Terug
Runway 28 Runway 28 Runway 28 Runway 28

75 Jaar 298 Squadron; Oirschotse Heide, 13 april 2020

Chinooks van de Koinklijke Luchtmacht; Tekst, Video's & Afbeeldingen door Alex van Noye

Op 16 april 2020, was het precies 75 jaar geleden dat het 298 Squadron van de Koninklijke Luchtmacht werd opgericht. De eenheid werd opgericht op 16 april 1945 op vliegbasis Gilze-Rijen als het no 6 Dutch Auster Squadron en was uitgerust met zes Auster Mk.III's. De naam van de eenheid zou veranderen tijdens de verhuizing naar vliegbasis Ypenburg als onderdeel van de Groep Lichte Vliegtuigen (GPLV) op 1 maart 1950. Op 1 maart 1950 werd de eenheid omgedoopt tot het 298 AOP (Air Observation Post). Als officiƫle oprichtingsdatum van het 298 squadron werd echter de oprichtingsdatum van het no 6 Dutch Auster Squadron gebruikt. Het no 298 Squadron verhuisde al snel naar Vliegbasis Soesterberg. Ook Soesterberg was lange tijd niet de thuisbasis van de eenheid; de eenheid verhuisden in 1951 naar vliegbasis Deelen. De Auster bleef tot 1953 in dienst bij het no 298 Squadron. Het toestel werd in 1952 vervangen door de Piper Cub. Dit toestel werd gebruikt voor artillerie-verkenning en passagiersvervoer. De Piper Cub bleef in actieve dienst tot 1968. Naast de Piper Cub werd het squadron in 1955 ook uitgerust met de Hiller R23 Raven. Dit was de eerste helikopter die in dienst was bij de Nederlandse luchtmacht. Twee jaar later verhuisde het squadron weer naar vliegbasis Ypenburg. Het no 298 Squadron ontving zijn eerste Alouette II in 1959. Deze helikopter kwam in dienst om de SAR taak uit te voeren. Een van de nieuwe vluchten die aan het no 298 Squadron zijn toegevoegd, was de SAR vlucht. De SAR vlucht zou verhuizen naar vliegbasis Leeuwarden en werd later omgenummerd tot het no 303 SAR Squadron. Het no 298 Squadron verhuisde terug naar Vliegbasis Deelen, omdat Vliegbasis Ypenburg wegens bezuinigingen gesloten was. De Alouette II werd in 1964 vervangen door de Alouette III. In 1966 verhuisde het no 298 Squadron naar Vliegbasis Soesterberg. De eenheid stapte volledig over op de Alouette III.

De Alouette III werd na een periode van meer dan 30 jaar operationele dienst in 1995 vervangen door de Boeing CH-47D Chinook. De Koninklijke Luchtmacht besloot in 1995 een nieuwe koers te volgen. De helikopters zouden een grotere rol gaan spelen binnen de Koninklijke Luchtmacht. Bij de Nederlandse luchtmacht werd de huidige Helicopter Group (GPH) omgevormd naar het nieuwe model. De naam van deze organisatie werd Tactische Helikopter Groep Koninklijke Luchtmacht (THG-KLu). Het no 298 Squadron ontving in deze nieuwe organisatie dertien Chinook helikopters. De eerste zeven helikopters waren gebruikte helikopters die in Canada waren aangeschaft. Deze helikopters zijn aangepast naar de CH-47D standaard. De laatste zes helikopters zijn nieuw gebouwd door Boeing. Het no 298 Squadron ontving met de komst van de Chinook de zware transporttaak binnen de THG-KLu. De kerntaak van het no 298 Squadron is het vervoeren van de 11LMB (11 Luchtmobiele Brigade), het Korps Mariniers (MARNS) en het Korps Commando Troepen (KCT). Een andere belangrijke taak is het vervoer van personeel en materieel, maar ook het vervoer van gewonden en gevechtsondersteuning. De eenheid kan ook internationale humanitaire operaties in crisisgebieden ondersteunen. Sinds de oprichting van het Defensie Helikopter Commando (DHC) in 2008 is het 298 Squadron verhuisd naar de huidige locatie Vliegbasis Gilze-Rijen. De Koninklijke Luchtmacht heeft momenteel in totaal 17 Chinook helikopters in gebruik. In 2012 en 2013 zijn zes extra helikopters geleverd van het type CH-47F. De elf overgebleven groene CH-47D-modellen worden binnenkort vervangen door nieuw gebouwde CH-47F helikopters bij het 298 Squadron.





Contact Facebook Youtube Airfighters Google+ Google Maps Over Runway 28 Blurb
© Copyright 2000-2020 AAM van Noye, Alle Rechten Voorbehouden


Flag Counter