Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Ejército del Aire de España; Torrejón, 9-12 oktober 2014

De Spaanse Luchtmacht, deel 2; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

De Luchtmacht van Spanje heeft de laatste jaren de EF2000 Eurofighter als nieuwste vliegtuig in gebruik genomen. Naast deze moderne gevechtsvliegtuigen zijn er ook transportvliegtuigen, patrouillevliegtuigen, tankers en verkennings- vliegtuigen in gebruik. De Spaanse luchtmacht is modern en is lid van de NATO.

Het primaire gevechtsvliegtuig van de Spaanse luchtmacht is de Amerikaanse McDonnell Douglas F/A-18 Hornet. De Spaanse F-18’s worden aangeduid als de EF-18A en EF-18B waarbij de letter E staat voor España. De EF-18’s zijn geleverd vanaf 1982 aan de Spaanse luchtmacht. De F-18 heeft in Spanje onder andere de Mirage III en de F-4C Phantom vervangen. De Hornets worden gebruikt in de luchtverdedigingsrol en als offensieve vliegtuigen. De EF-18’s staan op twee Spaanse vliegvelden bij twee verschillende wings, namelijk: Ala 12 op Madrid-Torrejón de Ardoz dat is opgebouwd uit het 121 en 122 Escuadron en Ala 15 op Zaragoza dat is opgebouwd uit het 151, 152 en 153 Escuadron. De ex Amerikaanse tweedehands F/A-18’s zijn ingedeeld bij Ala 46 op het eiland Gran Canaria op de vliegbasis Las Palmas-Gando en zijn ingedeeld bij het 462 Escuadron. De Spaanse luchtmacht heeft in totaal ruim 96 Hornets ontvangen waarvan en nu nog 83 in operationele dienst zijn. Het tweede type gevechts- vliegtuig in Spanje is de EF2000 Eurofighter. Het toestel zal primair de rol van luchtverdedigingsjager ontvangen, maar kan ook worden ingezet voor offensieve taken. Er zijn in totaal 73 EF2000's besteld waarvan er nu 42 zijn geleverd aan de Spaanse luchtmacht. De Eurofighter heeft in Spanje de verouderde Mirage F1 vervangen. De Eurofighter staan op twee vliegvelden in Spanje gestationeerd. De Vliegtuigen staan op Moron de la Frontera bij Ala 11 bij Escuadron 111 en 113 en op Albacete-Los Llanos bij Ala 14 bij Escuadron 141 en 142.

Voor het bijtanken van andere vliegtuigen, heeft de Spaanse luchtmacht de beschikking over een drietal Boeing 707’s. De toestellen zijn van het type B707-331C, B707-368C en B707-351C). De vliegtuigen zijn ingedeeld bij het 471 en 472 Escuadron dat deel uitmaakt van het 47 Gruppo Mixto op Madrid-Torrejón de Ardoz. Een van de meest gebruikte transportvliegtuigen bij de Spaanse lucht-

macht is de Casa 212 Aviocar en zijn van het type C212-100 en C212-200. De meeste C212’s staan op Murcia-Alcantarilla gestationeerd waar ze vliegen bij het 721 Escuadron wat deel uitmaakt van het 72 Gruppo. De overige toestellen staan op Madrid-Torrejón de Ardoz bij het 47 Gruppo Mixto en het 541 Escuadron bij de CLAEX. De luchtmacht heeft ook 20 CN-235’s ontvangen van een drietal varian- ten. Bij het CECAF op Madrid-Getafe, staan twee CN-235-10M’s gestationeerd. Op Matacan staan CN-235-100M’s gestationeerd bij het GRUEMA die ingedeeld zijn bij het 744 Escuadron. Er zijn drie vliegvelden die bij de SAR vlucht die de beschikking hebben over de CN-235-100VIGMA, namelijk: het 801 Escuadron bij Ala 49 op Son San Juan, het 802 Escuadron bij Ala 46 op Las Palmas-Gando en het 803 Escuadron bij Ala 48 op Madrid-Getafe. De Spaanse luchtmacht heeft ook 13 Casa C-295M transportvliegtuigen ontvangen. Deze transportvliegtuigen zijn ingedeeld bij Ala 35 op Madrid-Getafe bij het 352 en 353 Escuadron. De Spaanse luchtmacht heeft de C-130H en de KC-130H Hercules in gebruik. De vliegtuigen staan op Zaragoza en zijn ingedeeld bij het 311 en 312 Escuadron bij Ala 31.

Naast de grote vloot transportvliegtuigen, beschikt de Spaanse luchtmacht ook over een aantal Utility en VIP vliegtuigen. Het grootste vliegtuig uit deze serie is de Airbus A310. De Spaanse luchtmacht heeft twee vliegtuigen in gebruik van het type A310-304 voor transport en personenvervoerstaken. De toestellen staan op Madrid-Torrejón de Ardoz gestationeerd en zijn ingedeeld bij het 451 Escuadron dat deel uitmaakt van het 45 Gruppo. Een tweede type dat ook op Madrid-Getafe gestationeerd staat, is de Beech C90 King Air. De Spaanse luchtmacht heeft 15 van deze vliegtuigen ontvangen waarvan er nu nog vier operationeel zijn en worden gebruikt voor lichte transporttaken. De overige vliegtuigen zijn verkocht aan civiele bedrijven. De vliegtuigen zijn onderdeel van het CECAF en zijn ingedeeld bij het 409 Escuadron. Het CECAF (Centro Cartográfico y Fotográfico del Ejército del Aire) is het Spaanse centrum voor luchtfotografie en kaartenmakers. De Beach King Air is in staat om op erg korte landingsstrips te landen. Het derde type Utility vliegtuig is de Falcon 900B waarvan de luchtmacht er vijf van in gebruik heeft. De Falcon 900 is een grotere variant van de Falcon 20 en heeft drie motoren. De vliegtuigen vliegen vanaf Madrid-Torrejón de Ardoz waar ze zijn ingedeeld bij het 451 Escuadron van de 45 Gruppo.

Een van de belangrijkste verkenningsvliegtuigen van de Spaanse luchtmacht is de Lockheed P-3 Orion. De luchtmacht heeft in totaal 12 Orions ontvangen waarvan er nog vijf in gebruik zijn. De Orions zijn van het type P-3A, P-3B, P3A(M) en P-3B(M). De Orions staan gestationeerd op Moron de la Frontera en zijn bij het 221 Escuadron ingedeeld dat deel uitmaakt van de 22 Gruppo. De toestellen worden gebruikt voor maritieme patrouilles en verkenningsvluchten. De Orions hebben als belangrijkste taak het bewaken van de Spaanse kustlijn tegen indringers en smokkelaars. Een tweede belangrijke taak van de Orion is onderzeebootbestrijding. Voor korte verkenningsvluchten heeft de luchtmacht een drietal Cessna C560 Citations in gebruik. De Cessna’s staan gebaseerd op Madrid-Getafe en zijn daar ingedeeld bij het CECAF en maken deel uit van het 403 Escuadron. Tijdens de verkenningsvluchten is het maken en updaten van kaarten de belangrijkste taak. Voor de elektronische oorlogsvoering heeft de Spaanse luchtmacht de beschikking over de Falcon 20ECM. Ook zijn er een Falcon 20E en Falcon 20D en een Falcon 20F in dienst van de luchtmacht. De Falcons staan gestationeerd op Madrid-Torrejón de Ardoz en maken deel uit van het 472 Escuadron dat is ingedeeld bij het 47 Gruppo Mixto.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden