Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

Turkse F-4E Phantoms op Florennes; Florennes, 3 juni 2008

The Tactical Leadership Program 2008/3; Tekst en Afbeeldingen door Alex van Noye

Op 3 juni 2008, was ik weer aanwezig bij een TLP missie. Deze editie van de TLP op Florennes was er een met meer deelnemers dan tijdens andere edities. Het hoogtepunt van deze TLP was de deelname van twee Turkse F-4 Phantoms van de Turkse vliegbasis Konya en twee Turkse F-16’s van de Turkse vliegbasis Diyarbakir.

De Europe Tactical Leadership Programme TLP is een organisatie welke is opgericht onder de naam Memorandum of Understanding (MoU) tussen tien NAVO landen. De tien MoU landen zijn: België, Denemarken, Duitsland, Groot-Brittannië, Italië, Nederland, Spanje, Frankrijk, Griekenland en de Verenigde Staten. Het doel van het TLP is het vergroten van de effectiviteit van tactische luchtsteun aan geallieerde strijdkrachten. Dit wordt gedaan door gebruik te maken van de ontwikkeling van leiderschapsvaardigheden, tactische vliegcapaciteiten, missie planning en tasking mogelijkheden en conceptuele en leerstellige initiatieven. De meest theoretische divisie van de TLP is de Concepts & Doctrine Branch. Het onderzoekt de verschillende concepten en doctrines die ontwikkeld zijn door de MoU naties voor het gebruik van hun tactische luchtmacht. Conferenties bieden de deelnemers de gelegenheid om de verschillende methoden van de activiteiten te bespreken en deze te resulteren in tal van vernieuwde tactieken en procedures. De conclusies en aanbevelingen, met inbegrip van de lessen die zijn geleerd tijdens internationale conflicten, worden vervolgens opgenomen in de handleidingen voor de tactische gevechtsvliegers van de NAVO.

De TLP Academic Branch werkt ook alleen op theoretisch niveau, maar heeft een meer praktische oriëntatie. De taak van deze organisatie is het bijbrengen van alle vaardigheden en gemeenschappelijke begrippen van alle facetten van Allied Tactical Air operaties aan de NAVO vliegers. De Academic Branche bestaat uit twee delen: Academic en Intel. Het Academische deel voert een reeks cursussen uit die bedoeld zijn om een bewustzijn van Combined Air Operations te promoten bij vliegend personeel van de MoU Naties. Dit geldt ook voor andere afdelingen die deelnemen aan de oefening maar niet lid zijn van de MoU. Als een rode draad tijdens de opleiding, leveren de deelnemers elkaar een briefing waarbij ze elkaar les geven over

hun eigen wapen systemen, vliegtuigen, nationale capaciteiten en tactieken. Later tijdens de training, worden deze tactieken geanalyseerd en vergeleken met de tactieken die zijn geoefend. Op deze manier worden er tactieken ontwikkeld die het beste werken in de gecombineerde activiteiten. De meest praktische georiënteerde TLP afdeling is de Flying Branch. De doelstellingen van de Flying Branch zijn uiteenlopend. Het eerste doel is het verbeteren van de tactische leidinggevende vaardigheden van de leiders van de vliegende squadrons. Het tweede grote doel van de oefening is verbetering van de multinationale samenwerking van de tactische NAVO luchtmachten door de blootstelling aan andere luchtmachten met hun tactieken.

Het weer vandaag was bewolkt toen ik in de ochtend rond 10 uur aankwam op Florennes. Er hing een lichte bewolking boven de basis. Het zou niet lang gaan duren voordat de TLP eruit zou gaan, want vandaag stond er een long range air to air Efteling mission op het programma. De deelnemers van de TLP vertrekken dan vaak wat vroeger omdat ze op dit soort missies wat langer weg blijven dan normaal. De eerste twee deelnemers van de TLP die vertrokken, waren de Spaanse CN-295 en de E-3 AWACS van de NATO. Vooral de AWACS was mooi te fotograferen. Dit toestel maakte een backtrack over de baan en keerde recht voor mijn lens om. De eerste gevechtsvliegtuigen die verschenen waren meteen twee vliegtuigen waarvoor ik gekomen was. De twee Turkse F-16’s van Diyarbakir kwamen aangetaxied. Deze F-16’s zijn te herkennen aan de rood wit geblokte staartband. De volgende deelnemers waren twee Spaanse F-18’s en twee Italiaanse F-16’s. Hierna verschenen er twee Italiaanse AMX-en. Ik was ook met deze toestellen blij, want ik heb er nog niet veel in mijn verzameling. Net toen de Spaanse Hornetts aankwamen bij de baan, begon de zon door te komen. Dit was dus een ideaal scenario, want de Turken konden ook elk moment verschijnen. Toen de Turken eenmaal arriveerden, was de zon goed doorgebroken en ik kon deze toestellen dan ook onder mooie lichtcondities fotograferen. Toen de Typhoons waren opgestegen, vertrokken er ook nog eens twee Tsjechische JAS-39 Grippens en twee Tsjechische L-159 Alca’s.

Na een uur hing er ineens een SF-260 Marchetti in de landing op Florennes. Dit kleine trainingsvliegtuigje maakte enkele doorstarts om vervolgens weer te verdwijnen naar Beauvechain. Tien minuten na deze Marchetti verscheen er nog een welke ook enkele doorstarts maakte. Er arriveerde ook een derde Mirage 2000N van Luxeuil die zich later bij de oefening zou voegen. Na een uur kwamen de eerste deelnemers van de oefening weer terug. De eerste twee vliegtuigen die binnenkwamen op Florennes, waren twee Spaanse Hornetts. Na een korte periode kwamen dan eindelijk de Turken terug. De twee Phantoms van Konya zijn een zeldzame verschijning in West-Europa. Beide Phantoms kwamen lekker laag binnen, hierdoor kon ik een aantal specta- culaire landingsfoto’s maken van deze twee toestellen. De twee F-16’s uit Turkije volgden snel na de Phantoms. Ook deze toestellen waren gemakkelijk op de foto te zetten. De AMX–en die binnen kwamen, waren de best belichtte foto’s van de dag. Deze toestellen zaten beide dusdanig laag dat de onderkant helemaal oplichtte door het gereflecteerde zonlicht op de natte bodem. De AWACS liet nog op zich wachten en dat duurde te lang om daar nog op te wachten. Ik liep dus al terug langs het hek richting mijn auto. Opeens zag ik dit vliegtuig toch voor de baan hangen, dus die kon ik toch nog meepikken. Ik maakte nog een aantal leuke foto’s van dit grote vliegtuig. Na de landing van dit toestel waren alle deelnemers van de TLP binnen. Mijn dag op Florennes zat er dan ook op. Ik had al mijn doelen gehaald, dus het was een erg geslaagde dag. Ik had meer dan 400 foto’s gemaakt vandaag van wederom een leuke editie van de TLP.




Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2017 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden