|
|
|
|
De Florennes Airshow 2012, deel 1; Florennes, 22 - 25 juni 2012
Spottersdag op de Aankomstdag; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Dit jaar bestaat de Belgische vliegbasis Florennes 70 jaar. Om dit jubileum te vieren, besloot de Belgische Luchtmacht
om een grote airshow te organiseren. De airshow vond plaats op 23 en 24 juni 2012. Ik was aanwezig tijdens de 2
spottersdagen op de aankomstdag en de vertrekdag op 22 en 25 juni 2012.
De eerste spottersdag vond plaats op vrijdag 22 juni. De organisatie van het no 2 Tactische Wing op Florennes had 1200
plaatsen beschikbaar gesteld aan fotografen. Het gros van de arrivals zou plaatsvinden op deze dag. Om het hele festijn
spannender te maken, was er ook een fotowedstrijd georganiseerd. De wedstrijd was verdeeld in 3 categorieën, namelijk:
mooiste actiefoto, mooiste staticfoto en airshow sfeer. Elke fotograaf kon voor elke categorie 1 foto inzenden. Voor de
spottersdag moesten we ons melden aan de noordkant van Florennes. De auto konden we parkeren in het oude shelterkamp
dat niet meer gebruikt wordt. Er stond een korte rij bij de desk naast de ingang. Nadat we de controle aan de ingang
gehad hadden, kon ik doorlopen naar de basis. Daar werden we met de bus naar het fotografen vak gebracht langs de
startbaan. Toen ik daar aankwam, was het al aardig druk. Het vak was relatief klein voor 1200 man die allemaal op de
eerste rij willen staan. Gelukkig kwam ik een aantal bekenden tegen waar ik de rest van de dag bijgestaan heb. We stonden
erg dicht aan de startbaan. De afstand tussen het spottersvak en de startbaan was maximaal 50 meter. Door deze korte
afstand was het dus mogelijk om spectaculaire foto’s te maken uit hoeken die niet altijd mogelijk zijn. Het weer vandaag
zag er niet slecht uit. Bewolking en zonnige perioden zouden elkaar afwisselen. Dit was gezien de voorspellingen dus niet
slecht. De dag begon met de arrivals van een aantal Belgische Marchetti’s. De Marchetti’s waren van het display team The
Red Devils van de Belgische Luchtmacht. Deze vliegtuigen oefenden meteen hun demo toen ze in het circuit zaten. Na demo
kwamen de rode toestellen een voor een binnen. Dit leverde mij de eerste leuke foto’s van de dag op.
Tijdens de demo oefening van de Belgische Rode Duivels, taxiede een Griekse F-16D naar de kop van de startbaan. Dit
vliegtuig zou ook zijn demo gaan oefenen op dit moment. Er waren veel F-16 demo’s gepland op de airshow van Florennes.
De Griekse demo was slechts 1 van de 4 demo’s. De Griekse F-16 zat al erg hoog toen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
het toestel ons passeerde tijdens zijn take-off. Al snel bleek dat de plaats waar wij stonden het midden van de demo
lijn was. Dit betekende dat de toestellen recht over ons heen vlogen tijdens de demo. Het publiek tijdens de open dagen
zou op de parallelbaan staan naast het oude TLP platform. Het was hierdoor een uitdaging om tijdens de demo’s veel goede
foto’s te maken. Ook de PC-9’s van het Kroatische demo team Wings of Storm stegen op voor een oefening. Twee Deense F-16's
gingen in de break om te landen op Florennes. De eerste F-16 was het toestel met de rode staart, het tweede toestel was
een dual F-16. Alle toestellen die geland waren taxieden terug via de rolbaan aan de noordkant. De vliegtuigen staken
de startbaan over tegenover het spottersvak waar ik stond. Hierdoor konden we ook een aantal leuke taxi shots maken. De
Duitse Tornado IDS reed op zijn hoofdlandingsgestel voorbij tijdens de landing. Na de landing van de Duitsers vlogen een
drietal A-109’s langs het publiek voordat ze geparkeerd werden aan de overkant. De toestellen gingen even in een hover
met de neus naar het publiek toe. De Nederlandse Chinook die tegelijkertijd binnenkwam vloog rechtstreeks naar de static
toe. Ook de 2 Nederlandse F-16’s kwamen straight in, hetzelfde gold voor de Hunter. Ruim een uur na de Slowaakse Let-410
arriveerden ook de 2 MiG-29’s uit Slowakije. Deze toestellen gebruikten beide een remparachute wat erg mooi was op
de foto’s.
De middag begon met de landing van 2 Zwitserse F-18’s. Voordat de toestellen landden, maakten ze beide nog een overshoot
langs het publiek. Kort na de 2 Zwitsers arriveerden ook de Noorse F-16’s. Beide toestellen hadden een Tiger meet staart.
De eerste was een dual F-16 die voor mijn al een bekende was. De tweede Tiger Tail had ik nog niet eerder gezien. De
verkenner van het Franse team Patrouille de France kwam binnen na de F-16’s. Aan de horizon verschenen 2 Belgische Falcon
20 vliegtuigen. Beide vliegtuigen gingen in de break boven het veld. De Franse Transall die als support voor de PDF vloog,
kwam kort na de Falcons binnen. De Zwitserse PC-7’s van de Pilotenrekrute vlogen in een grote formatie over. De kleine
vliegtuigen gingen een voor een in de break. De AWACS van de NATO blokkeerde de startbaan nadat dit grote vliegtuig
geland was. De rolbanen op Florennes zijn te klein voor dit toestel om zelfstandig naar het platform te taxiën. Toen
de baan weer vrij was, arriveerde de Zwitserse Beach 1900 als support voor de Zwitserse teams. Ook de EC120 van de
helikopter opleiding in Dax kwam binnen. De 4 Epsilons van het Franse team Carouche Dore arriveerden ondertussen in
een strakke formatie.
De Belgische Sea-King vloog kort langs het publiek toen het toestel binnenkwam. Door de wind van de rotorbladen werd een
tent bijna omver geblazen. Dit leerde even een kleine panieksituatie op, maar al snel was alles weer onder controle. De
PC-7 van de Oostenrijkse luchtmacht stond op het punt om zijn demo te beginnen. Helaas was het even heel donker toen
dit kleine vliegtuig opsteeg. Ook de Hunter uit Nederland oefende zijn demo. De Hunter heeft nog een aardig lange baan
nodig voordat het toestel los komt. Na de Hunter steeg de MiG-29 op. Deze demo was een van mijn hoogtepunten van de dag.
Mijn tweede hoogtepunt stond meteen na de MiG demo aan de kop van de baan. Dit waren de Poolse Su-22 Fitters. De
toestellen maakten een formatie take-off die erg leuke foto’s opleverde. De demo zelf stelde helemaal niks voor, maar
dat maakte mij niks uit. Het waren tenslotte Fitters die voorvlogen. Beide vliegtuigen gebruikten de karakteristieke
remparachutes. De laatste demo die ik zag was die van de Nederlandse demo F-16. Tijdens de demo van de PDF besloot ik om
naar huis te gaan. Alle interessante vliegtuigen waren binnen. De arrivals dag was een succes door de bijzondere
vliegtuigen die ik voor mijn lens kreeg op een leuke locatie op het vliegveld.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|