Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Jagdgeschwader 74; Neuburg, 20 juni 2007

Die Deutschland-Tour 2007: Teil 4; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Op woensdagmiddag 20 juni, ben ik naar Neuburg gereden. Op Neuburg staan op dit moment nog Phantoms die ingedeeld zijn bij Jagdgeschwader 74. Neuburg zal na Laage het tweede veld van de Luftwaffe worden dat met de Eurofighter gaat vliegen. De eerste Eurofighters hebben ondertussen hier hun intrede al gedaan.

Jagdgeschwader 74 (JG-74) is een van de vier Duitse luchtverdedigingeenheden. De eenheid is verantwoordelijk voor de luchtverdediging van het zuidelijke deel van Duitsland. De andere drie eenheden zijn: JG-71 op Wittmundhafen, JG-72 op Hopsten (deze eenheid is ondertussen opgeheven) en JG-73 op Laage. JG-74 bestaat uit twee Staffels (Squadrons) namelijk: het 741 Staffel “Falken (valken)” en het 742 Staffel “Viva Zapata”. JG 74 werd als laatste West-Duitse fighter wing geactiveerd op 5 mei 1961. De eenheid was uitgerust met de F-86K Sabre interceptor en was gebaseerd op Leipheim. De eenheid verhuisde naar Neuburg an der Donau toen deze basis net was geopend. In 1964 kreeg JG 74 de F-104G Starfighter tot zijn beschikking. De Starfighter bleek een lastig vliegtuig te zijn voor de vliegers van de Luftwaffe, er zijn er 292 van de 916 verloren gegaan waarbij 116 piloten omkwamen. In 1974 werd de F-104G Starfighter bij deze eenheid vervangen door de F-4F Phantom II. De F-4F was een gedowngrade versie van de F-4E. De F-4F kon in tegenstelling tot de F-4E geen AIM-7 Sparrow raket meevoeren. Duitsland mocht dergelijke wapens niet in bezit hebben als nasleep van de Tweede Wereldoorlog totdat de staat soeverein werd in 1990. De F-4F werd in 1990 geüpdate tot de F-4F ICE. Deze variant van de Phantom was in staat om de moderne AIM-120 AMRAAM raket mee te voeren. De Duitse piloten noemde de Phantom de “Defensie Diesel” door de lange zwarte rookpluimen die door de J79 motoren werden uitgestoten.

Ruim 32 jaar na de crash en de dood van de Duitse ace Werner Molders tijdens de Tweede Wereldoorlog, kreeg JG 74 de bijnaam "JG-74 Molders" op 22 november 1973. Het Duitse Militaire Geschiedenis Instituut onderzocht het gedrag van Molders en geconcludeerde dat hij in zijn acties nooit afkeer had van het Naziregime. Vandaar dat de naam "Molders" niet meer van toepassing mocht zijn op JG-74 op 11 juni 2005. Werner Molders (18 maart 1913 - 22 november 1941) was een piloot tijdens de

Tweede Wereldoorlog bij de Duitse Luftwaffe en een toonaangevende ace tijdens de Spaanse Burgeroorlog. Molders werd de eerste piloot in de luchtvaart geschiedenis die beweerde dat hij 100 overwinningen in een luchtgevecht had gemaakt. Hij was grondlegger in de ontwikkeling van nieuwe gevechtstactieken die hebben geleid tot de vinger-vier formatie. Hij stierf bij een vliegtuigongeluk als passagier. Molders solli- citeerde bij de Luftwaffe in 1934 toen hij 21 jaar was. In 1938, had hij zich vrijwillig voor de dienst in het Legioen Condor aangemeld. Dat legioen vocht aan de kant van de nationalistische generaal Francisco Franco in de Spaanse Burgeroorlog. Tijdens deze periode schoot hij 15 vliegtuigen neer. In de Tweede Wereldoorlog vocht hij mee met de Slag om Frankrijk en de verloren Battle of Britain. Hij schoot daar 53 vijandelijke vliegtuigen neer tijdens de gevechten. Met 68 overwinningen werd hij met zijn eenheid JG-51 overgeplaatst naar het oostfront in de maand juni in 1941. Aan het eind van de maand had hij het record van 80 overwinningen van Manfred von Richthofen uit de Eerste Wereldoorlog verbroken. In de maand juli had hij al ruim 100 overwinningen op zijn naam staan. In november 1941 crashte hij met een Heinkel He-111 door een onweerbui. Hierbij verloor hij het leven.

Na een succesvolle ochtend op Manching, stond er voor de middag een bezoek aan Neuburg op het programma. Op Neuburg zijn op dit moment nog de laatste Phantoms in operationele dienst van JG-74. De eerste Eurofighters hebben hier hun intrede al gedaan. Ook hier was het weer net als in de ochtend op Manching geweldig. Het bezoek aan Neuburg zou een bezoek worden met veel Phantoms. Dat was natuurlijk meer dan welkom, want hier was ik voor naar Neuburg gekomen. Toen ik arriveerde, was het nog stil op Neuburg, maar dat zou niet lang duren. Binnen een half uur werden er motoren gestart in het QRA shelterkamp. Een tweetal Phantoms werd opgestart. De middag missie bestond uit acht Phantoms en twee Eurofighters. Na een paar minuten verschenen de beide Phantoms uit het QRA gedeelte. Ze taxieden snel de baan op en gingen meteen met volle naverbrander de lucht in. Het bleek dat deze twee toestellen een QRA oefening hadden. Beide Phantoms waren dan ook bewapend met live bewapening in de vorm van twee AIM-9 Sidewinder raketten. Na de start hing er de karakteristieke rook van een Phantom boven de baan. Het duurde niet lang voordat er meer motoren werden gestart op Neuburg. Deze keer kwam het geluid uit het operationele shelterkamp van JG-74. Er zouden naast de QRA nog zes Phantoms vertrekken.

De Phantoms waren ongeveer vijftien minuten weg toen er nog meer motoren werden gestart op Neuburg. Ditmaal waren het twee Eurofighters van JG-74. Deze toestellen waren hagelnieuw geleverd, want ze stonden pas twee maanden op Neuburg gebaseerd. Ook de Eurofighters kwamen over dezelfde rolbaan naar mij toe getaxied. Het licht werd alleen steeds slechter omdat de zon steeds verder doordraait en in je lens begint te schijnen. Ik had hier al een beetje last van bij het vertrek van de laatste Phantoms. Na de take-off van deze twee Typhoons werd het stil voor een periode van ongeveer dertig minuten. De twee QRA Phantoms kwamen als eerste terug. Beide vliegtuigen vlogen in formatie over het veld voordat ze beide in de break gingen voor landing. Het licht op de binnenkomende Phantoms stond erg gunstig. Een aantal toestellen maakten een doorstart waardoor ik ze meerdere keren in de landing kon fotograferen. Dit kwam de kwaliteit van de foto’s ten goede natuurlijk. De laatste twee toestellen die terugkeerden op Neuburg waren de twee JG-74 Eurofighters. Ook deze toestellen maakten tweemaal een doorstart waardoor ik ze uitgebreid op de foto kon zetten. Aan het eind van de middag had ik een succesvolle dag gehad op Manching en Neuburg. Ik was erg blij dat ik beide velden had bezocht. Ik heb foto’s kunnen maken van de laatste Phantoms op Neuburg en ik ben daar erg blij mee.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2018 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden