|
|
|
|
De Florennes Airshow 2012, deel 2; Florennes, 22 - 25 juni 2012
Spottersdag op de Vertrekdag; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye
Na de airshow in het weekend, stond op maandag 25 juni 2012 de spottersdag rondom het vertrek van de deelnemers op het
programma. Ook op deze spottersdag was ik aanwezig om de vertrekkende vliegtuigen te fotograferen. Deze vertrekdag
beloofde een waar spektakel te worden met de nodige naverbranders in actie.
Tijdens de vertrekdag op maandag 25 juni 2012, werden we op dezelfde locatie neergezet als afgelopen vrijdag. Het weer
zag er een stuk minder goed uit dan afgelopen vrijdag. Het was grijs en dat zou bijna de hele ochtend zo zijn. Aan het
begin van de middag was er wel ruimte voor de zon. Wat wel een voordeel is van het grijze weer, is dat de vliegtuigen
die met full afterburner opstijgen erg spectaculair op de foto verschijnen. De startbaan zou vandaag in twee richtingen
gebruikt worden. De ge- vechtsvliegtuigen en alle andere kleine vliegtuigen vertrokken met westenwind in de juiste
richting. De grote vrachtvliegtuigen zouden allemaal met downwind vertrekken. Er was nauwelijks wind waardoor dit
mogelijk was. Dit scheelde de organisatie erg veel tijd omdat de grote vliegtuigen naar de baan gesleept moesten
worden. De Nederlandse KDC-10 stond al wel klaar aan de kop van de baan toen ik arriveerde. Het was overigens een stuk
minder druk op maandag dan de vrijdag ervoor. De KDC-10 was heet eerste toestel dat vertrok. De verlichting op de KDC-10
was mooi door het donkere weer. Kort na het vertrek van de KDC-10 stonden de Noren op het punt om te vertrekken. Achteraf
bleek dit een van de hoogtepunten te zijn van deze vertrekdag. De lucht was donkergrijs en beide Noorse F-16’s vertrokken
met full afterburner. Ik had de camera bewust zo ingesteld dat ik was panning shots kon maken. Het is altijd de vraag of
dit soort opnamen goed lukken. Bij opnamen als deze vraag je het maximale wat uit je lens te halen valt. Ik was dan ook
erg blij dat de take-off van deze Noorse F-16 erg goed gelukt was. Het toestel had een steekvlam van ruim 10 meter lang
achter het toestel toen het met hoge snelheid voorbij denderde.
Het vertrek van de Noorse F-16’s had de trend van de dag gezet. Alle vliegtuigen zouden in de vroege ochtend vertrekken
met full afterburner op een donkergrijze achtergrond. Een Franse Alpha-Jet van Tours stond aan de kop van de baan te
wachten om op te stijgen. Na een paar minuten kwam de Alpha-Jet in beweging. Het kleine toestel kwam los wan de grond
voor het spottersvak. Toen het toestel mij pas-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
seerde, trok het net zijn landingsgestel op. Dit leverde mij een aantal verrassende foto’s op van de Alpha-Jet. Aan de
overkant vertrok de EC120 van Dax. Deze kleine rode helikopter vloog helaas niet langs het publiek. Ook de Belgische
Sea-King vertrok via de achterdeur. De helikopter vertrok vanaf de staticlijn en vloog meteen weg van de vliegbasis.
De vlieger van de Duitse Bölkow had het beter begrepen. Ook deze helikopter steeg op vanaf de staticlijn. De vlieger
draaide de helikopter laag over de baan heen en vloog laag en hard langs het publiek. Kort na het vertrek van de Duitse
Bölkow, stegen er ook 3 Belgische A-109’s op. Na het vertrek van de Belgische helikopters werd de AWACS op de baan
klaargezet. Het toestel zou vanaf de andere kant komen tijdens de take-off. Dit bracht de nodige variatie in de foto’s
van vandaag. De E-3 kwam los van de grond toen ik hem net beeldvullend in de lens had. Dit was dus het perfecte moment
om het toestel vast te leggen. Met het karakteristieke gefluit van de motoren vloog het toestel laag over. Ondertussen
was alles wat Zwitsers was naar de kop van de baan getaxied. De eerste vliegtuigen die op lijnden waren de 2 Zwitserse
F-18’s. De F-18’s trokken langen condens sporen mee aan de vleugeltips. Deze sporen zijn een bekend gezicht tijdens de
take-off van een F-18. De grote formatie PC-7’s steeg op in 3 groepen van 4 vliegtuigen.
Een van de mooiste F-16 departures was deze keer die van de Nederlandse F-16’s. De eerste F-16 die opsteeg was de oranje
demo F-16 van de Koninklijke Luchtmacht. Deze F-16 vloog laag en erg hard over de startbaan. De tweede F-16 was ook erg
snel los van de grond. Deze F-16 draaide weg naar links voor het spottersvak. Dit resulteerde in een aantal spectaculaire
afterburner foto’s. De KLu F-16’s werden al snel gevolgd door een Belgische Falcon 20. De take-off van de 2 MiG-29’s van
de Slowaakse luchtmacht viel tegen. Ik had gehoopt op wat afterburner geweld bij de take-off van deze toestellen. Helaas
gebruikten ze geen afterburner. Beide vliegtuigen vertrokken in formatie richting Slowakije. De volgende deelnemer die
vertrok, was de Belgische Hercules. De vlieger van deze Hercules bleef op minder dan 2 meter hoogte boven de baan hangen
tijdens zijn vertrek. De Franse Epsilons en de Duitse Bronco vertrokken kort na elkaar. Toen deze toestellen weg waren uit
het luchtruim van Florennes, stegen de 2 Tsjechische L-159’s in formatie op. De 2 Alca’s werden vergezeld door 1 enkele
Tsjechische Grippen. De support CASA 295 steeg op in de andere vliegrichting vergeleken met de jets die vertrokken. De
laatste vliegtuigen die vertrokken voor het middaguur, waren de Marchetti’s van de Belgische Red Devils.
De 3 Su-22’s uit Polen stonden ondertussen al warm te draaien op het platform. Een van de Fitters had problemen met het
opstarten en zou wat later vertrekken. De eerste 2 Fitters taxieden naar de startbaan. Het was al snel duidelijk dat de
Fitters tegelijk zouden opstijgen. De formatie leverde mij een aantal mooie foto’s op omdat de Fitters beide op het
hoofdonderstel voorbij kwamen denderen. De derde Su-22 steeg 15 minuten later op. Dit toestel kwam met full afterburner
voorbij toen het opsteeg. Na de Poolse CASA 295 stegen de 2 Deense F-16’s op. Ook deze vliegtuigen deden dat met veel
geweld. De meest gewelddadige take-off van de dag werd uitgevoerd door de Duitse Tornado IDS. Dit grote vliegtuig ging
bijna verticaal omhoog na de start. De 2 Oostenrijkse PC-7’s maakten een veel rustigere start dan de Tornado. Kort na
de start van de PC-7’s vertrokken er nog eens 3 Marchetti’s naar Beauvechain. De Neder- landse Chinook maakte nog een
erg fraaie fly-by toen de helikopter naar Gilze-Rijen vertrok. De laatste deelnemers die vertrokken waren de Kroatische
An-32, de Kroatische PC-9’s en de Nederlandse Hawker Hunter. De airshow van Florennes zat erop na de terugkeer van een
Belgische F-16. Na 2 goed georganiseerde dagen ging ik naar huis met een verzameling prachtige foto’s.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|