Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

De Noodzaak van Personnel Recovery; Florennes, 2 Oktober 2014

De CJPRSC 2014, deel 1; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Op de Belgische vliegbasis Florennes vond de jaarlijkse CJPRSC (Combined Joint Personnel Recovery Standardization Course) plaats van 24 september t/m 12 oktober. De cursus wordt georganiseerd door de European Air Group (EAG). Deze groep traint militairen in de tactieken rondom Personnel recovery (PR).

De Director van de European Air Group (EAG) is de Air Chief Marshal Sir Andrew Pulford uit het Verenigde Koninkrijk. Pulford is nu ongeveer een jaar director van de EAG. Hij voert zijn taken met veel plezier en veel overtuiging uit. De taken die de eenheden uitvoeren zijn aldus Pulford de krenten in de pap als het om tactische inzet gaat. Het is ruim 70 jaar geleden dat de RAF vocht tegen de Duitse opponent tijdens de Tweede Wereldoorlog toen men erachter kwam dat het niet alleen om militair materieel ging om een oorlog te winnen. Er was een groot gebrek aan getrainde vliegers om de grote vloot aan vliegtuigen te besturen. Personnel Recovery stond in die dagen nog in de kinderschoenen, maar het belang van het redden van mensen werd al snel pijnlijk zichtbaar. Het redden van de mensen is tegenwoordig niet meer zo kritisch als het om parate manschappen gaat aldus Pulford, echter is het politieke belang om de jongens heel thuis te krijgen alleen maar gegroeid in de laatste jaren. Met de gemene manier van oorlog voeren door sommige partijen in de wereld is het ondenkbaar dat personeel gevangen wordt genomen door deze partijen: Denk hierbij aan het geweld rondom de strijd tegen IS. De doelen zijn volgens Pulford duidelijk en de ambitie om elementen toe te voegen aan de cursus wordt elk jaar steeds sterker. Pulford uit zijn dank aan de Belgische Majoor Generaal Claude van de Voorde die dit jaar als bevelhebber van de Belgische Luchtcomponent de training host op Florennes.

Volgens de Majoor Generaal Claude van de Voorde is niet alleen het belang aangeven van het van de CJPRSC (Combined Joint Personnel Recovery Standardization Course) belangrijk, maar ook het grote belang van de trainingsactiviteiten. Er zal getraind worden zoals er in een werkelijk scenario gevochten en gerecovered wordt aldus van de Voorde. Na 2007 en 2008 is het de derde keer dat de CJPRSC op Florennes wordt gehouden. Het is ook de laatste keer dat de oefening gehouden wordt in de huidige samenstelling, omdat de training volgend jaar wordt overgedragen aan

het European Personnel Recovery Center (EPRC). In 2007 deden er slechts 60 manschappen mee aan de training, nu zijn dat 23 helikopters en vliegtuigen en 400 manschappen. Deze nummers geven aan dat de training gegroeid is en significante vooruitgang heeft geboekt. De deelnemende eenheden hebben allemaal verschillende achtergronden. Zo doen er fixed wing & rotary wing toestellen, extractie eenheden, intell en FARP specialisten mee aan de training. Deze eenheden zijn hier niet alleen aanwezig om zomaar een standaard internationale offensieve oefening te houden, maar om diverse evacuatie technieken, tactieken en procedures met elkaar te trainen. De training is erg tactisch van opzet en er wordt de deelnemers gedwongen om inter-operationeel samen te werken. De oefening wordt in een internationaal verband gehouden wat alleen al op het gebied van taal een uitdaging is voor de deelnemers.

Majoor Uwe Schleiber van de Duitse Luftwaffe is sinds het begin van de cursus betrokken bij de trainingsactiviteiten. Schleiber is verantwoordelijk voor het uitwisselen van kennis. De geschiedenis van de CJPRSC is pas gestart in 1996. Het was daarvoor niet mogelijk om een dergelijke organisatie als die van de CJPRSC op te zetten. De Helsinki Doelen werden vastgelegd in 1999 en de nood van gedefinieerde CSAR operaties werd zichtbaar gemaakt. In 2002 nam de EAP de training over en werd het traject van het standaardiseren van procedures en samenwerking in gang gezet. De training werd in eerste instantie opgezet als een aantal losstaande oefening die later werden opgenomen in een continu verbeteringsprogramma. De huidige cursus wort de input voor een toekomstig op te richten Europese reddingorganisatie. Het CSAR actieplan dat in 2002 werd gedefinieerd, bevatte elektronische apparatuur voor geïsoleerd personeel, redding facetten, CSAR training voor geïsoleerd personeel, multinationale CSAR oefeningen en trainingen voor C2 personeel. Vanaf 2006 werden de initiële discussies met de TLP gevoerd voor het opzetten van een CSAR programma. In 2007 en 2008 resulteerde dit in de CJPRSC die eens per jaar parallel met het TLP programma op Florennes liep. In 2009 en in 2010 werd de training gehouden op Cazaux in Frankrijk en op Lechfeld in Duitsland. De Cursus werd in 2011 op Albacete in Spanje gehouden en in 2012 op Holzdorf in Duitsland. In 2013 was het wederom de beurt aan Cazaux in Frankrijk om de CJPRSC te organiseren.

De lessen tijdens de CJPRSC worden vooral geleerd in een multinationale leeromge- ving. Hierbij is vooral het communiceren met andere partijen een van de belangrijkste lessen die geleerd worden. Tijdens de integratie met verschillende partijen zoals helikoptereenheden, jachtvliegeenheden en grondtroepen worden belangrijke lessen geleerd die tijdens afzonderlijke missies niet zichtbaar worden. Tijdens de cursus is duidelijk zichtbaar dat het begrip voor elkaar bij de verschillende partijen toeneemt. Bij de eerst missie is iedereen meestal nog afwachtend, in het bijzonder de grondtroepen. Na de tweede missie ziet men dat de partijen meer naar elkaar toe groeien doordat men leert begrijpen hoe de andere partij denkt en handelt om tot succes te komen. Op deze manier komen er in een korte tijd hechte teams tot stand die cruciaal zijn om een CSAR missie succesvol te beëindigen. Het vliegen van nachtmissies is ook een erg belangrijk deel van de missie. Tijdens de donkere uren worden missies toch net anders aangepakt dan overdag. Het vliegen van nachtmissies heeft wel zijn beper- kingen door diverse vredestijd beperkingen in verband met bijvoorbeeld geluidoverlast. Er is daarom continue een risico aanwezig dat dergelijke missies afgelast worden. Een van de aller belangrijkste lessen die geleerd worden is het leren kennen van elkaars materieel. Niet alle helikoptertypen zijn geschikt voor Alle soorten missies. De output van de cursus is het principe van train de trainer zodat de technieken en tactieken door de cursisten kan worden overgedragen aan de eigen eenheden in eigen land.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden