Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Marinefliegergeschwader 5 “Kiel”; Nordholz, 25 augustus 2014

De Duitse Marineflieger, deel 2; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

De helikoptereenheid van de Duitse marine is Marinefliegergeschwader 5. Deze eenheid draagt de naam Kiel om de stad waar de eenheid is opgericht te eren. De eenheid vliegt met de Sea-King Mk41, de Sea Lynx Mk88 en de EX135. Vanaf 2012 vliegt MFG-5 met de diverse helikoptertypen vanaf Nordholz omdat Kiel gesloten is.

De tweede eenheid die op Nordholz gestationeerd staat is Marinefliegergeschwader 5 (MFG-5). Deze eenheid is afkomstig van Kiel en werd in 2012 naar Nordholz verhuisd in het kader van bezuinigingen. MFG-5 heeft in zijn aanduiding ook de naam kiel staan om de beroemde marinehaven te eren. Al het rotary wing materieel is bij MFG-5 ondergebracht. De Duitse marine heeft op dit moment drie type helikopters in gebruik, namelijk: de Westland Sea-Lynx Mk88, de Westland Sea-King Mk41 en de Eurocopter EC135. De trainingsfaciliteiten op Nordholz zijn ook ondergebracht bij MFG-5. Deze eenheid beheerd en onderhoudt alle training faciliteiten. Voor de trainingsdoeleinden van de helikopterpiloten, heeft de marine bij MFG-5 een EC135 helikopter in gebruik. De helikopter wordt geleased van een civiel bedrijf, maar is wel degelijk in gebruik bij de Duitse marine. De EC135 is een tijdelijke oplossing voor het trainen van de helikopterpiloten. De EC135 wordt ook door de luchtmacht en de landmacht gebruikt voor de helikopteropleiding. Bij de marine is de helikopter in gebruik om de lage beschikbaarheid van de overige helikoptertypen te compenseren. De Sea Lynx en de Sea-King zijn al oud en hebben erg veel onderhoud nodig. De EC135 is een goedkope oplossing om de vliegers toch de nodige uren te laten vliegen. Een vlieguur op de Sea-King kost al snel 25,000 Euro terwijl een uur op de EC135 slechts 1500 Euro kost. Het is een denkbaar scenario dat er voor de toekomst meer van deze helikopters worden aangeschaft voor trainingsdoelen.

De Sea Lynx Mk88 werd in Duitsland voor het eerst in gebruik genomen in 1981. Er zijn in totaal 19 helikopters van dit type gebouwd. De Lynx Mk88 is een variant die speciaal voor de Duitse marine ontwikkeld is. In 1996 bestelde de Duitse marine nog eens zeven Super Lynx Mk88A helikopters. In 1998 werd de Lynx vloot volledig geüpdatet naar de Lynx Mk88A standaard. De Lynx kreeg de mogelijkheid om de Sea Skua anti-scheepsraket mee te voeren. Later in 2009 onderging de Lynx nog een

update. De Super Lynx werd naar dezelfde standaard gebracht als de Sea Lynx. In 2013 tekende de Duitse regering een contract om de helikopters te voorzien van een Selex ES systeem dat Electro optische en infrarode sensoren bevatte. De helikopters van de marine kunnen voorzien worden van Torpedo’s en lichte raketten. Ook kunnen er in de deuren aan de zijkanten van de helikopters machinegeweren worden gemonteerd. Deze bewapening speelt een belangrijke rol tijdens tactische vluchten zoals anti-piraterijmissies. De primaire taken van de Lynx is verkenning boven zee en doel data analyses. De Lynx wordt ok gebruikt voor de aanval van doelen aan het wateroppervlak. De helikopter wordt vaak ook ingezet om onderzeeërs op te sporen en voor SAR taken boven zee bij vermissingen en evacuaties. Het vervoeren van materialen en manschappen boven zee is een taak die ook regelmatig door de Lynx wordt uitgevoerd. Op dit moment heeft de Duitse marine nog 22 helikopters van het type Sea Lynx in gebruik. De Sea Lynx zal in Duitsland nog in operationele dienst blijven tot ongeveer 2030 a 2035.

De Sea-King is de grootste helikopter die bij de Duitse marine in gebruik is. De helikopters zijn vanaf 1973 geleverd aan de Duitse marine. In totaal heeft de marine 22 helikopters van het type Sea-King Mk41 ontvangen. Het toestel verving de Grumman Albatross vliegende boot in de SAR rol. De Duitse marine was de eerste export klant die de Westland Sea-King kocht in SAR configuratie. De helikopters werden op Kiel gestationeerd en waren uitgerust met een radar en moderne navigatieapparatuur. Een extra helikopter werd aangeschaft om een gecrashte Sea-King te vervangen in 1975. De Sea-King is in staat om de Sea Skua anti-scheepsraket te vervoeren. Om deze raket te kunnen gebruiken werd de Ferranti Seaspray radar in de neus van de helikopter ingebouwd. De helikopters worden in Duitsland voornamelijk ingezet in de SAR rol langs de Noordzee kustlijn en de Baltische kustlijn. Vanaf 2012 staan alle Sea-King helikopters op Nordholz gestationeerd. De helikopters van MFG-5 werden vanaf Kiel naar deze basis verhuisd in het kader van bezuinigingen. Niet alle Sea-Kings kwamen vliegend aan op Nordholz tijdens de verhuisactie. Een gedeelte van de helikopters arriveerde per boor via de kanalen in Noord-Duitsland. Voor de verhuis van de helikopters naar Nordholz werd er op de nieuwe basis een nieuw hangaar complex gebouwd en werd er een nieuw platform aangelegd voor de Sea-King. De Sea-King zal nog tot ongeveer 2020 in gebruik blijven bij de Duitse marine.

Zowel de Sea-King als de Sea Lynx zijn al vrij oud en hebben regelmatig te maken met uitval door de verouderde delen van de helikopters. De Duitse marine is op zoek gegaan naar een vervanger voor de voornamelijk de Sea-King helikopters. De belangrijkste taken van deze toekomstige helikopter zullen vooral taken zijn, zoals: anti onderzeebootoorlogsvoering, Medische evacuaties, ondersteuning bij rampen, perso- neel en materiaaltransporten, tactische luchttransporten, tactische operaties ondersteu- nen en de SAR taak. De helikopter die voor deze taak is geselecteerd voor de marine is de NH90 NFH. Deze helikopter is in een samenwerking verband ontwikkeld door de Europese partners waar Duitsland deel van uit maakt. MFG-5 zal in de toekomst de beschikking krijgen over 18 NH90 NFH helikopters. De helikopters gaan in eerste instantie de Sea-King vervangen. De Duitse marine heeft op dit moment nog geen enkele NH90 ontvangen. Het NH90 project kampt met de nodige technische problemen die vooral bij de marine varianten van de helikopters naar boven komen. Uiteindelijk zal ook de Sea Lynx vervangen gaan worden met dit type. Het is nog niet bekend of er additionele helikopters aangeschaft zullen worden ter vervanging van de Sea Lynx. De levering van de eerste NH90 wordt verwacht in 2018. De helikopters zullen gaan vliegen vanaf de 124 en 125 klasse fregatten van de Duitse marine.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden