Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

298 Squadron, Sling the Load; 22 april 2016, Oirschotse Heide

Loadmasters Trainen met Sling Load; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Het vliegen met een Sling Load onder de helikopter is actie die een goede samen- werking vereist tussen de vlieger, de loadmaster en het grondpersoneel. Het trainen van het aanhaken en droppen van een sling load is een standaard training die door zowel de helikopter bemanningen als het grondpersoneel wordt getraind.

Het invliegen van sling loads is een standaard procedure die door het personeel van zowel de luchtmacht als de landmacht wordt uitgevoerd. Onder een sling load verstaat men een lading die extern onder de romp van de helikopter wordt vervoerd. De CH-47D/F Chinook helikopters van het no 298 Squadron van vliegbasis Gilze-Rijen zijn uitblinkers in het vervoeren van sling loads. De Chinook is met afstand de sterkste helikopter in West-Europa voor het vervoeren van zware lasten. De van herkomst Amerikaanse Chinook is de enige helikopter die in Europa in gebruik is welke is ontworpen volgens het tandemrotor principe. De Chinook is uitgerust met drie haken onder de romp waaraan in totaal een lading van 14,000 kg. De Nederlandse luchtmacht heeft in totaal 17 Chinook helikopters in gebruik. De helikopters zijn in het verleden al veelvuldig ingezet in uitzendgebieden. Tijdens de sling load oefening op 22 april 2016, werden er een aantal loadmasters getraind. Tijdens deze training zouden de loadmasters die zich op de grond bevinden tijdens de acties worden getraind in het aanhaken en laten droppen van ladingen. Deze training bevat zowel de technieken van het aanhaken als de procedures die gebruikt worden. De loadmasters spelen tijdens het aanhaken en droppen van vracht een cruciale rol, omdat er veel zand opwaait in een woestijnachtige omgeving.

Voor de sling load oefening op die plaatsvond op de Oirschotse Heide op 22 mei 2016, werden in totaal twee Chinook helikopters van het no 298 Squadron ingezet. Beide helikopters waren van het type CH-47D welke te herkennen zijn aan het donker groene kleurenschema. Naast de CH-47D, beschikt het no 298 Squadron ook over een aantal CH-47F helikopters die te herkennen zijn aan het grijze kleurenschema. De sling load die bij de oefening gebruikt zou worden en de manschappen die de oefening op de grond zouden uitvoeren werden met beide helikopters ingevlogen op de Oirschotse Heide. Een van de helikopters dropte de vracht af op de locatie en de

andere Chinook maakte een landing om de manschappen af te zetten. Er werden in totaal negen mensen afgezet. De groep bestond uit twee instructeurs en zeven cursisten. Deze oefening was vooral voor het personeel op de grond bedoeld. De sling load die ingevlogen werd, bestond uit een net met daarin een lichte last. Bij deze oefening ging het niet om de hoeveelheid vracht die gelift zou worden, maar om het oefenen van de sling load procedures. De twee Chinooks zouden om de beurt aanvliegen om de vracht op te pikken en weer af te leveren bij de load masters op de grond. Elke keer als er een vracht door een Chinook werd afgeworpen, vloog de volgende Chinook alweer aan om de last op te pikken. De oefening vond plaats aan de oostelijke kant van de Heide in een relatief klein gebied. Elek keer bij het aanvliegen zouden de helikopters kort indraaien met de wind op de neus van het toestel.

Bij het aanvliegen voor het oppikken van de lading is het erg belangrijk dat de load master op de grond contact heeft met de load master in de Chinook. Wanneer de helikopter erg laag bij de grond hangt, waait er dusdanig veel zand op dat de vlieger van de helikopter geen zicht heeft. Op de grond gaan er twee loadmasters klaarstaan naast de lading. Een persoon houdt de haak van het net in de lucht dat als referentie dient voor de vlieger van de Chinook. De tweede persoon op de grond geeft met handgebaren aan waar de Chinook in een hover moet gaan. De twee loadmasters op de grond zijn helemaal ingepakt en dragen een masker en een bril. Tijdens deze hover actie zullen zij bijna volledig uit het zicht verdwijnen door het opwaaiende zand. Het is de taak van de loadmaster in de helikopter om het toestel exact boven de haak te krijgen op een hoogte waarbij de loadmasters op de grond de lading kunnen aanhaken. Tijdens deze training werd de lading aan de middelste haak van de Chinook bevestigd. Het aanhaken van de lading gebeurd in slechts enkele seconde. Meteen naar het aanhaken, nemen de twee loadmasters op de grond afstand. De vlieger van de helikopter laat het toestel rustig verticaal klimmen tot dat de lading helemaal los is van de grond. Daarna vliegt de helikopter weg van de ophaal locatie. Dit hele schouwspel voltrekt zich in slechts een halve minuut, omdat de helikopter erg kwetsbaar is tijdens dit soort acties.

Tijdens het wegvliegen, hangt de loadmaster uit de deur aan de zijkant van de helikopter. Hij controleert of de lading niet teveel gaat slingeren. De helikopter maakt bij het draaien veel ruimere bochten ter voorkoming van het slingeren. Tijdens deze sling load oefening, zou de helikopter na het vertrekken met de lading meteen weer indraaien om de lading te droppen op dezelfde locatie. De loadmasters op de grond geven met handgebaren aan waar dat de vlieger de lading moet droppen. Ook tijdens het aanvliegen bij het droppen, geeft de loadmaster in de Chinook aanwijzingen aan de vlieger. De Helikopter komt laag net over de boomtoppen heen aangevlogen en minder langzaam vaart. Wanneer de helikopter te snel afremt gaat ook hier de lading weer slingeren. Als de helikopter tot stilstand komt, laat de vlieger de Chinook langzaam zakken tot de lading op de grond staat. De vlieger ziet helemaal niets tijdens deze actie, omdat er erg veel zand opwaait door de rotor downwash. De loadmaster is de enige persoon die kan zien of de lading al op de grond staat. Zodra de lading aan de grond staat laat de loadmaster de haak los. De strop die in de haak zit wordt losgelaten en de helikopter vliegt snel weer weg. Net als bij het ophalen van de lading is ook het droppen van de lading een seconde spel. Er werd tijdens deze oefening 14 keer aangevlogen zodat elke cursist tot twee maal toe de lading aan de Chinook heeft gekoppeld. Na het uitvoeren van de oefening nam de eerste Chinook de lading meet terug naar Gilze-Rijen. De tweede Chinook maakte een landing om de manschappen mee terug naar huis te vliegen.






Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2020 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden


Flag Counter