Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

The Boeing C-17 Globemaster III; Ramstein Air Base, 19 juni 2007

Die Deutschland-Tour 2007: Teil 2; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Ook de tweede dag van mijn reis door Zuid-Duitsland zou ik doorbrengen op Ram- stein AB. Op deze grote Amerikaanse basis komen dagelijks veel C-17 Globemaster III transportvliegtuigen binnen van diverse eenheden van de USAF. Een mooi moment om dit transportvliegtuig eens onder de loep te nemen.

De Boeing C-17 Globemaster III is een van de grote militaire transportvliegtuigen van de USAF. Het toestel is speciaal voor de United States Air Force ontwikkeld in de jaren tachtig door McDonnel Douglas. De C-17 wordt gebruikt voor strategisch luchttran- sport van troepen en vracht naar de belangrijkste operationele bases of vooruitge- schoven bases over de hele wereld. Het toestel kan daarnaast ook ingezet worden voor tactisch luchttransport, medische evacuatie en airdrop missies. De C-17 draagt de naam van de vorige twee Amerikaanse militaire vrachtvliegtuigen, namelijk: de C-74 Globemaster en de C-124 Globemaster II. De C-17 heeft de naam Globemaster III gekregen bij zijn doop. De C-17 wordt vooral gebruikt door de USAF, maar ook luchtmachten als het Verenigd Koninkrijk, Australië, Canada, de NATO en Qatar gebruiken dit toestel. Ook landen als India en de Verenigde Arabische Emiraten hebben interesse getoond om het toestel aan te schaffen. De USAF heeft op dit moment meer dan 170 C-17’s in dienst. In de toekomst zal dit aantal nog oplopen tot over de 200 stuks.

In de jaren zeventig, ging de US Air Force op zoek naar een vervanger voor de C-130 Hercules welke ingezet wordt voor tactische luchttransporttaken. Het project genaamd “Advanced Medium STOL” (AMST) werd opgestart. Al snel kwam Boeing met het prototype YC-14 en McDonnel Douglas kwam daarna met de YC-15. Beide projecten van de vliegtuigbouwers overschreden de specificaties die de USAF had opgesteld voor dit nieuwe toestel. Het AMST project werd daarom al snel geannuleerd voordat er een contract werd toegekend aan een van de vliegtuigbouwers. De vertrouwde Hercules kon dus zijn taak blijven volbrengen en er werden zelfs nieuwe varianten geproduceerd met het oog op de toekomst. In november 1979 startte de USAF toch weer met dit AMST project, ditmaal waren de eisen anders. Het AMST project werd omgedoopt tot het CX-programma. Het doel van dit project was om een AMST te

ontwikkelen met een groter bereik om zo de strategische luchttransport capaciteit te vergroten. Het McDonnel Douglas YC-15 design werd al snel gebruikt als basis voor de C-17. In het begin van de jaren tachtig werd besloten dat het huidige project de verouderde vloot C-141 Starlifter vliegtuigen moest gaan vervangen. Tot nu toe had de USAF nog nooit de beschikking gehad over genoeg capaciteit om aan de lucht- brugeisen te voldoen. Boeing had aangeboden om een driemotorige variant te ontwikkelen van de YC-14. Lockheed bood een variant aan dat gebaseerd was op de C-5 Galaxy en de C-141 Starlifter. De USAF besloot op 28 augustus 1981 om de Mc- Donnel Douglas variant te kiezen na een lange competitie met Boeing en Lockheed. Het nieuwe strategische transportvliegtuig kreeg de naam C-17. Het nieuwe toestel kreeg een andere pijlstelling van de vleugels en krachtigere motoren dan de huidige transportvliegtuigen. De C-17 ging de C-141 starlifter vervangen en kon tegelijkertijd ook een aantal zware transporttaken van de C-5 Galaxy gedeeltelijk overnemen.

Vandaag zouden er vooral veel C-17’s van de Amerikaanse luchtmacht binnen komen. De dag begon vroeg op Ramstein. Rond de klok van zeven uur in de ochtend was ik al present langs de startbaan van dit gigantische vliegveld. Het weer vandaag was goed. Er waren een aantal wolken aanwezig in de lucht, maar over het algemeen zag het er goed uit. Dit is het ideale weer om foto’s te maken van de grote transporttoestellen van de USAF. Het 86th Airlift Wing was er zelf vroeg bij, want al snel na mijn aankomst begonnen twee Herculessen circuitjes te vliegen op Ramstein. Deze toestellen van het 86th worden binnen niet al te lange tijd vervangen door nieuwe toestellen. De C-130E die ze nu gebruiken wordt dan verhangen door de C-130J. De C-130J is het nieuwste model uit de Hercules familie. De verouderde C-130E vliegtuigen zullen nadat ze vervangen zijn verhuizen naar AMARC in Arizona. Hier worden de vliegtuigen in de storage gezet en komen de toestellen aan het einde van hun operationele leven. Naast de beide Herculessen vloog er ook een C-21 rond welke ook circuitjes begon te vliegen. Dit kleine toestel wordt door de Amerikanen gebruikt om de vliegers van de grote transporttoestellen te trainen.

Het mooiste moment van de dag vond om negen uur plaats. Er verscheen nu een C-5 Galaxy van het AFRC (Air Force Reserve Corps) aan de kop van de startbaan. Dit enorme vliegtuig stond op het punt om aan zijn trans-Atlantische vlucht te beginnen naar Amerika. Het licht staat op dit moment van de dag erg mooi op de toestellen die vertrekken. Het enorme toestel bleef even aan de kop van de baan staan omdat er nog een Hercules binnenkwam. Dit gaf mij de mogelijkheid om dit toestel goed op de foto te zetten. Na de start van dit toestel verschenen er in korte tijd nog eens twee C-5 Galaxy’s aan de horizon. Deze toestellen kwamen net aan vanuit Amerika. Het eerste toestel dat binnenkwam, was van de Texas AFRC. De tweede C-5 die binnenkwam, was er een van Dover AFB in Amerika. Het volgende toestel dat binnenkwam was ook een leuke bezoeker. Het betrof hier een Hercules van het 348th Air Group bijgenaamd “The Rock”. Dit toestel is afkomstig van Little Rock AFB. Na de landing van deze Hercules zouden er veel C-17’s aankomen. De eerste C-17 die binnenkwam van McChord AFB was te herkennen aan de groene staartband. De volgende C-17 die binnenkwam was er een van de Mississippi ANG. Dit toestel is te herkennen aan de lichtblauwe staartband en is afkomstig van Jackson-Evers IAP. De derde C-17 die binnenkwam was er een van March AFB. Dit toestel is te herkennen aan de rood met gele staartband. De vierde en laatste C-17 die binnenkwam, was er een van McGuire AFB. Dit toestel is te herkennen aan de blauwe staartband met gele letters. Het toestel is ingedeeld bij het 305th AMW. Na de landing van deze C-17’s ben ik weggegaan van Ramstein in de richting van Manching- Ingolstadt.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden