage

2000N’s van Luxeuil, 2 Mirage 2000B’s van Orange en 2 AS355F’s Ecureuil helikopters van Metz. De Grieken waren tijdens de TLP aanwezig met maar liefst 4 Mirage 2000EG’s van het 332 Mira dat afkomstig is van de Griekse vliegbasis Tanagra. Deze toestellen zijn erg zeldzaam in West-Europa. De Italianen waren tijdens deze TLP ook erg goed vertegenwoordigd. De luchtmacht deed mee met 4 Tornado ECR-en van het 50° Stormo van Piacenza. De Italiaanse marine deed mee met 1 SH-3D Pelikan helikopter van Rimini. De landmacht vloog met 2 A-129 Mangusta helikopters en 1 AB-412 mee die afkomstig waren van Casarsa della Delizia. De Nederlandser deden mee aan de TLP met 2 Apaches van Gilze-Rijen en een Hercules van Eindhoven. De Spanjaarden deden mee met maar liefst 6 Mirage F-1’s van Albacete en zelfs 8 EF-18’s van Ala 15 op Zaragoza en Ala 46 op Gran Canaria. De Spanjaarden waren met deze deelname de grootste deelnemer aan deze editie van de TLP. De Britten deden aan de TLP mee met 6 Tornado F3’s van het no 111 Squadron van de Britse basis RAF Leuchars. Tot Slot deden de Amerikanen mee met 5 F-15C en F-15E Eagles die afkomstig zijn van de Brits/Amerikaanse basis RAF Lakenheath.

De reis naar Florennes gaat altijd via Brussel wanneer ik de TLP bezoek. Het ging hier om een C-37A Gulfstream van de USAFE die afkomstig is van Ramstein Air Base in Duitsland. Na het fotograferen van dit toestel reed ik snel door naar Florennes voor de vertrekkende TLP missie. De eerste vliegtuigen zouden rond het middaguur vertrekken op Florennes. Na het opstarten van alle vliegtuigen, verschenen er twee Amerikaanse F-15’s aan de kop van de startbaan. Het gras was vandaag aan de hoge kant, dit ging dus problemen opleveren bij het fotograferen op de rolbaan van Florennes. De twee F-15’s werden snel gevolgd door twee Britse Tornado’s en twee Griekse Mirages. Na het vertrek van deze toestellen stonden er twee Amerikaanse F-15E’s te wachten aan de kop van de baan. Het weer vandaag was fantastisch, want de zon scheen volop. De twee Strike Eagles werden gevolgd door twee Spaanse Hornets en twee Franse Mirage 2000B’s. De Italiaanse Tornado’s vertrokken hierna samen met nog eens twee Griekse Mirages. Kort na het vertrek van de laatste Mirage 2000, verschenen er 4 Spaanse Mirage F1’s bij de kop van de baan. Deze vliegtuigen werden al snel gevolgd door twee Spaanse Hornets. De twee Franse Mirages 2000N’s zouden in een formatie opstijgen. De Denen waren met hun F-16’s de laatste TLP deelnemers die Florennes verlieten tijdens de take-off wave.

Na ruim anderhalf uur wachten, verschenen de eerste vliegtuigen in een formatie aan de horizon. De eerste toestellen die verschenen voor de recovery waren de twee Franse Mirages 2000B’s. Een van deze licht blauwe vliegtuigen had een rood-wit-blauwe staart met het Franse luchtmacht embleem erop. Waarom de Franse luchtmacht Mirage 2000B’s stuurde was onbekend, meestal worden voor de luchtverdedigingstaak de Mirage 2000C’s ingezet. Ook de twee Mirage 2000N’s arriveerde kort na deze licht blauwe varianten van de Mirage. De Deense F-16’s en een aantal Spaanse Hornets volgden snel na de Mirages. Na de landing van deze toestellen, verschenen de Griekse Mirages aan de horizon. De Mirage F1-en van de Spaanse luchtmacht arriveerde kort na de Grieken op Florennes. Deze Mirages vallen erg goed op door hun licht grijze kleurenschema. De Britse Tornado’s F3 en de Italiaanse Tornado’s ECR kwamen in een formatie over het veld gevlogen voordat de toestellen in de break gingen. Na de landing van de Tornado’s duurde het even voordat ook de Eagles arriveerde. Na de landing van deze vier toestellen waren alle deelnemers van de TLP terug op Florennes. Na een succesvolle dag in België werd de reis naar huis ingezet kort na de landing van de F-15’s. De TLP blijft een van de oefeningen in West Europa waar structureel zeldzame vliegtuigen aan meedoen.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden