Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

De Jaarlijkse FWIT Cursus; Leeuwarden, 15 juli 2003

F-16 Weapon Instructor Coarse 2003; Text and Photograph's by Alex van Noye

De FWIT op vliegbasis Leeuwarden is een jaarlijks terugkerende oefening waarbij wapeninstructeurs uit België, Denemarken, Nederland en Noorwegen worden getraind. Tijdens de oefening op Leeuwarden wordt de air to air fase van de FWIT training geoefend, de air to ground fase vind plaats op Bodo in Noorwegen.

De FWIT is een oefening die tegenwoordig jaarlijks op vliegbasis Leeuwarden wordt gehouden. De Fighter Weapon Instructor Coarse (FWIT) is een oefening waarbij wapeninstructeurs voor de F-16 worden opgeleid. De FWIT is een vooraanstaande oefening als het aankomt op het trainen van wapeninstructeurs. De oefening wordt jaarlijks georganiseerd door het no 323 Squadron dat op Leeuwarden is gestationeerd. De oefening is opgezet in samenwerking met de Belgen, de Denen en de Noren die beide ook met de F-16 MLU vliegen. Tijdens deze editie van de FWIT deden er geen Denen mee aan de oefening. Alle wapenaspecten van de F-16 komen aan bod tijdens deze training. Aan de oefening doen geen gewone vliegers mee, want alle deelnemers zijn in hun eigen land wapeninstructeur. De air to air fase van de oefening speelt zich af op vliegbasis Leeuwarden en worden uitgevoerd van 26 mei 2003 tot en met 8 augustus 2003. Later in het jaar gaan de deelnemers naar de Noorse basis Bodo waar de air to ground fase getraind wordt. De FWIT is door de lange looptijd daardoor geen korte cursus. Het opleiden van wapeninstructeurs is een tijdrovende klus en wordt met grote precisie uitgevoerd. Niet alleen het gebruik van de wapens zelf wordt getraind, ook de toegepaste tactieken om de wapens af te leveren worden zorgvuldig bestudeerd en getraind. Aan het einde van de air to air fase, wordt er een tweeweekse oefening gehouden op Leeuwarden om al de geleerde aspecten in de praktijk te trainen. De oefening vindt vaak plaats boven de Noordzee ten noorden van Nederland.

De gehele FWIT oefening kan worden opgedeeld in 4 fasen. Tussen 2 en 16 juni 2003, vond de air combat standardization phase plaats. Deze oefening is de basis training in het gebruiken van air to air wapens zoals de AIM-9 Sidewinder korte afstand raket en de AIM-120 AMRAAM middel lange afstand raket. Tijdens deze fase van de oefening doen alleen de FWIT deelnemers mee aan het praktische deel van de training. Tussen 17 juni 2003 en 8 augustus 2003 zal de eindoefening van de air to air fase plaatsvin-

den op Leeuwarden. Tijdens dit deel van de oefening worden ook andere eenheden uitgenodigd om deel te nemen aan de oefening. Voor de FWIT deelnemers is dit het examen van alles wat ze hebben geleerd in de weken hiervoor. Om de oefening realistisch te maken zijn voor dit deel F/A-18’s uit Finland, Mirage 2000’s uit Frankrijk en F-15C’s uit de Verenigde Staten uitgenodigd als tegenstanders van de training. Na een korte onderbreking in de zomer van 2003, verhuist de hele KFIT training naar Bodo in Noorwegen voor de air to ground fase. In Noorwegen hebben de deelnemers meer ruimte om laag te vliegen. De derde fase van de training zijn de basishande- lingen die komen kijken bij het aanvallen van gronddoelen. Na deze derde fase vindt er een eindoefening plaats tijdens de vierde fase van de FWIT. Ook tijdens deze fase zullen er andere eenheden meedoen aan de training als tegenstanders van de cursisten. Na deze laatste fase zijn de cursisten volwaardige wapeninstructeurs op de F-16 Fighting Falcon.

Er wordt tijdens de practicum dagen twee maal per dag gevlogen. De ochtendmissie vindt plaats tussen 9:00 uur en 12:00 uur en de middagmissie wordt gevlogen tussen 13:30 uur en 16:00 uur. Tijdens beide missies zullen de F-16’s in een grote massastart vliegbasis Leeuwarden verlaten voor hun missie. Voor de veiligheid staat er tijdens de missie altijd een SAR helikopter stand-by op Terschelling ten noorden van Leeuwarden. Deze AB-412SP vertrekt in de ochtend en komt meestal na de laatste landing in de middag weer terug op Leeuwarden. Tijdens deze FWIT training waren er twee Noorse vliegers, twee Belgische vliegers en zes Nederlandse vliegers aanwezig die deelnamen aan de internationale training. Van de Nederlandse vliegers waren dit twee vliegers van Volkel, twee vliegers van Twenthe en twee van Leeuwarden. Tijdens de missie van 15 juni 2003, was het weer fantastisch. De lucht was strakblauw en het zicht voor de vliegers was uitmuntend. De wind kwam uit het noordoosten waardoor de baan 06 op Leeuwarden in gebruik was. Om negen uur werden de eerste F-16’s gestart aan de zuidkant van de vliegbasis. Deze kant in het kamp van het no m323 Squadron die de cursus organiseert. De F-16’s van het no 322 Squadron staan aan de overkant van de baan 06 gestationeerd op het noordelijke deel van de vliegbasis.

Na het opwarmen, verschenen de eerste vliegtuigen aan de kop van de baan. Er stonden aan de zuidkant vier vliegtuigen te wachten en ook aan de noordkant verschenen er vier toestellen. Na een korte check stegen de eerste F-16’s op voor hun FWIT missie. De vier no 322 Squadron F-16’s volgde snel nadat de eerste FWIT deelnemers weg waren. De 322 F-16’s vliegen vaak als tegenstanders voor de FWIT deelnemers in deze fase van de training. Kort na het vertrek van deze wave volgden er nog vier F-16’s van de FWIT lijn. Er stonden drie Noorse en een Belgische F-16 op de holding te wachten. Ook deze toestellen vertrokken in een korte tijd. Een van de F-16’s van het no 322 Squadron maakte enkele doorstarts op Leeuwarden. Het toestel in kwestie was de J-063 die een speciaal beschilderde staart van het squadron had ter ere van het 60 jarige bestaan van de eenheid. Deze F-16 had de papegaai Polly-Grey afgebeeld staan op de staart. Deze papegaai is het symbool van het no 322 Squadron. Na ongeveer 90 minuten keerden de eerste FWIT deelnemers terug op Leeuwarden. Alle toestellen waren uitgerust in de air to air configuratie van de F-16. De toestellen hebben dan AMRAAM raketten aan de vleugeltips hangen en dragen wingtanks aan de binnenste ophangpunten. Ook dragen de toestellen vaak een ALQ-131 stoorzender onder de romp om vijandelijke systemen te storen. De middagmissie was een herhaling van de missie in de ochtend. Vaak vliegen dezelfde vliegtuigen tijdens de middagmissie. Aan het einde van middag arriveerde ook de AB-412 helikopter op Leeuwarden. Na de landing van deze helikopter zit de vliegdag op Leeuwarden erop.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden