Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

De Iceland Air Meet 2014; Keflavik, 12 februari 2014

De Noorse Organisatie van de IAM2014; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Dit jaar wordt de IJsland Air Meet voor de eerste keer georganiseerd op de IJslandse vliegbasis Keflavik. Deze meeting tussen de Noord Europese luchtmachten is een initiatief van de IJslandse Kustwacht en de Noorse Luchtmacht. In drie weken tijd zullen de Noorse, Zweedse en Finse eenheden intensief samen trainen.

Vanaf vrijdag 31 januari 2014 tot en met vrijdag 21 februari vond op de IJslandse vliegbasis Keflavik de Iceland Air Meet 2014 plaats. Deze gezamenlijke training is een belangrijke training voor zowel de jachtvliegers, gevechtsleiders en het grondperso- neel van de Noorse, Zweedse en Finse luchtmachten. De Iceland Air Meet is geen oefening maar een uitgebreide internationale training voor de noordelijke partners. Bij een oefening is er een scenario dat geoefend wordt, terwijl er bij een training dagelijkse aspecten van het vliegen worden geoefend. De Iceland Air Meet 2014 (IAM2014) is een intensief samenwerkingsverband tussen verschillende de NATO lidstaten Noorwegen, Nederland en IJsland en de partner landen Zweden en Finland. De training is gebaseerd op het Noorse deployment op Keflavik voor de Iceland Air Policing missie die van 27 januari is gestart voor de Noren. Tijdens de IAM2014 is het de eerste keer dat Zweden en Finland opereren vanaf Keflavik in IJsland. Deze samenwerking vergroot de interoprability van deze luchtmachten en de samenwerking met de NATO partners. Deze samenwerking wordt aangeduid als de Nordic Defense Cooperation (NORDEFCO) welke een verbond is tussen NATO landen en partner landen. De NATO zal tijdens de training fungeren als de overall coördinator vanuit het Combined Air Operations Centre (CAOC) in Uedem in Duitsland.

De training director tijdens de Iceland Air Meet 2014 is de Noorse Col Geir Wiik. Het gezamenlijke hoofddoel van de oefening is het maximaliseren van training mogelijk- heden met de Noordelijke partners. Er zal getraind worden volgens de NATO Air Force Standard (AFS) volgens de volumes I, III en IV. Aspecten die aan bod komen tijdens deze training zijn: Deployment, employment en re-deployment, Defensive Counter Air (DCA), Composite Air Operations (COMAO), Air to air refuelling (AAR) operations, Airborne Early Warning (AEW) operations en Search and Rescue (SAR) operations. Crossborder training wordt wekelijks uitgevoerd door Noorwegen, Zweden en Finland.

Het is echter nieuw om het op vreemd gebied te doen zoals in IJsland. Voor de support van de training zijn er Amerikaanse tankers uit Mildenhall in het Verenigd Koninkrijk en een tanker uit Eindhoven in Nederland beschikbaar. De AEW support voor de training wordt geleverd door de NATO in Geilenkirchen in Duitsland. De AWACS zal vanuit Noorwegen vliegen tijdens deze training. De CRC op Keflavik zal de air operations coördineren, de IJslandse bemanning wordt versterkt door beman- ningen uit Noorwegen, Zweden en Finland. IJsland heeft een kant en klare CRC, maar ze hebben geen ervaring met militair verkeer. Hun CRC houdt zich normaliter bezig met civiel verkeer. De IJslandse Coast Guard wordt door twee Finse NH90’s ondersteund omdat IJsland niet genoeg capaciteit beschikbaar heeft voor de training.

Het Noorse vliegende detachement staat tijdens de training onder commando van de Noorse senior vertegenwoordiger LtCol Haakon Gamborg. De Noren hebben als organisator van de oefening ook alle kosten voor hun rekening genomen omdat IJsland een te klein budget heft voor een dergelijke oefening. De oefening heeft echter wel een grote impact op het Noorse budget voor 2014 waardoor het voor de Noren een erg belangrijke en waardevolle training is. De oefening bestaat voor de Noren en hun partners uit 3 fasen. De eerste fase (Phase I) is al gestart op 31 januari is al afgerond op dit moment. Deze fase was vooral een logistieke fase en bestaat uit het overvliegen van de eenheden naar Keflavik om ze daar vervolgens te installeren. Het plannen van een dergelijke oefening is als organisator niet eenvoudig. Doelen die al bereikt zijn tijdens de voorbereidingen zijn een uitgebreide planning inclusief de planning conferenties en uitgebreide gecombineerde logistieke voorbereidingen. De tweede fase (Phase II) is de operationele fase van de training welke plaatsvind van 3 februari tot en met 20 februari. Er worden dagelijks twee missies gevlogen tussen 1000Z en 1230Z en tussen 1400Z en 1600Z. Ook worden er nachtvluchten uitgevoerd in de drie weken tussen 1915Z en 2115Z. Het vliegen van de nachtelijke missies zijn bijzonder intensief omdat alles afhangt van een goede en duidelijke communicatie. De derde fase (Phase III) zal plaatsvinden op 21 februari en is wederom een logistieke fase die de terugtrekking van de eenheden van Keflavik naar Noorwegen bevat.

De Noren hebben twee hoofdtaken tijdens de gezamenlijke training. De eerst hoofdtaak is de belangrijkste en omvat de QRA missie. Alle andere taken moeten stopgezet worden als deze taak dreigt te worden aangetast door bijvoorbeeld de beschikbaarheid van vliegtuigen of grondmateriaal. Voor de QRA taak heeft de Noorse luchtmacht twee F-16’s 24 uur per dag stand-by staan. Ook staan er voor dit detachement nog eens twee reserve F-16’s klaar voor dezelfde taak. De tweede hoofdtaak van het Noorse detachement is de deelname aan de Iceland Air Meet 2014. Tijdens de Iceland Air Meet vliegen er vier F-16’s van de Noorse luchtmacht mee tijdens de oefenmissies. Tijdens de QRA missie hoeven de vliegers dus niet 24 uur per dag niks te doen tot er een scramble komt, maar kunnen ze ondertussen actief deelnemen aan een grote internationale samenwerking. De twee QRA F-16’s die stand-by staan kunnen meevliegen tijdens de oefenmissies. De toestellen vliegen wel volledig bewapend mee zodat ze meteen de oefening kunnen verlaten zodra ze een Alpha Scramble krijgen. Geïntegreerde vliegoperaties met de Noordelijke partners gaat op dezelfde manier in zijn werk als in Noorwegen, alleen zijn hier de vlieguren drastisch toegenomen tijdens de oefening. De Noorse Organisatie bestaat in totaal uit: 110 mensen personeel inclusief een training director en de staf van het Noorse detachement, een CRC (Surveillance & Control), OPS (Mission Support/Piloten) die zes F-16’s tot hun beschikking hebben, Logistieke eenheden en een onderhoudsploeg en tot slot een Force Protection voor additionele bewaking.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden