Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

FAMET de España; Torrejón, 9 - 12 oktober 2014

De Spaanse Luchtmacht, deel 3; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

De FAMET is de vliegende tak van de Spaanse landmacht en is uitsluitend uitge- rust met helikopters. De helikopters staan verdeeld over een zestal vliegvelden in Spanje en op een permanent detachement in Melilla in het noorden van Marokko. De komende jaren wordt de Spaanse helikoptervloot drastisch gemoderniseerd.

De luchtmobiele eenheid van de Spaanse landmacht staat bekend als de FAMET (Fuerzas Aeromóviles del Ejército de Tierra). Deze afdeling van de landmacht werd in 1965 opgericht als de Aviación Ligera del Ejército (Landmacht Groep Lichte Vliegtuigen). De organisatie werd pas vanaf 1973 aangeduid als de FAMET. In het verleden vloog de organisatie met lichte vliegtuigen voor het uitvoeren van verkenningstaken voor voornamelijk de infanterie en artillerie. Het hoofdkwartier van de FAMET is gebaseerd op Madrid-Colmenar Viejo ten noor- den van Madrid. De FAMET heeft geen Gruppo’s en Ala’s zoals de luchtmacht, maar is de organisatie opgebouwd uit Bataljons. De helikopters worden ter ondersteuning van de landmacht bataljons ingezet. Dit betekent dat de aanvals- helikopters bescherming bieden aan de troepen op de grond en dat ze als escorte helikopters meevliegen met de transporthelikopters. De transportheli- kopters en de utility helikopters worden vooral ingezet voor het vervoeren van manschapen en logistieke taken. De helikopters kunnen ook worden gebruikt in de rol van medische evacuatie. De laatste jaren is Spanje begonnen met het vernieuwen van de helikoptervloot. Zo werden de NH90-TTH en de EC665 Tigre aangeschaft die op dit moment worden geleverd aan de FAMET. De verouderde typen zoals de Bo-105 Bölkow, de Aérospatiale AS332 Super Puma en de UH-1H Huey zullen worden vervangen door deze types.

Het eerste FAMET helikopter bataljon is het BHELA I (Batalion de Helicópteros de Ataque I, Aanvalshelikopter Bataljon I). Dit bataljon is gestationeerd op Almagro en is uitgerust met de MBB Bo-105ATH Bölkow en de Eurocopter EC665 Tigre HAD. De primaire taak van deze eenheid is de offensieve taak. De helikopters van deze eenheid zijn allemaal aanvalshelikopters. De Tigre zal uiteindelijk de Bölkow gaan vervangen bij de Spaanse landmacht. De Bölkows zijn al ruim 40

jaar oud en worden op dit moment vervangen door de Tigre. Spanje heeft 24 Tigres besteld waarvan er al zes in dienst zijn genomen. Het tweede Spaanse landmacht bataljon is het BHELEME II (Batallón de Helicópteros de Emergencias II, Reddingshelikopter Bataljon II). Dit bataljon vliegt met de Aérospatiale AS332B1 Super Puma, de Aérospatiale AS532AL Cougar en de Eurocopter EC135P2+. De EC135’s van deze eenheid vliegen vanaf Madrid-Colmenar Viejo. De helikopters vormen samen met de luchtmacht helikopters van het 43 Gruppo het Unidad Militar de Emergencias. Deze gezamenlijke eenheid heeft de taak van bosbrandbestrijding. De helikopters van deze eenheid kunnen worden uitgerust met waterzakken die als sling worden meegevoerd. Het derde bataljon is het BHELMA III (Batalion de Helicópteros de Maniobra, Helikopter Mobiliteitsbataljon III) dat op Agoncillo-Logroño gestationeerd staat. Deze eenheid is uitgerust met de Bell UH-1H Huey en de Aérospatiale AS532UL Cougar. De helikopters van deze eenheid vliegen tactische missies met grondtroepen van de landmacht. In de toekomst zal deze eenheid de NH90-TTH gaan ontvangen voor de uitvoer van dit soort missies. De nieuwe NH90 zal zowel de Huey als de Cougar vervangen.

Op Sevilla-El Copero staat het BHELMA IV (Batalion de Helicópteros de Maniobra, Helikopter Mobiliteitsbataljon IV) gestationeerd. De helikopters van dit bataljon hebben dezelfde taken als die van BHELMA III. BEHLMA IV is uitgerust met de Aérospatiale AS332B1 Super Puma en de Aérospatiale AS532UL Cougar. Naast het troepentransport van normale militairen, worden de helikopters ook gebruikt voor acties van de special force uit Spanje. De helikopters van deze eenheid worden in de toekomst ook door de NH90 vervangen. Het vijfde bataljon van de landmacht is uitgerust met de Amerikaanse Boeing CH-47D Chinook. Dit FAMET bataljon wordt aangeduid als het BHELTRA V (Batalion de Helicópteros de Transporte, Transporthelikopter Bataljon V). De Chinook is de zwaarste transporthelikopter van de FAMET en is al vanaf 1972 in dienst van de landmacht. Er zijn op dit moment nog 17 Chinooks in gebruikt die allemaal bij dit bataljon vliegen op Madrid-Colmenar Viejo. Het zesde bataljon BHELMA VI (Batalion de Helicópteros de Maniobra, Helikopter Mobiliteitsbataljon VI) is een van de klein- ste FAMET bataljons in Spanje, omdat de eenheid maar een paar helikopters heeft. Dit bataljon staat gebaseerd op het eiland Tenerife op de basis Los Rodeos-Tenerife. Dit bataljon vliegt met de AB-212 en met de UH-1H Huey.

Het BTRANS (Batallón de Transmisiones, Communicatie Bataljon) is een eenheid die verantwoordelijk is voor de verbindingen tussen diverse eenheden. De eenheid zorgt ervoor dat belangrijke personen en boodschappers worden ingevlogen bij diverse eenheden van de FAMET. Dit FAMET bataljon staat op Madrid-Colmenar Viejo gestationeerd. Ook heeft de eenheid een tweetal Aéro- spatiale AS332B1 Super Puma helikopters in gebruik die zijn ingericht voor VIP vervoer. De opleiding van de FAMET vliegers wordt verzorgd door de CEFAMET (Centro de Ensenanza de las FAMET, FAMET Training Centrum). De CEFAMET is gebaseerd op Madrid-Colmenar Viejo en vliegt met de Eurocopter EC135T1 en EC135T2. De vliegers krijgen bij deze eenheid hun elementaire vliegeropleiding die ze voorbereid op het vliegen op de zwaardere helikoptertypes. Wanneer de vliegers het volledige trainingsprogramma hebben afgerond, zullen ze worden ingedeeld bij de operationele eenheden waar ze leren vliegen op de zware transport- en gevechtshelikopters. Het laatste FAMET bataljon is het PCMHEL (Pargue y Centro de Mantenimiento de Helicópteros, Centrum voor Helikopteron- derhoud). Deze eenheid heeft geen operationele helikopters in gebruik. De hoofdtaak van deze eenheid is het onderhouden van alle FAMET helikopters.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden