Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Hawk Varianten en Eenheden; RAF Fairford, 13 & 14 juli 2014

De BAE Systems Hawk, deel 2; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Tegenwoordig spelt de Hawk nog steeds een erg belangrijke rol bij de RAF en Royal Navy in de rol van trainer. De RAF heeft de beschikking over de Hawk T1, de Hawk T1A en de Hawk T2. De Hawk staat op verschillende vliegvelden gestationeerd voor training en het testen van nieuwe wapens en apparatuur.

Toen de Hawk in 1976 in dienst kwam van de RAF, verving het toestel de Folland Gnat en de Hawker Hunter. Het toestel kwam in dienst voor de geavanceerde vliegertraining en de wapentraining. De Hawk T1 was de eerste variant van de Hawk die in dienst trad bij de RAF. De meest bekende eenheid uit het Verenigd Koninkrijk is het display team de Red Arrows. De Hawk verving ook de English Electric Canberra in de rol van doelsleper. De Royal Navy kreeg de beschikking over een aantal Hawk T1 en T1A toestellen die afkomstig waren van de RAF. In de periode van jaren 1990 to in de 2000’s, werden ruim 80 Hawk T1 en Hawk T1A vliegtuigen drastisch gemoderniseerd tijdens het Fuselage Replacement Programme (FRP). Het doel van dit programma was het verlengen van de levensduur van de Hawks van de RAF en Royal Navy. Vanaf 1983 tot en met 1986 werd de Hawk gebruikt in de rol van korte afstand onderscheppingsvliegtuig. Er werden in totaal 88 Hawk T1’s gemodificeerd zodat de toestellen twee AIM-9L Sidewinders konden meevoeren onder de vleugels. Onder de romp konden deze vliegtuigen een 30mm ADEN gun pod. De gemodificeerde vliegtuigen werden aangeduid als de Hawk T1A. De toestellen werkte samen met de Tornado F3 vliegtuigen die tijdens de onderscheppingen hun Foxhunter radar gebruikten. De Hawks werden tijdens de operationele missies door de Tornado’s naar hun targets begeleid.

De nieuwste variant van de Hawk in dienst van de RAF is de Hawk T2. Het Britse ministerie van defensie gaf BAE Systems op 22 december 2004 de opdracht om een meer geavanceerde variant van de Hawk te ontwikkelen voor de RAF en de Royal Navy. Het nieuwste ontwerp werd aangeduid als de Hawk Mk 128 en werd in Britse dienst aangeduid als de Hawk T2. Bij de vernieuwde Hawk T2 was de traditionele cockpit vervangen door een volledig glazen cockpit. Het toestel is hierdoor een betere trainer voor de aankomende piloten op de geavanceerde jets zoals de Tornado en de

Typhoon. De Hawk Mk 128 heeft naast de glazen cockpit ook een verbeterde Rolls-Royce Adour 951 motor. De Hawk T2 maakte zijn eerste vlucht op 27 juli 2005 vanaf RAF Warton waar de fabriek van BAE Systems is gevestigd. De Hawk T2 is een doorontwikkelde variant van de Australische export variant de Hawk 127. De Australische Hawk 127’s zouden ook worden geüpdatet tot de Hawk 128 variant die gelijk is aan de Hawk T2 van de RAF. Volgens BAE Systems waren er in juli 2012 al ruim 1000 Hawks wereldwijd verkocht sinds de eerste vlucht in de jaren 70. Een contract van 450 miljoen Pond voor de levering van 28 Hawk T2’s werd getekend in oktober 2006. De Hawk T2 is naast de Britse en Australische interesse ook de kandidaat om in dienst te treden bij de United States Air Force voor het toekomstige T-X programma voor een nieuwe trainer vloot. Ook zijn er in 2012 orders geplaatst door Saoedi-Arabië en Oman voor de levering van 22 en 8 Hawk T2's.

Op dit moment zijn er in het Verenigd Koninkrijk bij de RAF nog 81 Hawk T1 vliegtuigen en 28 Hawk T2 vliegtuigen in operationele dienst. RAF Valley is tot nu toe altijd het grootste Hawk veld geweest en is dat nog steeds. Op RAF Valley staat de no 4 Flying Training School van de RAF gestationeerd. Bij deze school zijn het no IV (R) Squadron en het no 208 (R) Squadron ingedeeld. Het tweede vliegveld waar de Hawk vliegt is RAF Leeming. Op deze vliegbasis staat het no 100 Squadron gestationeerd. Naast de eenheid staat op Leeming ook het Joint Forward Air Control Training and Standards Unit (JFACTSU) gestationeerd. Op RAF Scampton staat het RAF Aerobatic Team “The Red Arrows” gestationeerd. Deze eenheid is veruit het meest bekende squadron van de RAF. De laatste operationele RAF eenheid die met de Hawk vliegt, is het RAF Centre of Aviation Medicine op RAF Boscombe Down. De Hawks van de Royal Navy staan op slechts een vliegveld gestationeerd, namelijk op RNAS Culdrose. De Royal Navy heeft bij deze eenheid nog 17 Hawk T1 vliegtuigen in gebruik. In het velden zijn er nog meer Hawk eenheden geweest in de het Verenigd Koninkrijk. Zo was op RAF Valley ook nog het no 74 (R) Squadron ingedeeld bij de no 4 Flying Training School. De no 6 Flying Training School had twee squadron, namelijk het no 1 Tactical Weapons Unit 79 (R) Squadron en het no 234 (R) Squadron. Ook bestonden in het verleden nog de no 2 Tactical Weapons Unit met het no 63 (R) Squadron net no 151 (R) Squadron. Tot slot was er nog de no 7 Flying Training School met het no 19 (R) Squadron en het no 92 (R) Squadron.

Wanner nieuwe vliegers bij de RAF worden geselecteerd om te vliegen op de fast jets, zullen zij hun opleiding starten op de Tutor T1 van de RAF en de zweefvliegtuigen van het type Viking T1 en Vigilant T1. Deze kleine vliegtuigen worden gebruikt voor de elementaire vliegopleiding van de RAF en de Royal Navy. De zweefvliegtuigen worden ook gebruikt voor de lucht training ervaringen van de Air Cadets die nog niet zijn geselecteerd voor de vliegeropleiding. Na deze initiële vliegeropleiding, zullen de cadetten doorgaan naar de Tucano T1 voor de basis piloten training als ze zijn geselecteerd om te vliegen op een van de gevechtsvliegtuigen. De Tucano’s van de RAF staan allemaal gestationeerd op Linton-on-Ouse in Engeland. Wanneer deze fase van de training succesvol wordt afgerond, zullen de vliegers doorgaan met de geavanceerde training. De leerlingen zullen starten op RAF Valley met deze training. In eerste instantie zullen ze leren vliegen met een moderne jet zoals de Hawk. Er worden aspecten zoals instrument vluchten, nachtvluchten en laagvliegen geoefend. Na deze fase worden de vliegers getraind in het omgaan met wapens en het vliegen van tactische missies. Uiteindelijk zullen de vliegers worden getraind op vliegtuigen zoals de Tornado en de Typhoon.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden